Clientii firmelor de leasing operational cer acum numai cele mai ieftine masini, in special Dacia

Autor: Angela Placinta 23.05.2010

Valoarea medie a unei masini achizitionate in sistem de leasing operational s-a redus de la 12.000 la 10.000 de euro, spune Adrian Petcu, directorul general al UniCredit Fleet Management, compania de specialitate a grupului UniCredit.



Presiunea reducerii costurilor a determinat cele mai multe companii sa achizitioneze masini tot mai ieftine prin leasing operational: daca la inceputul lui 2009 pretul mediu al unei masini era de 11.000-12.000 de euro, in prezent acesta a scazut la 9.000-10.000 de euro.

Leasingul operational reprezinta o alternativa la cel financiar, clientul platind o rata lunara care cuprinde si toate costurile legate de intretinerea si asigurarea flotei de automobile, astfel incat aceasta cheltuiala devine mai usor bugetabila. De asemenea, nu se plateste avans, ca in cazul leasingului financiar. La sfarsitul contractului de leasing operational, care de obicei este incheiat pe perioade de 3-5 ani, masinile raman in proprietatea finantatorului, in timp ce la leasing financiar masinile raman ale clientilor. "Majoritatea clientilor s-au mutat in zona brandurilor de mass market, in special pe Dacia, unde a fost o crestere evidenta. Problema este ca in 2010 nu s-au mai regasit discounturile masive din 2009, de 20-25%, deoarece dealerii si-au epuizat stocurile", spune Adrian Petcu, directorul general al UniCredit Fleet Management, compania locala de leasing operational a grupului italian UniCredit.

"Daca inainte de criza clientii cereau comparatii intre Dacia si alte marci ca Volkswagen, Ford sau Opel, acum cer din prima ce este mai ieftin", adauga el.

5% din clienti au cerut inchiderea contractelor

UniCredit Fleet Management administra la sfarsitul primului trimestru o flota formata din 1.100 de autovehicule. Petcu spune ca, de la debutul crizei, a crescut cererea pentru tranzactii de tip sale&lease back, dar ca multe companii au decis sa apeleze la aceasta solutie atunci cand situatia lor financiara era deja foarte deteriorata. Prin tranzactii de tip sale&lease back o companie poate vinde anumite bunuri (in acest caz, flota de masini, dar se fac astfel de tranzactii si cu imobile) catre firma de leasing, pentru a obtine lichiditati, iar apoi le inchiriaza, platindu-i o rata lunara finantatorului.

"Nu s-au concretizat multe tranzactii de sale&lease back. Sunt foarte avantajoase pentru client, dar problema este ca multe dintre companiile care au cerut acest produs nu mai aveau o sustenabilitate financiara adecvata. S-au gandit la aceasta solutie atunci cand situatia lor era deja fara intoarcere", afirma Petcu.

In prezent, UniCredit Fleet Management, companie care si-a inceput activitatea in aprilie 2007, are 55 de clienti. "Am avut un singur caz de insolventa, este vorba de o companie de curierat. In rest, numai 5% din clienti au cerut inchiderea anticipata a contractului. Am fost placut surprinsi de disponibilitatea lor de a comunica si de a rezolva probleme pe cale amiabila. Cu un singur client suntem in litigiu."

"In trimestrul I toata lumea a asteptat mesaje de la politicieni"

Pentru 2010 compania de leasing operational si-a propus sa ajunga sa administreze o flota de 1.600 de masini. In primul trimestru insa a semnat contracte pentru numai 100 de autovehicule, in conditiile in care multe companii si-au amanat deciziile de cumparare.

"Daca in primul trimestru din 2009 companiile asteptau decizii de la actionari, in primul trimestru din 2010 toata lumea a asteptat mesaje de la politicieni. Majoritatea cererilor din primul trimestru au venit de la portofoliul existent, deoarece multe companii au amanat deciziile pentru trimestrul doi."

Adrian Petcu estimeaza pentru 2010 o crestere de doua cifre a pietei de leasing operational, dar numai in cazul in care criza nu se adanceste.

"Gradul de penetrare a leasingului operational este inca foarte redus, astfel incat estimarile de crestere a pietei cu 20% nu sunt fanteziste. Toate companiile spera sa se termine cat mai repede asteptarea si in maximum o luna sa fie implementate masurile anuntate de guvern."

Reducerea salariilor bugetarilor, una dintre masurile anuntate de guvern pentru a-si diminua cheltuielile, va afecta consumul si, in final, majoritatea sectoarelor economiei, printre acestea numarandu-se si leasingul operational.

In cazul in care economia se va adanci in recesiune, seful UniCredit Fleet Management se asteapta ca unele companii, care au trecut cu bine de 2009 datorita reducerii cheltuielilor, sa nu reziste inca un an.

"De zona de default-uri mi-e inca teama. Daca anul trecut multe companii au reusit sa treaca hopul prin restructurari, ma tem ca si-au atins limitele. Unii nu vor rezista inca un an de presiune."

O piata de cateva zeci de mii de masini

Piata de leasing operational este estimata la 30.000-40.000 de masini, printre cei mai mari jucatori numarandu-se ALD Automotive (companie a BRD), Sixt New Kopel, Lease Plan (controlata de grupul Volkswagen - 50% si Fleet Investments B.V. - 50 %), Arval (companie a BNP Paribas) sau Dirent.

Potrivit informatiilor disponibile pe piata, cea mai mare companie de leasing operational este ALD, cu o flota de aproape 5.900 de masini in prezent.