Cum reusesc companiile aeriene sa-si tina angajatii loiali timp de 40- 50 de ani

Autor: Adelina Mihai 16.05.2010

Tarom si Lufthansa, doua dintre cele mai mari companii aeriene prezente in Romania, fac parte din categoria angajatorilor care reusesc sa-si mentina o fluctuatie de personal scazuta, indiferent de contextul economic. De ce?



Gabriela Bordea lucreaza de aproape 40 de ani in cadrul Tarom, cel mai important operator aerian de pe piata locala, de-a lungul carierei fiind in toate diviziile din departamentele de marketing si vanzari ale companiei. Incepand de anul trecut, Bordea este director de marketing si vanzari al Tarom, dupa ce anterior a lucrat ca sef al departamentului de vanzari si a fost reprezentantul companiei in mai multe orase precum Tel Aviv, Bruxelles sau Paris, vreme de mai bine de 20 de ani.

Companiile aeriene sunt printre angajatorii cu cei mai fideli angajati, specializarile si strategiile de bonusare aferente joburilor in acest domeniu fiind suficiente pentru ca angajatii sa nu se reprofileze profesional.

Libertatea oferita angajatilor, discounturile la calatoriile cu avionul, investitiile masive in training sau mentinerea aceluiasi nivel salarial intr-un an dificil sunt printre principalele modalitati prin care conducerea gigantului aerian german Lufthansa reuseste sa-si motiveze cei peste 100.000 de angajati si sa se asigure ca afacerea continua "in familie".

Ludwig Kilcheit, 70 de ani, si-a petrecut aproape trei sferturi din viata in cadrul Lufthansa. Desi a iesit la pensie, nu pierde nicio ocazie pentru a analiza structura noilor motoare de avion iesite pe piata si sa le compare cu cele proiectate de pe vremea cand era angajat. De profesie inginer, Kilcheit si-a inceput cariera in Lufthansa in 1962, cand avea 22 de ani, moment la care nu stia ca isi va petrece urmatorii 48 de ani in cadrul aceluiasi angajator. Fiul sau de 41 de ani i-a urmat pasii si a devenit tot inginer in cadrul Lufthansa.

"Imi amintesc ca inca de mic voia sa vina cu mine la serviciu si era interesat de ceea ce faceam. Dar nu e un caz singular: in cazul pilotilor, de exemplu, exista o traditie in acest sens, pentru ca exista generatii intregi de piloti care provin din aceeasi familie. E o meserie frumoasa, care ofera o foarte mare libertate, insa trebuie sa-ti placa foarte mult sa calatoresti si sa cunosti oameni si locuri noi", spune Kilcheit, care a fost prezent saptamana trecuta la Hamburg (Germania), la evenimentul prin care Lufthansa a aniversat 50 de ani de colaborare cu Boeing si la care au participat peste 500 de reprezentanti din domeniul aeronautic si jurnalisti. "Sunt familii de piloti in care pasiunea pentru zbor a fost transmisa, copilul urmand aceeasi cariera precum cea a tatalui", spun si reprezentantii Tarom, companie care are aproximativ 2.400 de angajati.

Primul trimestru al acestui an a fost extrem de dificil pentru Lufthansa, care a raportat o pierdere operationala de 300 de milioane de euro, in conditiile in care compania si-a bugetat crestere pe partea operationala pana la sfarsitul anului. Achizitia Austrian Airlines de catre Lufthansa, in urma unei tranzactii de 377 de milioane de euro anul trecut, a pus bazele celui mai mare operator aerian european si totodata principalul competitor al companiei de stat Tarom pe piata romaneasca. Lufthansa si Austrian Airlines au transportat 900.000 de pasageri pe piata locala in 2009 si au castigat un sfert din piata aeriana traditionala.

Oficialii Lufthansa cred ca isi vor mentine obiectivul stabilit pentru acest an, acela de a genera un profit operational mai mare decat cel de anul trecut, cand acesta s-a ridicat la 130 de milioane de euro. Cota Lufthansa pe piata locala a companiilor de linie regulata a fost estimata la 16% in 2008, cu afaceri de aproximativ 40 de milioane de euro, iar achizitia Austrian Airlines i-ar fi adus o cota de piata de 25% in Romania anul trecut. Tarom are o cota de piata de 47,7%, excluzand insa companiile low-cost, si a raportat anul trecut venituri estimate la 260 de milioane de euro si pierderi de aproximativ 21 de milioane de euro.

Si-au redus costurile fara sa taie salariile

Lufthansa a inceput un program de reducere de costuri inca de anul trecut, fara insa a afecta politica de salarizare.

"Nu am scazut salariile si nici nu am redus numarul de angajati. Avem un program de reducere de costuri care se finalizeaza in 2011 si care ar trebui sa genereze pana la finele anului viitor, prin cresterea eficientei, venituri in valoare de aproximativ un miliard de euro. Am renegociat contractele cu furnizorii, iar plecarile voluntare sau pensionarile nu le-am inlocuit", explica Aage Dünhaupt, director corporate communication Europe in cadrul Lufthansa. El a mai precizat ca, recent, Lufthansa a fost inclusa intr-un clasament al celor mai "interesanti" angajatori, fiind una dintre companiile care pun accentul foarte mult pe instruirea angajatilor si pe posibilitatea de crestere profesionala in cadrul companiei. Cu toate acestea, compania nu a fost ferita de protestele angajatilor in acest an, intrucat in luna februarie aproape 4.000 de piloti au intrat in greva, solicitand o crestere salariala si o securizare a locurilor de munca, ducand la anularea a cateva sute de zboruri. Pilotii se temeau de dependenta pe care o manifesta compania fata de noile achizitii de linii aeriene, British Midland, Swiss sau Austrian, pentru ca angajatii lor intrau pe un salariu mai mic cu 40% fata de cel castigat de un pilot al Lufthansa, potrivit presei internationale.

38 de programe de lucru pentru stewardese

Un program de training pentru un steward din cadrul Lufthansa dureaza, in medie, intre cinci si opt saptamani. Compania ofera anumite facilitati pentru stewardese, existand 38 de programe de lucru diferite in regim part time, pentru ca acestea sa-si poata echilibra viata de familie cu viata personala.

"Nu s-a schimat nimic fata de acum 50 de ani. Daca te uiti la modul in care se comporta stewarzii si ii compari cu cei care erau si acum 50 de ani, iti dai seama ca sunt exact la fel - chiar daca nu se simt bine, ei stiu cum sa zambeasca in asa fel incat pasagerii sa nu-si dea seama daca au probleme." Recrutarile in cadrul Lufthansa se fac numai intern, iar interviurile de angajare se fac initial prin telefon, dupa care, daca nivelul limbii engleze este suficient de bun, candidatul este chemat la sediul companiei. O alta modalitate de recrutare folosita de companie o reprezinta participarea la targurile de joburi.

Cat castiga un pilot de aeronava

Operatorul aerian german a avut anul trecut de castigat si de pe urma faptului ca multi angajati fie s-au pensionat, fie au plecat voluntar din cadrul companiei.

"Un numar de 4.000 de angajati au parasit anul trecut compania, iar pentru joburile ramase libere am primit peste 9.000 de aplicatii", spune Wolfgang Mayrhuber, presedinte si CEO al Deutsche Lufthansa. Compania a inghetat salariile la nivelul anului trecut, in prezent salariul unui pilot la inceput fiind de aproximativ 5.000- 6.000 de euro pe luna, in timp ce salariul lunar al unui capitan cu experienta depaseste 100.000 de euro annual (peste 8.300 de euro pe luna).

Pe piata locala, angajatii din transporturi aeriene au salarii nete duble fata de valoarea castigului salarial la nivelul intregii economii, intrucat un salariat din acest sector incasa, in medie, aproximativ 3.300 de lei (785 de euro) in luna martie, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica.