Liliana Solomon, CEO Vodafone: E prea devreme sa vorbim de o revenire a pietei

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 18.05.2010

Rata de scadere a veniturilor de pe piata locala de servicii telecom s-a atenuat in perioada ianuarie-martie 2010 prin comparatie cu evolutiile abrupte ale incasarilor din anul 2009, insa orice discutie despre o revenire este prematura, spune Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania.

"In perioada 1 ianuarie - 31 martie 2010, Vodafone Romania a adaugat 67.000 de clienti noi. Desi observam o incetinire a scaderii veniturilor, credem ca este prea devreme sa vorbim despre o revenire a pietei. Competitia va fi accentuata si in acest an", a spus Liliana Solomon.

Vodafone a anuntat ca in ultimul trimestru al anului fiscal (ianuarie-martie 2010), veniturile din servicii au scazut cu 10% fata de perioada octombrie-decembrie 2009, fara a oferi insa cifre exacte. Vodafone nu anunta in mod traditional veniturile din Romania decat la fiecare jumatate a anului fiscal. In perioada octombrie 2009-martie 2010 veniturile companiei au fost de 435,5 mil. euro, fata de 486 mil. euro in prima parte a anului fiscal (aprilie-septembrie 2009).

Vodafone Romania a inregistrat in anul fiscal 2009/2010, incheiat la 31 martie, o scadere cu 25% a profitului inainte de dobanzi, taxe, depreciere si amortizari (EBITDA), la 396 milioane euro, la venituri totale mai mici cu 21%, de 921,5 milioane euro. In acelasi timp, veniturile din servicii au coborat cu 20% in anul incheiat in martie, pana la 891,4 milioane euro, se arata intr-un comunicat al operatorului telecom. EBITDA ca procent din venituri a fost de 43% in perioada analizata.

"La sfarsitul unui an plin de provocari, in care intreaga economie a resimtit impactul crizei economice, veniturile noastre au inregistrat o diminuare cu 20% fata de anul financiar anterior, urmand tendinta descrescatoare a industriei telecomunicatiilor din Romania. Cu toate acestea, masurile de eficientizare intreprinse au facut ca profitul nostru operational raportat la venituri sa scada cu numai trei procente, ceea ce ne-a permis sa ne continuam investitiile in Romania, prin dezvoltarea serviciilor 3G in banda de 900 Mhz", a declarat directorul executiv al companiei. "Veniturile din servicii au fost afectate, de asemenea, de reducerea tarifelor de interconectare si de erodarea continua a venitului mediu pe utilizator (ARPU), pe fondul competitiei si devalorizarii monedei nationale".

Numarul clientilor noi inregistrati de Vodafone Romania in anul fiscal 2009/2010 s-a situat la 142.000, ajungand la un total de 9,73 milioane clienti, la 31 martie 2010. Comparativ cu anul 2008/2009, operatorul si-a majorat baza de clienti cu 1%. Din total, 38% erau clienti ai serviciilor pe baza de abonament, iar restul de 62% utilizatori ai cartelei Vodafone. In perioada ianuarie-martie 2010 baza de abonati a inregistrat o scadere usoara fata de luna decembrie, in timp ce numarul de cartele prepay a crescut.

Venitul mediu pe utilizator (ARPU) total a atins valoarea de 7,7 euro pentru anul fiscal incheiat la 31 martie 2010, comparativ cu 9,8 euro la finele lui martie 2009, corespunzator unei reduceri de 21,3% de la un an la altul.

Vodafone nu a anuntat numarul de clienti pentru serviciile de internet mobil, insa Liliana Solomon a declarat ca baza de clienti a companiei este in crestere, tendinta care va continua si in acest an. "Credem ca internetul mobil va continua sa creasca, iar economia romaneasca poate fi ajutata prin digitalizarea tarii". Ultimele informatii despre numarul de clienti internet ai Vodafone dateaza din martie 2009, cand compania avea 1,135 milioane clientii de servicii 3G.

Potrivit datelor din raportul grupului Vodafone, compania a investit anul trecut in Romania 140 de milioane de euro (122 mil. lire sterline), suma din care o mare parte a fost directionata spre extinderea retelei de internet mobil. "Investitiile noastre au continuat sa fie semnificative si in acest an. Am investit cateva zeci de milioane de euro in reteaua Vodafone, pentru a lansa serviciile 3G in banda de 900 Mhz, cu acoperire pentru 90% din populatia Romaniei si cu viteze de pana la 21,6 Mbps. De asemenea, desi a fost un an de criza, am continuat sa investim in comunicare si advertising (…), dar si in pregatirea oamenilor nostri", a spus seful Vodafone.

Vodafone a lansat in aprilie la nivel national servicii de internet mobil la viteze de pana la 7,2 Mbps, punand astfel presiune pe rivalii companiei pe segmentul de date: Orange, grupul Romtelecom-Cosmote si RCS&RDS. Acoperirea teritoriului prin aceasta frecventa este mai eficienta din punctul de vedere al costurilor, astfel ca operatorul ofera acum servicii de date in peste 12.000 de localitati la viteze de pana la 7,2 Mbps.

Vodafone este cel mai mare grup de telecomunicatii mobile din lume.