Importul de placi ceramice, care a dominat piata in ultimii ani, s-a prabusit la jumatate

Autor: Catalin Lupoaie 11.05.2010

Volumul total al importurilor de placi ceramice a scazut anul trecut cu 48%, pana la 17,8 milioane de metri patrati, insa in acelasi timp productia s-a redus cu 32%, pana la 6,5 milioane de metri patrati, dupa ce grupul austriac Lasselsberger a inchis fabrica Cesarom din Bucuresti si a relocat-o la unitatea din Cluj, scrie revista Business Construct.



Importurile de placi ceramice, care detineau o cota de 70% din piata, au scazut brusc anul trecut, dupa ce importatorii au blocat cererile de produse din Spania, Italia, Egipt, China sau Turcia, pentru ca erau sufocati de stocuri. Insa Lasselsberger, singurul producator de pe piata, nu a profitat de aceasta situatie, pentru ca si-a redus capacitatea de productie.

"Importurile din Spania, principala sursa de achizitii in 2008 au scazut in 2009 cu aproximativ 75%. Trebuie insa tinut cont ca la inceputul lui 2009 majoritatea importatorilor aveau stocuri foarte mari achizitionate in 2008 si din acest motiv au stopat aprovizionarile. Mizez pe o usoara revenire datorita epuizarii stocurilor vechi", explica Dragos Bonea, presedintele Delta Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de placi ceramice de pe piata. Astfel, la nivelul anului 2009, productia avea o pondere de doar 26%, in usoara crestere fata de anul precedent.

Viziuni diferite asupra pietei

Lasselsberger, singurul producator local, are o viziune mai pesimista in ceea ce priveste valoarea pietei de placi ceramice in 2009 pe care o estimeaza la 110 milioane de euro, in scadere cu 40%, insa acest nivel este mult sub datele furnizate pana in 2009 de jucatorii din piata.

"Comprimarea sectorului constructiilor, scaderea numarului de proiecte rezidentiale si nonrezidentiale, cat si blocarea creditarii au fost principalele motive care au dus la diminuarea pietei de placi ceramice in 2009. Anul acesta speram ca piata de profil din Romania se va diminua doar cu 10 procente, ajungand la o valoare de aproximativ 100 de milioane de euro", spune Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger.

Pe baza datelor furnizate de ceilalti jucatori si luand in calcul un pret mediu de 6 euro/mp, valoarea pietei in 2009 s-a ridicat la 150 de milioane de euro, in scadere cu 35%. La nivel de distribuitori, luand in calcul si adaosul de la preturi, valoarea pietei ajunge la 180 de milioane de euro.

"Daca in 2008 piata era estimata la 230-240 de milioane de euro, la o scadere de 30-35% in 2009 rezulta o valoare de aproximativ 150 de milioane de euro. Daca la aceasta cifra se mai aplica si scaderea estimata pe 2009 de 5-10%, rezulta o valoare reala a pietei de placi ceramice de 130-135 de milioane de euro", spune Catalin Rotaru, country manager al producatorului bulgar KAI Ceramics.

Compania si-a bugetat o crestere de 50% anul acesta, pana la 12 milioane de euro, comparativ cu anul precedent.

"Consideram ca aceasta crestere se bazeaza pe doua criterii importante. Primul ar fi tocmai criza financiara, care obliga acum dezvoltatorii sa nu mai vanda la rosu, si sa finiseze la interior locuintele puse spre vanzare. Al doilea se refera la vidul care s-a creat pe piata datorita faptului ca producatorul local si-a atins deja limita de dezvoltare. Practic KAI va putea exploata nevoile pietei, in conditiile in care poate oferi conditii de achizitie si transport exact ca si un producator local", explica Rotaru.

Sincronizare la scadere

Toti jucatorii de pe piata estimeaza o scadere de 10%, urmand ca revenirea pietei sa fie posibila in 2011, dupa ce va fi atins nivelul minim de consum.

Rotaru considera ca piata de placi ceramice va mai continua sa scada pentru ca in continuare motorul pietei, finantarea bancara, nu s-a deblocat cu adevarat.

Totusi, managerul KAI Ceramics sustine ca nevoia propriu-zisa care se manifesta in piata, bazata pe necesitatea renovarii fondului construit vechi, dar si nevoia de a finaliza la nivel de finisaj proiectele noi, deja demarate in anii trecuti, este ridicata.

Programe de tipul "Prima Casa" i-au determinat pe dezvoltatori sa finalizeze locuintele, inclusiv la nivel de finisaje interioare, pentru a putea sa le vanda.

"Ma astept pentru 2010 la o scadere de 10-15% si o revenire incepand cu 2011. Avem inca un potential insemnat in special pe domeniul rezidential, asteptam revenirea cererii dupa imbunatatirea climatului economic si restabilirea increderii. In prezent este o stare de asteptare - se cer oferte, se negociaza, insa decizia de cumparare este amanata", spune Bonea. Delta Distribution a inregistrat anul trecut o scadere a cifrei de afaceri cu 30%, pana la 106 milioane de lei (25 mil. euro), dupa ce s-a reorientat catre segmentul mediu si lux si a intrat in procedura de insolventa. "Aceasta scadere este de altfel o reflexie fidela a scaderii inregistrate la nivelul pietei, de aproximativ 40%. Diferenta de 10% se datoreaza reorientarii pe segmentele mediu si lux, care a mai echilibrat situatia. Desi vanzarile pe ansamblu au scazut, am castigat cota de piata si ne-am consolidat pozitia pe segmentul de lux", explica Bonea.

El mizeaza pe o crestere cu 20% a vanzarilor pe segmentul lux in 2010 si in general pe mentinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2009.

Estimarea de scadere este vazuta si de Lasselsberger, care estimeaza ca in volum, piata de placi ceramice din Romania va scadea cu circa 9%, pana la 23 de milioane de metri patrati. Dupa aceasta scadere, consumul va atinge nivelul de jos la pietei, iar ulterior din 2011 va reveni pe crestere.

"Diminuarea de 10% din acest an va arata ca piata de placi ceramice a ajuns la punctul cel mai slab si nu mai are unde sa scada", afirma Macarescu.

Pretul mediu a scazut anul trecut cu circa 30%, pana la 6 euro pe metrul patrat, din cauza stocurilor mari acumulate de jucatorii din piata.

"Pe zona economic s-au facut oferte disperate de lichidare de stocuri, atat din partea producatorului intern, cat si din partea importatorilor, ceea ce a condus la o reducere a pretului mediu de vanzare de aproximativ 30%. Pe segmentul mediu - lux preturile s-au pastrat in general la nivelul din 2008", sustine Bonea.

Segmentul economic reprezenta anul trecut peste 50% din piata, unde preturile variaza intre 15 si 25 lei/mp. Pe segmentul mediu, respectiv 30-35% din piata, preturile variaza intre 25 si 70 lei/mp, in timp ce pe segmentul premium, respectiv 15% din piata, preturile depasesc 100 lei/mp.

Mai cititi in revista Business Construct: