OMV continua restructurarea: Petrom scoate din bilant benzinarii de 233 mil. €

Autor: Roxana Petrescu 18.05.2010

OMV Petrom (SNP) va transfera catre firma OMV Petrom Marketing, pe care o controleaza in intregime, reteaua de 442 de benzinarii sub brand propriu evaluata la 232,9 mil. euro si toate contractele aferente activitatilor de distributie si marketing, aceasta fiind cea mai ampla miscare de restructurare derulata de austrieci dupa preluarea companiei in 2004.

"Ambele societati implicate in desprindere sunt membre ale aceluiasi grup de companii, iar OMV Petrom este asociat unic al OMV Petrom Marketing. Intrucat OMV Petrom are in obiectul de activitate activitati similare celor incluse in obiectul de activitate al OMV Petrom Marketing, pentru a evita suprapunerea resurselor si a logisticii celor doua societati, OMV Petrom intentioneaza sa transfere catre OMV Petrom Marketing activitatea desprinsa", spun reprezentantii Petrom. Potrivit acestora, masura va genera reduceri de costuri, precum si o rapiditate mai mare in procesul decizional.

Operatiunea a fost aprobata de actionari la finele lunii aprilie.

In prezent, activitatea de distributie a carburantilor din cadul OMV Petrom se desfasoara prin intermediul a trei unitati de afaceri respectiv vanzarea cu amanuntul, comercial si administrarea afacerii.

Cele 442 de benzinarii care opereaza sub sigla Petrom au o valoare de 232,9 mil. euro, valoarea medie pe statie fiind de 526.900 de euro, potrivit unei evaluari realizate de firma SHM Smith Hodgkinson Romania. OMV Petrom Marketing detine in prezent 81 de benzinarii sub brandul OMV pe care Petrom le-a cumparat de la actionarul majoritar dupa privatizare, cand austriecii si-au restructurat activitatile de marketing de pe pietele din Romania, Bulgaria si Serbia. Astfel, in timp ce cele 81 de puncte de alimentare care functioneaza sub brandul OMV au o valoare de circa 77,2 mil. euro, adica aproximativ 0,95 mil. euro pe unitate, conform aceluiasi evaluator.

Practic, valoarea unei statii OMV este de doua ori mai mare comparativ cu cea a unei statii Petrom, diferenta de valoare putand fi explicata atat prin faptul ca benzinariile OMV genereaza mai multe vanzari in volume pe unitate comparativ cu una Petrom, dar si prin faptul ca OMV este perceputa pe piata locala ca un brand premium, toate benzinariile care functioneaza sub aceasta sigla avand dotari speciale cum ar fi restaurante sau anumite servicii financiare.

Desprinderea activitatilor de marketing si distributie se va realiza prin majorarea capitalului OMV Petrom Marketing cu 775,6 milioane de lei (circa 185 de milioane de euro), la 980 milioane de lei (234 milioane de euro), iar in bilantul Petrom va scadea valoarea imobilizarilor corporale (cu valoarea benzinariilor transferate) si va creste valoarea imobilizarilor financiare (cu aportul Petrom in cadrul OMV Petrom Marketing).

Masura de reorganizare a afacerii de distributie a carburantilor vine dupa ce la inceputul lunii februarie compania si-a reorganizat activitatea de comercializare a gazelor naturale. Astfel, toata activitatea de gaze naturale a fost trasferata catre Petrom Gas, anterior acestei decizii, activitatea derulandu-se atat prin intermediul diviziei de gaze a Petrom, cat si prin Petrom Gas, firma detinuta in proportie de 100% de Petrom.

Compania de petrol si gaze a trecut recent prin mai multe schimbari semnificative. Astfel, anul trecut Petrom a vandut partea de petrochimie a rafinariei Arpechim catre Oltchim. Pana la sfarsitul acestui an combinatul Doljchim va fi inchis, fiind demarate si procedurile pentru vanzarea rafinariei Arpechim. Totodata, capacitatea de rafinare de la Petrobrazi va fi micsorata.