Ford cere pasuire de la Guvern sa nu mai lanseze la Craiova noul model in aceasta vara

Autor: Bogdan Alecu 20.05.2010

Ford s-a razgandit si nu mai doreste sa respecte decizia de a demara productia viitorului de clasa mica in vara acestui an, constructorul american invocand scaderea vanzarilor in Europa pentru a obtine o amanare de la datele asumate initial.



Conditiile economice actuale si piata europeana aflata in scadere dupa epuizarea programelor de tip "Rabla" din Europa vor determina Ford sa ceara renegocierea clauzelor din contractul de privatizare a Automobile Craiova.

"Ford va cere Guvernului decalarea calendarului de lansare a productiei noului automobil avand in vedere ca nu mai are rost sa se grabeasca pentru o piata care probabil nu-si va reveni pana in 2012. In acelasi timp, vor sa ne dea inapoi mai repede o parte din activele pe care le-au preluat odata cu uzina de la Craiova", afirma surse oficiale. Sursele citate spun ca nu este in discutie si vreun alt fel de ajutor financiar sau fiscal din partea statului.

Potrivit declaratiilor oficiale, "angajamentul pe care Ford si l-a asumat fata de Craiova si Romania ramane neschimbat. Astfel, planul este acela de a indeplini angajamentele asumate in privinta locurilor de munca, a investitiei si a capacitatii de productie, in pofida crizei economice fara precedent, care a inceput de cand Ford a semnat contractul de privatizare", a declarat Nadia Crisan, membru in consiliul de administratie al Ford Romania. Oficialii Ford se asteapta ca activitatea de la uzina sa se intensifice pe masura ce piata auto isi va reveni.

John Fleming, CEO si presedinte al Ford Europa, s-a intalnit la finele lunii trecute cu presedintele Romaniei, Traian Basescu, subiectul oficial al intalnirii fiind prezentarea proiectului Ford in Romania. Aceasta a fost prima intalnire oficiala dintre conducerea Ford si presedintele Romaniei de la demararea productiei in septembrie 2009.

Presedintele Traian Basescu a semnat pe 25 martie decretul de promulgare a Legii pentru ratificarea Acordului de garantie dintre Romania si Banca Europeana pentru Investitii (BEI) privind garantarea in proportie de 80% a imprumutului de 400 mil. euro contractat de Ford pentru modernizarea uzinei de la Craiova. Acordul de garantie dintre Romania si BEI a fost semnat la Bucuresti in luna ianuarie a acestui an.

Daca la Craiova se vor produce anul viitor mai putin de 200.000 de autovehicule, statul roman va incasa de la Ford Motor Company 14 mil. euro, daca se vor produce intre 200.000 si 225.000 de masini, se vor plati daune de 10% sau 5,7 mil. euro, si 5% sau aproape 2,9 mil. euro daca se vor asambla intre 225.000 si 250.000 de autovehicule. In primele patru luni ale acestui an Ford a asamblat la Craiova 700 de masini, adica exact cat produce Automobile Dacia in jumatate de zi.

Astfel, in conditiile in care nu a fost anuntata oficial intrarea in productie a viitorului B-Max, model de clasa mica ce va inlocui actualul Fusion, productia uzinei din acest an nu va depasi un nivel de 3.000 de unitati. In acelasi timp, pentru a respecta contractul de privatizare, Ford va trebui sa produca anul viitor 250.000 pe an, respectiv 1.000 de masini pe zi, de aproape 100 de ori volumul din prezent. Toate acestea in conditiile in care uzina de la Craiova nu a produs niciodata mai mult de 15.000 de masini anual.

In cazul unei productii anuale de peste 250.000 de masini, se estimeaza ca in 2012 pe poarta fabricii sa intre si sa iasa un camion la fiecare cinci minute, adica aproape 200 de camioane pe zi, in cazul in care se va produce in doua schimburi, singurele investitii in infrastructura din zona uzinei fiind asfaltarea strazilor. In 2007, Ludovic Orban, ministrul transporturilor de atunci, anunta constructia unui drum expres pana la Pitesti care sa optimizeze activitatea de transport, dar nici pana in prezent nu a fost efectuat niciun studiu de fezabilitate a unui astfel de proiect.

Exporturile uzinei de la Craiova au reprezentat la nivelul primelor patru luni aproape 95% din intreaga productie. Principalele piete de export au fost Germania, Marea Britanie si Bulgaria. Acelasi nivel, de peste 90%, al exporturilor se va mentine si in 2010, potrivit lui Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pe probleme guvernamentale si de mediu.