Inca un an slab: petrolistii asteapta vanzari mai mici cu 10%, dupa trei luni in care doar cresterile de pret au mentinut afacerile

Autor: Roxana Petrescu 27.05.2010

Primele trei luni ale anului au adus pentru cei mai importanti jucatori din piata petroliera scaderi ale volumelor vandute pe partea de retail intre 4% si 9%.



Desi majoritatea companiilor se bazau pe o redresare a van zarilor in a doua jumatate din 2010, masurile de austeritate impuse de Guvern anuleaza aceasta estimare, piata carburantilor indreptandu-se spre al doilea an de scaderi consecutive dupa ce in 2009 cererea s-a redus cu 6%.

In ciuda scaderii volumelor vandute, petrolistii au avut un atu care a facut ca acest picaj sa nu se resimta foarte tare in afaceri: cresterea accelerata a cotatiilor internationale la benzina si motorina concomitent cu deprecierea puternica a leului in raport cu dolarul american.

De la inceputul anului si pana in prezent, la Petrom, benzina s-a scumpit cu 8,5%, in timp ce pretul motorinei a crescut cu 10,7%.

"Vanzarile segmentului de rafinare si marketing au crescut cu 4% fata de primul trimestru al anului trecut in principal datorita majorarii preturilor", spun reprezentantii Petrom, cel mai mare jucator din piata de profil.

Compania a raportat vanzari de 2,85 de miliarde de lei (678 de milioane de euro) pe partea de rafinare si marketing, in crestere cu 4% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cel mai bun rezultat a venit insa pe partea de profit operational, unde Petrom a raportat dupa multi ani un rezultat pozitiv ca urmare a vanzarii unor activitati neprofitabile cum a fost partea de petrochimie din cadrul Arpechim, una dintre cele doua rafinarii operate de companie.

"In primul trimestru al anului 2010 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, s-a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri ca urmare a majorarii preturilor de vanzare ale produselor petroliere, principalele cauze ale acestei majorari fiind cresterea cotatiilor internationale cu 71% la benzina si cu 46% la motorina in primul trimestru din 2010 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator din piata petroliera locala.

Porivit datelor companiei aferente sectorului de distributie, care printre altele include si afacerea de comercializare a gazului petrolier lichefiat, afacerile Rompetrol s-au ridicat la 324 de milioane de euro in primul trimestru al anului, in crestere cu 22% comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Potrivit datelor Petrom, care este practic compania care da tonul in ceea ce priveste scumpirea sau ieftinirea carburantilor, la sfarsitul primului trimestru din 2010, benzina era mai scumpa cu 28%, iar motorina cu 24%, comparativ cu primele trei luni din 2009.

Cum a scazut fiecare

Potrivit datelor Petrom, compania s-a confruntat in primele trei luni ale anului cu o scadere a vanzarilor totale in volume de 22%, cel mai puternic impact venind de pe partea comerciala, unde compania nu a mai beneficiat de vanzarile mari de pacura inregistrate anul trecut.

"Vanzarile totale in marketing la nivel de grup au scazut cu 22% comparativ cu primul trimestru din 2009, cauzate in principal de scaderea abrupta a vanzarilor comerciale interne. In primul trimestru din 2009 vanzarile comerciale au crescut semnificativ datorita vanzarilor mai mari de pacura ca efect al crizei ruso-ucrainene pe piata gazelor naturale, ce a constrans centralele electrice sa functioneze pe pacura ca substitut pentru gaze", explica reprezentantii Petrom.

In ceea ce priveste vanzarile cu amanuntul, adica cele pe partea de retail, scaderea a fost de 9% in primul trimestru al anului fata de perioada similara a anului trecut.

"In Romania, investitiile axate pe optimizarea retelei statiilor de distributie ne-au permis sa evaluam mai bine decat piata, vanzarile Petrom cu amanuntul reducandu-se cu 9% comparativ cu primul trimestru din 2009, in timp ce cererea pietei cu amanuntul a scazut cu 12%", spun reprezentantii Petrom.

Rompetrol, principalul rival al Petrom, sustine ca vanzarile pe partea de retail i-au scazut cu 8%, dar ca a reusit sa compenseze acest regres prin vanzari comerciale mai mari.

"Pe fondul recesiunii economice, precum si din cauza conditiilor meteo severe, vanzarile de carburanti ale Rompetrol au inregistrat o reducere cumulata de aproximativ 2% in primul trimestru al anului 2010 comparativ cu primul trimestru din 2009. Trendul descendent al vanzarilor este determinat de scaderea volumelor vandute in zona de retail cu 8%, compensata de o crestere de 6% in zona de wholesale", spun reprezentantii Rompetrol.

Protrivit acestora, scaderea din zona de retail a fost determinata de restrangerea activitatii din zona transporturilor.

"Situatia economica actuala este reflectata si in rapoartele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto care au raportat o scadere cu 54,2% a vanzarilor de autovehicule in primele doua luni ale anului 2010 fata de aceeasi perioada a anului 2009", explica reprezentantii Rompetrol.

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, a inregistrat in primele trei luni ale anului o scadere de 4,5% a vanzarilor totale de carburanti, strict pe partea de retail picajul fiind de 4% fata de perioada similara a anului trecut."In afara de mediul economic care a continuat sa fie nefavorabil, cererea mai mica a fost influentata si de preturile record cauzate de cotatiile mai mari la motorina si benzina, cresterea accizelor, dar si de iarna extrem de friguroasa din primele doua luni ale anului", au spus reprezentantii grupului MOL.

Ce urmeaza

Majoritatea companiilor petroliere se asteptau ca anul acesta sa aduca redresarea vanzarilor de carburanti dupa ce anul trecut acestea au scazut cu circa 6%. Odata insa cu anuntarea masurilor de taiere a cheltuielor din aparatul de stat prin reducerea salariilor bugetarilor cu 25%, a pensiilor si a ajutorului de somaj cu 15%, estimarile de revenire s-au evaporat, petrolistii spunand ca cel putin pe partea de retail scaderea vanzarilor ar putea ajunge pana la circa 10%, mai mare decat cea de anul trecut.

"Din cauza masurilor luate de Guvern, nu vad niciun motiv de crestere. Anul trecut credeam ca piata se va contracta anul acesta cu 5%, dar in primele trei luni vanzarile in retail au fost cu 10-12% mai mici fata de aceeasi perioada din 2009. Credeam ca ne vom reveni in a doua jumatate a anului, dar tinand cont de situatie cred ca piata va scadea cu circa 10% anul acesta fata de 2009", a spus recent Rainer Schlang, membru al directoratului Petrom, responsabil pentru activitatea de marketing.