Este dificil sa supravietuiesti acum in auto, dar nu imposibil. Daca nu vinzi, inchizi businessul

Autor: Bogdan Alecu 16.05.2010

Nicoleta Gerea, 31 de ani, directorul retelei de dealeri a Toyota de pe piata locala, formata din 18 companii si 22 de centre auto, se asteapta la o crestere a vanzarilor in leasing operational in perioada urmatoare.

Oficialii Toyota se asteapta in 2010 la o piata de cel mult 100.000 de autovehicule vandute, volum determinat in primul rand de lansarea programului "Rabla" din acest an cu un sistem de vouchere. "In lipsa programului de casare piata auto din acest an ar fi atins cel mult un volum de 60-70.000 de unitati", a spus Nicoleta Gerea. Inainte de criza financiara, cand piata locala a atins un nivel de aproape 370.000 de unitati in 2007, Toyota Europa se astepta ca Romania sa atinga in 2012 un volum de 500.000 de masini vandute anual, nivel similar cu cel al Poloniei, cea mai dezvoltata economie din Europa de Est.

"Partea de planificare este procesul cel mai incert. Spre exemplu, pentru anul viitor BNR se asteapta la o inflatie intre 1 si 5%. Din punctul de vedere al pietei auto, inseamna o marja intre -30% si 5%, dar nu mai mult", a spus Gerea.

In conditiile unei piete de cel mult 100.000 de autovehicule, Toyota Romania si-a propus o cota de piata de 3,3%, valoare aferenta unui volum de 3.300 de automobile vandute, fata de aproape 4.000 de automobile in 2009 si o cota de 2,7% din piata.

"Prognoza din acest an in ceea ce priveste piata auto are legatura directa cu derularea programului Rabla. Alte elemente benefice in piata nu sunt. In prezent toata lumea cumpara masini noi utilizand vouchere", a spus directorul retelei Toyota. Ea a subliniat ca toate activitatile de marketing au fost directionate catre programul de casare, atat in martie, cat si in aprilie.

Din punctul de vedere al vanzarilor luna aprilie a continuat trendul ascendent din martie, Toyota inregistrand vanzari de aproximativ 200 de masini, in scadere cu aproape 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, si la un nivel similar cu cel din martie. Comparativ cu primele doua luni, nivelul din martie si aprilie reprezinta o dublare a vanzarilor.

In urmatoarele doua luni vedem un trend ascendent, dupa care vedem o ponderare a efectului "Rabla". Nu ne asteptam ca si in celelalte luni sa fie acelasi ritm de crestere.

Datorita programului "Rabla", prin care statul roman ofera indirect o "subventie" de 2.700 de euro pentru fiecare masina noua achizitionata in program, unul dintre cele mai afectate segmente ale pietei ramane cel al vanzarilor de masini second-hand de pe piata locala, posesorii acestora obtinand preturi mai mici decat in cazul in care nu ar fi fost in derulare programul de casare in forma actuala.

"Acum nu este momentul prielnic pentru a vinde nimic, ci pentru a cumpara. Preturile masinilor second-hand au scazut. Dar cei care au masini si vor sa le vanda nu vor putea primi atat cat si-au calculat initial. In schimb, ceea ce pot obtine pentru masina noua poate sa compenseze pierderea determinata de vanzarea primei masini", a spus Nicoleta Gerea.

Din acest motiv si vanzarile prin buy-back ale dealerilor nu sunt la un nivel ridicat, in anumite cazuri clientii obtinand pe masina veche un pret cu pana la 4-5 mii de euro sub cel de pe piata.

Inchideri de dealeri

In prezent reteaua Toyota este alcatuita din 18 dealeri, care detin 22 de centre auto. La finele anului 2008, au fost inchise trei showroomuri in Bucuresti, odata cu primele efecte ale crizei financiare, acestea fiind singurele unitati care nu respectau standardele "3S" - service, showroom si depozit pentru piese de schimb. "Este dificil sa supravietuiesti acum, dar nu imposibil. Investitiile sunt gandite sa supravietuiasca din partea de aftersales, dar desigur, daca nu vinzi, inchizi businessul", a spus directorul retelei de dealeri. Gerea a subliniat ca atat Toyota Europa, cat si Inchcape, compania cu sediul central la Londra care detine importatorul marcii nipone, dar si cel mai mare centru al acesteia din Capitala, au sustinut din punct de vedere financiar reteaua. Aceasta avea nevoie de ajutor in conditiile in care investitiile in expansiune s-au finalizat aproape in acelasi timp cu declansarea crizei economice. "S-a constituit un comitet de risc si exista un plan pentru fiecare partener daca ajunge intr-o situatie de risc sa fim alaturi de el prin sustinere financiara", a spus Nicoleta Gerea.