Cum se lupta Carrefour Market cu Mega Image pentru clienti: ce supermarket vinde mai ieftin?

Autor: Mihaela Popescu 25.05.2010

Trecand peste reclamele care promit "cele mai mici preturi" pe panourile stradale sau in cataloagele retelelor de magazine distribuite prin posta, razboiul care se da la raft intre Carrefour Market - cel mai nou supermarket din Bucuresti - si Mega Image, liderul pietei de profil, arata ca cele doua lanturi de retail vad diferit comertul de proximitate.



Francezii au atacat piata supermarketurilor din Capitala cu preturi cu circa 10% mai mici la produsele de baza fata de principalul lor competitor, arata datele centralizate de ZF pe baza preturilor afisate la raft.

Belgienii de la Mega Image isi iau revansa insa cu oferta de produse mai speciale, care in medie se situeaza la un nivel de pret cu 3% sub cel al Carrefour Market.

Eusediu Margasoiu, Managing Partner al companiei de consultanta The Network, afirma ca strategia de pret a Carrefour va asigura retelei o intrare in forta in Bucuresti.

"Este o strategie de penetrare bazata pe preturi sub media pietei, care ii va permite sa castige rapid volume de vanzari. De obicei, in astfel de cazuri, retailerul inregistreaza la inceput cresteri importante, apoi va trebui sa duca preturile in sus si va pierde volume de vanzari."

De altfel, tinta anuntata de Patrice Lespagnol, CEO-ul Carrefour Romania, cu cateva zile inainte de inaugurarea primului supermarket al companiei din Bucuresti era de a intra pe piata cu preturi sub nivelul celor operate de competitorii directi.

Retailerul francez intra in piete

Carrefour, cu afaceri de 1,1 mld. euro in 2009, a intrat pe piata supermarketurilor din Capitala in urma cu aproximativ o luna, cu un magazin amplasat intr-una dintre cele mai aglomerate zone din cartierul Militari: Piata Gorjului.

Intr-o zona cu 30.000-40.000 de potentiali clienti, magazinul francezilor pare, la prima vedere, mai mare decat supermarketul Mega Image din acelasi cartier. "Flancat" de Carrefour Market si de hipermarketul Cora pe o raza de doar cateva sute de metri, Mega Image Lujerului avea luni la ora pranzului doar doi angajati la casele de marcat, fata de cei sapte din unitatea competitorilor de la Carrefour.

Magazinul francezilor are, din constructie, un numar de case de peste doua ori mai mare decat Mega Image Lujerului.

De altfel, forfota din interiorul Carrefour Market Gorjului, specifica unui magazin aflat la o distanta de cateva saptamani de data inaugurarii, ar fi creat cozi la case daca supermarketul ar fi functionat la o capacitate mai mica.

A doua locatie aleasa de Carrefour Market in Bucuresti este tot o piata, insa in cartierul Drumul Taberei, ceea ce arata ca retailerul pariaza pe zonele foarte aglomerate care ii pot aduce multi clienti si in weekend, cand magazinele de cartier pierd clienti in favoarea hipermarketurilor.

Diferentele de strategie intre cele doua formate dezvoltate de Carrefour si Delhaize sunt cel mai vizibile la raft: francezii au o oferta mai mare la produse nealimentare si un raion dedicat legumelor si carnii congelate, care lipseste din Mega Image.

Indexul realizat de ZF pe baza preturilor afisate la raft in cele doua magazine arata ca supermarketul Carrefour mizeaza mai mult pe produsele de baza, acestea avand, in medie, preturi cu 10% mai mici decat la rafturile Mega Image.

Spre comparatie, produsele premium, precum ciocolata Milka sau detergentii Ariel, au preturi mai mici in Mega Image fata de Carrefour Market.

Astfel, clientii atenti la preturi, care de obicei evita produsele premium, par a fi mai degraba in vizorul Carrefour Market decat al Mega Image.

Cel mai probabil, strategiile de pret diferite vor segmenta si mai mult piata de profil, plasand Mega Image pe segmentul supermarketurilor celor cu venituri peste medie.

"Sigur ca Mega Image va resimti intrarea Carrefour Market pe piata din Bucuresti. De altfel, tot segmentul supermarketurilor sufera in acest moment, pentru ca pierde clienti in favoarea hipermarketurilor", apreciaza Margasoiu.

Revansa belgienilor: expansiune si discount

Pana acum am vazut revansa Mega Image mai mult in strategia de expansiune: reteaua detinuta de grupul Delhaize pare de neoprit in extindere, avand in acest moment cel putin doua proiecte noi in lucru in Bucuresti. Mega Image este cel mai extins lant de supermarketuri din Capitala, unde opereaza 45 de unitati, cu vanzari estimate la peste 130 de milioane de euro in 2009.

Spre comparatie, numarul total al supermarketurilor in acest oras este estimat de compania de cercetare a pietei MEMRB in jurul a 126 de unitati, incluzand magazinele neafiliate unor retele de retail.

Anul trecut, belgienii de la Delhaize au reactionat la scaderea consumului reducand preturile: au anuntat intai ca reduc permanent preturile la cateva sute de produse din oferta magazinelor Mega Image, pentru ca la finele lui 2009 sa lanseze pe piata o retea cu discount, Red Market.

Acesta este un concept nou de retail pentru Delhaize, fiind testat de grup in doar 3-4 piete europene pana acum.

Vin in locul unor competitori

Capitala e pariul din acest an