Nici expansiunea nu mai aduce cresteri: cele noua magazine noi nu s-au vazut in vanzarile Billa

Autor: Mihaela Popescu 13.05.2010

Billa, cel mai mare operator de supermarketuri de pe piata, a avut vanzari de 288 de milioane de euro anul trecut, in scadere cu 11% fata de 2008, potrivit datelor furnizate de companie.



Afacerile in lei au avut o crestere usoara, de 2,5%, in conditiile in care retailerul a deschis anul trecut 9 magazine noi, ducand reteaua la un numar total de 43 de locatii.

Germanii de la Billa, divizie a grupului de comert Rewe, au ramas astfel pe primul loc pe piata locala a supermarketurilor, inaintea retailerului Delhaize le Lion - operatorul Mega Image - si a francezilor de la Carrefour Market. Vanzarile Delhaize pot fi estimate la 150 mil. euro la nivelul lui 2009, in timp ce afacerile diviziei locale de supermarketuri a Carrefour pot fi estimate in jurul a 100 mil. euro.

Rezultatele financiare pe 2009 comunicate de operatorul Billa mai arata o scadere a profitului net de 18% in lei fata de anul anterior, pana la 31,4 mil. lei (7,5 mil. euro). Exprimat in moneda europeana, profitul s-a redus la jumatate.

Anul trecut, grupul Rewe a investit circa 9 mil. euro in expansiunea retelei Billa la nivel local, potrivit estimarilor ZF. Operatorul a mers pe formate de magazine de 1.000 de metri patrati in 2009, cu o suprafata la jumatate fata de unitatile inaugurate in primii ani de operare pe piata, si a vizat aproape numai orase din provincie.

In ultimii doi ani, diminuarea unor spatii de vanzare operate de Billa, prin remodelarea supermarketurilor, a adus insa retailerului venituri suplimentare din chirii, prin atragerea retelei de magazine electrocasnice Altex sau a lantului de restaurante fast food Mc Donald's in locatiile sale.

In ciuda reducerii profitului in 2009, compania germana a anuntat pentru acest an cel mai mare buget de expansiune de pe piata supermarketurilor, avand planificate 20 de deschideri de magazine si aproximativ 1.000 de recrutari. Investitiile in extinderea retelei din acest an pot fi estimate la 20 mil. euro, fiind vizate orase precum Bucuresti, Carei sau Resita. Reprezentantii companiei au declarat anterior ca nu exclud varianta achizitiilor de magazine pentru a duce la bun sfarsit planurile de extindere.

Anul trecut, operatorul Billa si-a majorat efectivul de angajati cu aproximativ 400 de persoane si a adus un nou director general din Bulgaria, pe Emil Stefanov, in locul austriacului Wolfgang Janisch, care a anuntat ca se retrage din activitate.

Reteaua face parte din grupul german Rewe, al doilea mare jucator din comertul alimentar local, cu vanzari estimate la 1,3-1,4 mil. euro la nivelul lui 2009. Rewe opereaza in Romania si lantul de magazine Selgros Cash & Carry si discounterul Penny Market.

Consultantii estimeaza ca declinul consumului, care a dus la contractia comertului alimentar cu circa 10% fata de 2008, a lovit mai mult supermarketurile decat lanturile de hipermarketuri sau de discountere. Cu toate acestea, cele mai mari trei retele de profil, Billa, Mega Image si Carrefour Market, forteaza extinderea in 2010, avand planificate investitii cumulate de 50 mil. euro.