Mii de apartamente noi stau goale, iar dezvoltatorii sunt fericiti daca vand 10-20 de case pe luna

Autor: Catalin Stefancu 18.05.2010

In timp ce dezvoltatorii se mandresc daca au reusit sa vanda cateva zeci de apartamente intr-un trimestru, alte cateva mii stau la vanzare, potrivit unui studiu realizat de catre compania de consultanta imobiliara Colliers International, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).



La inceputul anului erau la vanzare 9.000 de apartamente in ansambluri cu peste 200 de locuinte, 3.000 dintre ele fiind achizitionate initial de catre investitori. Alte cateva mii ar trebui sa fie terminate in acest an si, tinand cont si de vanzarile inregistrate anul trecut, stocul care se va crea ar putea fi suficient pentru mai multi ani de acum incolo.

Managerii Impact, unul dintre cei mai mari dezvoltatori romani, par multumiti de rezultatele din primul trimestru: 47 de contracte semnate, incluzand aici si rezervarile - dintre care 43 in ansamblul rezidential Greenfield din Bucuresti - comparativ cu 46 de contracte in ianuarie-martie 2009.

"Estimam o crestere de 10% a numarului de unitati pe care le vom vinde in acest an. Pana la sfarsitul anului vom lansa alte trei ansambluri, pentru inceput cu un bloc in fiecare", declara Carmen Sandulescu, directorul financiar al dezvoltatorului.

Cauta variante de a ocupa spatiile

Compania, care a anuntat inaintea crizei ca va dezvolta unul dintre cele mai mari ansambluri rezidentiale din Capitala, Greenfield, a fost in ultimul an printre cei mai activi dezvoltatori, judecand dupa gama ofertelor lansate: posibilitatea de a sta cu chirie si a cumpara ulterior locuinta, clasicele rate directe la dezvoltator, intermedierea vanzarii unei locuinte vechi daca suma este folosita pentru achizitia uneia noi in cadrul ansamblului sau, cea mai recenta, posibilitatea de a cumpara locuinta necompartimentata sau fara finisaje.

"Daca in 2007-2008 ne concentram pe un anumit segment, aceasta criza ne-a invatat sa fim detinatori de portofolii. Suntem orientati spre ideea de supermarket imobiliar, incercam sa ne apropiem de un numar cat mai mare de clienti, oferind cat mai multe produse", a declarat Dan Ioan Popp, presedinte al Impact Developer & Contractor. Noile produse includ loturi de teren pentru ridicarea in regie proprie a unei locuinte sau proiecte dezvoltate in functie de clientii vizati, precum tinerii sau familiile.

Chiar si asa, situatia dezvoltatorului nu e ideala. Din cele 680 de locuinte construite in Greenfield, Impact mai are la vanzare aproximativ 160, in conditiile in care dezvoltatorul a semnat anul trecut cu totul 176 de contracte. Daca acestea ar putea fi vandute in decurs de un an, ramane in discutie situatia stocului total de apartamente noi care inca isi asteapta cumparatorii.

In asteptarea locuintelor cu preturi mai mici

"Nu prea se vinde pe segmentul nou, decat acolo unde sunt oportunitati, unde preturile nu sunt foarte mari comparativ cu cele vechi din aceeasi zona. Si se mai vand binisor cele de la investitori, fiindca au preturile mai mici decat cele de la dezvoltatorul aceluiasi proiect", comenteaza Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania, companie care a intermediat in primele trei luni din 2010 vanzarea a circa 40 de apartamente noi, majoritatea in blocuri cu mai putin de 30 de locuinte.

"Nu stiu cand se vor vinde cele finalizate in marile ansambluri. Sper ca preferintele se vor muta inspre proiecte nou-construite, care vor avea preturi mai mici si vor fi puse in vanzare cand se va ajunge la stadiul de structura."

Deocamdata, proiectele deja terminate inregistreaza vanzari lunare reduse, care in majoritatea cazurilor pot fi numarate pe degetele de la maini.

"In primele trei luni am vandut cinci apartamente, mai avem disponibile aproape 300. Aprilie a mers insa foarte bine, cu zece contracte semnate", afirma Atena Tiplic, director de vanzari al Asmita Gardens, unul dintre cele mai mari ansambluri din Capitala, cu 765 de unitati finalizate.

Cresterea vanzarilor din luna aprilie, inregistrata intr-unul din ansamblurile rezidentiale cu cele mai ridicate preturi din oras, este explicata de manager prin dublarea numarului de vizionari si prin faptul ca apartamentele sunt deja finalizate. Tot despre faptul ca un ansamblu gata construit inregistreaza vanzari mai bune decat unul la care inca se lucreaza vorbea recent si Romeo Cazanescu, directorul general al Conarg Real Estate, dezvoltatorul proiectului Rasarit de Soare. "In primul trimestru s-au vandut 80 de locuinte. In prezent mai avem la vanzare aproximativ 150 de apartamente, cu mentiunea ca avem antecontracte pentru alte 200", spune managerul.

Proiectul a fost unul dintre cele noi care au beneficiat cel mai mult de pe urma programului "Prima casa", gratie preturilor mai reduse comparativ cu alte ansambluri rezidentiale finalizate. In aceeasi situatie este si Confort City, dezvoltat de catre Domus Stil. Reprezentantii dezvoltatorului, precum si cei ai dezvoltatorului Doamna Ghica Plaza - aceste proiecte conduc clasamentul celor mai mari ansambluri rezidentiale din Bucuresti - nu au comunicat cifrele de vanzari inregistrate in perioada ianuarie-martie. Un alt proiect de mari dimensiuni, Green City, in care sunt gata deja 356 de locuinte si alte cateva sunt in diferite faze de constructie, a avut in primele luni aproximativ 50 de locuinte vandute, in timp ce in Cosmopolis au fost vandute noua unitati.

Chiar si asa, cifrele actuale raman mici comparativ cu cele din epoca de boom imobiliar.

Stocul de apartamente nevandute, dar si scoaterea la revanzare a apartamentelor achizitionate initial de catre investitori vor face, cel mai probabil, ca situatia din perioada actuala, cand numarul de noi locatari intr-un ansamblu rezidential finalizat este foarte mic, sa se prelungeasca.