Cum se achizitioneaza o masina noua. Episodul 2: "Arta" negocierii in showroom
Negocierea pretului masinii este cea de-a doua cea mai
importanta etapa atunci cand vine vorba de achizitia unei masini
noi. In fiecare an agentii si directorii de vanzari din showroomuri
invata noi metode de a atrage clientii si ce a-i convinge pe
acestia ca fac "afacerea anului" (cel putin) daca se decid sa
cumpere acel automobil. Dar de obicei este exact invers.
In cele mai multe cazuri, personalul de vanzari aplica doua
strategii de baza. Prima - "Va putem oferi un discount special
numai daca veti cumpara astazi/saptamana/luna aceasta!" In multe
cazuri s-ar putea ca aceasta oferta sa nu fie reala, iar dealerul
respectiv doar sa incerce astfel sa-si atinga targetul de vanzari
in luna respectiva. Pe de alta parte, oferta poate fi reala, in
cazul in care este vorba de o lichidare de stoc, pentru un model
care iese din fabricatie. Dar chiar si asa, o reducere poate fi in
continuare oferita.
A doua strategie incarca sa convinga potentialul client ca agentul
de vanzari este de partea lui - "Va putem oferi un discount, dar
trebuie sa discut inainte cu directorul". Este doar o simpla
strategie pentru a "calma" dorinta clientului de a cere un discount
suplimentar, si implicit o modalitate de a spune ca - "mai reducem
pretul cu x%, dar atat si nimic mai mult".
In plus, clientul trebuie sa fie atent si la deprecierea masinii in
timp. Spre exemplu unul dintre "detaliile" care fac diferenta este
perioada de garantie - cu cat este mai mare, si are mai putine
stele (care sa explice ca de fapt garantia de x ani acopera doar
anumite componente in anumite conditii) este mai valoroasa. Altfel
se va negocia pretul la revanzare daca masina va mai fi in garantie
2-3 ani si altfel daca tocmai a iesit. Garantia mai mica inseamna
reducere de costuri din partea dealerului/importatorului si
producatorului si implicit un profit mai mare in anumite
cazuri.
In cazul marcilor premium, tot mai multi ofera gratis sau
contracost pachete de service - intretinere si/sau revizii
gratuite. Daca acestea sunt incluse in pret, este avantajat si
clientul, deoarece plateste mai putin, dar si dealerul deoarece
acestea sunt platite in avans pe un anumit interval de timp.
Cu toate ca un discount mare este foarte atractiv, acesta poate
ascunde si "capcane". Spre exemplu, in 2009 pe piata locala s-au
vandut masini care au stat in stoc chiar si 2-3 ani. Teoretic
inainte ca o astfel masina sa fie livrata, trebuie sa i se
efectueze o noua revizie, in care sa i se schimbe consumabilele. In
plus, cu toate ca masina nu a rulat, anumite componente au
"imbatranit" si vor trebui schimbate mai repede.
In cazul in care faceti buy-back sau trade-in, exista o alta
strategie adoptata de dealer. Un discount mare la masina noua nu
reprezinta neaparat o afacere buna, daca masina second-hand care o
dati la schimb este mult subevaluata.
Daca dealerul la care ati mers nu v-a oferit discountul sau pretul
la care sperati sa ajungeti, este de recomandat sa incercati si la
un altul. In conditiile actuale de piata dealerii concureaza si
"intern", nu numai cu alte marci.
Maine cititi pe www.zf.ro episodul al treilea - cum veti finanta si
asigura automobil nou achizitionat.