RCS&RDS nu mai da gratis telefonia fixa. Din 18 mai toti clientii platesc

Autor: Adrian Seceleanu 20.05.2010

RCS&RDS, unul dintre cei mai mari operatori telecom din regiune, a introdus incepand din data de 18 mai o taxa de cinci lei pe luna pentru serviciul de telefonie fixa care era oferit anterior gratuit pentru clientii servi ciilor de internet sau cablu TV, potrivit datelor de pe pagina web si datelor furnizate de angajatii din call-center-ele companiei.

Aceasta este una dintre cele mai severe corectii realizate de RCS&RDS in politica sa de preturi, avand in vedere ca decizia de a mari tarifele ar putea afecta peste un milion de clienti. RCS&RDS avea la finele anului trecut 1,5 milioane de clienti pe telefonia fixa dintre care - potrivit estimarilor de pe piata - o mare parte primea serviciul gratuit, ca bonus la serviciul de cablu TV sau internet. Aplicarea taxei de cinci lei pe luna ar putea aduce RCS&RDS venituri de aproximativ 8 milioane de euro pana la finele anului, in cazul in care decizia s-ar aplica doar unui milion de clienti.

"Oferta este valabila de acum doua zile. Abonamentele costa fie 2 euro pe luna, fie cinci lei pe luna - ambele incluzand taxa pe valoarea adaugata", explica operatorii din call-center-ele RCS&RDS.

Potrivit noii grile de abonamente de pe pagina web a companiei, abonamentele Digi Tel Zero si Digi Tel Asociat, care anterior erau furnizate gratuit, au acum un cost de 5 lei pe luna, inclusiv TVA. Taxa de cinci lei este valabila atat pentru clientii existenti (care aveau abonamente gratuite), cat si pentru utilizatorii noi, potrivit datelor comunicate de operatorii din call-center. Oficialii RCS&RDS nu au putut fi contactati pentru detalii pana la inchiderea editiei.

RCS&RDS a mai marit tarifele de doua ori in ultimii ani. In decembrie 2008 compania a marit diferentiat tarifele, cu sume cuprinse intre 1 si 3 lei, iar in 21 februarie 2009 a marit toate tarifele - de la internet pana la televiziune cu cate un 1 leu. Compania a motivat atunci maririle de preturi prin evolutiile nefavorabile ale monedelor nationale din tarile Europei Centrale si de Est in raport cu dolarul, in conditiile in care tarifele RCS&RDS sunt exprimate in valutele locale.

Introducerea de catre RCS&RDS a unei taxe pentru telefonia fixa - una dintre cele mai importante schimbari din strategia comerciala a operatorului care si-a cladit in buna parte baza de clienti pe servicii gratuite si tarife agresive ar putea indica o nevoie crescuta de finantare a companiei. RCS&RDS a anulat in februarie o emisiune de bonduri de 200 mil. $, pe fondul contextului economic nefavorabil. Alexandru Oprea, directorul general al companiei, spunea insa in martie intr-un interviu pentru ZF ca RCS&RDS functioneaza fara probleme si fara acei bani. Compania are in fata in anii urmatori un serviciu ridicat al datoriei, in contul unui credit de 500 mil. $ de la ING si Citi.

Strategia tarifara a RCS&RDS este in mod frecvent caracterizata drept "nesustenabila" economic de catre rivalii companiei, iar schimbarile din oferta companiei controlate de Zoltan Teszari ar putea fi speculate de Romtelecom sau UPC. Cele trei companii au intrat in ultimii ani intr-un razboi dur al preturilor, care s-a acutizat pe fondul recesiunii care a redus puterea de cumparare a clientilor. Cel mai mare jucator pe televiziune din Romania este RCS&RDS, urmat de UPC si Romtelecom. Pe telefonia fixa cel mai mare jucator este Romtelecom, urmat de RCS&RDS si UPC.

RCS&RDS, cea mai mare companie telecom creata de un roman, a ajuns la peste 8 milioane de abonati in regiune si a avut un profit operational de 274 mil. $, la venituri de 710 mil. $.

Cele mai mari piete ale RCS sunt Romania si Ungaria, insa compania ofera servicii si in Slovacia, Cehia, Croatia, Serbia si Spania.