Presiunea provizioanelor nu cedeaza: salt de aproape 5% doar in martie

Autor: Liviu Chiru 13.05.2010

Problemele companiilor, care nu reusesc sa-si stabilizeze vanzarile, alimenteaza durerile de cap ale bancherilor. Deteriorarea portofoliilor de credite nu da semne de temperare, iar provizioanele erodeaza profiturile.



Provizioanele constituite de bancheri pentru acoperirea pierderilor din nerambursarea creditelor au urcat in martie cu 4,7%, pana la un nou varf de aproape 17 miliarde de lei (4,1 mld. euro), in conditiile in care a continuat deteriorarea portofoliilor de finantari acordate, in special in zona companiilor.

Pe primul trimestru din 2010 bancile au cheltuit aproape 2 miliarde de lei (jumatate de miliard de euro) pentru a acoperi pierderile posibile din creditare. Suma este mai mica decat in trimestrul intai din 2009, cand provizioanele constituite au totalizat 2,6 miliarde de lei.

Intre timp, bancile au reusit sa isi imbunatateasca si veniturile operationale, astfel ca la nivelul sistemului a ramas loc pentru un profit de 100 de milioane de euro, fata de o pierdere neta de 50 de milioane de euro in primul trimestru din 2009, potrivit datelor BNR.

"Toata lumea o sa aiba dificultati anul acesta, pentru ca in 2009 s-au facut multe restructurari de credite, dar devine greu sa tot faci reesalonari dupa reesalonari pentru clienti", afirma un bancher care a preferat sa isi pastreze anonimatul.

Dominic Bruynseels, seful BCR, cea mai mare banca locala, nota recent ca provizioanele pe retail ar putea sa coboare anul acesta, pe masura ce clientii individuali se adapteaza, insa problemele persista in zona firmelor de dimensiuni mici si medii, care se confrunta in continuare cu lipsa de cerere din partea clientilor. El a explicat ca in cazul BCR volumul provizioanelor nu a crescut pe zona finantarilor pentru IMM (intreprinderi mici si mijlocii) doar pentru ca banca a reusit sa restructureze creditele pentru clientii sai, insa tendinta de deteriorare a situatiei financiare a firmelor nu da semne de atenuare. Bruynseels spune ca BCR a oferit anumitor clienti facilitati de restructurare a creditelor chiar de mai multe ori, insa doar in cazuri justificate.

De altfel, creditele cu intarzieri mai vechi de 90 de zile, clasificate de bancheri ca "pierdere", au facut inca un salt in martie, urcand cu 5,7%, pana la aproape 26 de miliarde de lei (6,3 mld. euro).

La randul sau, Rasvan Radu, presedintele executiv al UniCredit Tiriac Bank, un jucator de top zece dupa active, remarca recent ca problemele companiilor la rambursarea creditelor au impins puternic in sus provizioanele in primul trimestru. El se asteapta la o imbunatatire a situatiei abia in partea a doua a anului.

Cresterea vine dupa o stagnare in luna februarie, insa este ceva mai mica decat pasul facut in ianuarie, de 7,5%.

In aceste conditii, ponderea lor in totalul creditelor acordate de banci in sectorul nefinanciar a urcat la un nou varf, de 13,4%, fata de 12,8% in luna precedenta. Cresterea ponderii a avut loc chiar in conditiile in care expunerea totala s-a majorat usor in martie, dupa o serie de patru luni consecutive de scadere. Expunerea totala a bancilor pe clientii din afara sectorului financiar a fost la sfarsitul lui martie de 193,2 miliarde de lei (47,1 mld. euro), fata de 192 mld. lei in februarie.

Multi analisti considera ca bancherii amana acceptarea pierderilor din creditele neperformante prin oferirea de solutii de reesalonare. Radu Craciun, director de investitii la Eureko Pensii, nota recent ca numarul executarilor de garantii (imobile sau terenuri) este foarte mic pentru contextul actual de scadere puternica a economiei, ceea ce ridica cel putin semne de intrebare. Amanarea executarilor, care ar insemna o lichidizare a activelor, chiar daca ar presupune si acceptarea unor pierderi, face ca apetitul bancherilor pentru finantarea de noi proiecte sa fie limitat. Totusi, in ultimele luni BNR a permis acumularea unui exces de lichiditati pe piata, astfel ca bancherii spun ca nu lipsa fondurilor tine in loc creditarea, ci lipsa cererii din partea clientilor.