Unde s-au dus cele aproape 2 miliarde de euro alocate de stat in ultimii cinci ani pentru CFR Calatori?

Autor: Mirabela Tiron 28.05.2010

Statul roman a cheltuit in ultimii cinci ani 2 miliarde de euro prin subventionarea transportatorului feroviar de calatori CFR Calatori, companie care transporta din ce in ce mai putini pasageri si care a operat pe pierderi cumulate de 400 de milioane de euro din 2005 pana anul trecut. Unde s-au dus cele 2 miliarde de euro alocate de stat, daca numarul biletelor vandute de CFR Calatori a fost in continua scadere in ultimii cinci ani, traficul din 2009 fiind cu 32% mai mic decat cel din 2005, confortul pasagerilor nu s-a imbunatatit, iar flota de trenuri este inca deficitara?



"Spre deosebire de tarile din Occident precum Austria sau Germania, unde companiile feroviare sunt profitabile, CFR Calatori a ramas o companie sustinuta de stat, care va trebui, la un moment dat, sa intoarca spirala si sa aduca si bani la stat", a declarat Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare. El adauga ca transportatorul feroviar de stat poate fi considerat "o gaura neagra", in conditiile in care statul aloca bani si suporta pierderi, dar ca acest lucru este cauzat de faptul ca transportul feroviar de stat continua sa fie un transport social (prin reducerile de care beneficiaza elevii, studentii, pensionarii la biletele de tren).

Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, a sustinut de mai multe ori ca Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu ar trebui sa mai aloce subventii pentru biletele elevilor, studentilor, pensionarilor si ca aceasta cheltuiala ar trebui sa revina Ministerului Educatiei sau Finantelor. Pana acum insa, nu s-a luat nicio masura in acest sens.

"Cea mai mare parte a banilor primiti de CFR Calatori de la stat, aproape 40% sunt folositi pentru a acoperi diferenta dintre pretul perceput la biletele de tren si costul de operare", spune Roseanu. Reprezentantii transportatorului feroviar de stat nu au precizat cat din banii primiti de la stat reprezinta bani care acopera biletele elevilor, studentilor sau pe cele cumparate de pensionari.

Mai putini calatori cu 32% anul trecut fata de 2005

Cu toate acestea, anul trecut, CFR Calatori a vandut 62 de milioane de bilete la tren, in scadere cu 17% fata de anul anterior si cu aproape 32% fata de anul 2005.

"Diminuarea circulatiei intre regiuni pe fondul scaderii generale a economiei, reducerea numarului de trenuri determinata de efectuarea de lucrari de reabilitare la infrastructura feroviara si inchiderea unor sectii de circulatie au dus la reducerea traficului de calatori", potrivit oficialilor CFR Calatori. De asemenea, reprezentantii CFR Calatori au mai precizat ca si restrictiile de viteza impuse de starea infrastructurii feroviare, ce au dus la o viteza scazuta a trenurilor, au afectat calitatea serviciului de transport prin cresterea intarzierilor si a duratei totale parcurse. Mai mult, oficialii transportatorului de stat precizeaza ca si concesionarea sectiilor de circulatie altor operatori feroviari a dus la scaderea numarului de pasageri transportati. Printre companiile feroviare private care au intrat pe piata se numara RegioTrans si Servtrans.

Cota de piata a CFR Calatori este de 85% pe calea ferata, potrivit oficialilor companiei si de doar 27% pe toata piata de calatori din Romania.

44 de kilometri pe ora, viteza medie de transport a trenurilor

Din cauza infrastructurii feroviare deficitare si a existentei a peste 1.000 de puncte periculoase, asa cum precizeaza oficialii din domeniul feroviar, viteza medie pe ansamblul retelei la trenurile de calatori este de 43,9 kilometri pe ora, nivel evaluat in 2008, care este relevant si in prezent, avand in vedere ca nu au avut loc lucrari semnificative de modernizare a caii ferate.

Desi trenurile circula cu viteza redusa si mai inregistreaza si intarzieri, pe unele rute, pretul biletelor de tren este mai mare decat cel practicat de operatorii privati rutieri. Pe ruta Bacau-Bucuresti (distanta de 300 de kilometri si aproximativ cinci ore de deplasare), pretul unui bilet dus la tren este de 57 de lei, in timp ce la compania privata rutiera Massaro Trans pretul unui bilet este de 40 de lei. Pe ruta Bucuresti-Tulcea, pretul biletului de tren este similar cu cel practicat de compania rutiera privata C&I, care opereaza curse pe aceasta ruta. Diferenta este insa ca durata calatoriei cu trenul variaza intre 6-7 ore, in timp ce calatoria cu autocarul dureaza 4-5 ore. Sefii companiei feroviare mizeaza insa pe siguranta pe care o ofera acest mijloc de transport, acesta fiind atuul CFR Calatori, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Liviu Pescarasu, directorul general al CFR Calatori.

Nu exista inca un sistem de distributie dezvoltat la biletele de tren

Daca pana anul trecut, biletele de tren se vindeau doar in gari si in agentiile de voiaj ale CFR Calatori, de anul trecut transportatorul feroviar de stat a inceput sa dezvolte sistemul de distributie al biletelor de tren, prin implementarea unui sistem de rezervari online, vanzarea de bilete in automate si vanzarea de rezervari de bilete in agentiile de turism.

"Politica de vanzare a CFR Calatori se refera la ofertele comerciale ale companiei, cum ar fi abonamente lunare si saptamanale pentru trenuri de rang superior si trenuri personale, oferte turistice de sezon, biletul de calatorie dus-intors, biletul de calatorie in circuit, biletul de calatorie in grup si altele", au spus oficialii CFR Calatori.

In ceea ce priveste distributia, strategia CFR urmareste extinderea si diversificarea canalelor de distributie, au mai adaugat oficialii CFR.

Operatorul de stat a semnat contracte cu peste 120 de agentii de turism locale, printre care Marshall Turism si Paralela 45.

"Contractele au fost semnate recent cu CFR Calatori, pana acum am avut doar cateva solicitari. Este o idee buna pe care au avut-o cei de la CFR, insa prin agentii se pot vinde doar bilete pe rute interne", a declarat Ana Maria Moanta, directorul de marketing al agentiei de turism Marshal Turism.

Pretul pe care il plateste un pasager care isi cumpara biletul de la agentie de turism este similar cu cel pe care il plateste pe biletul luat din gara. Agentiile de turism primesc un comision pe biletele vandute.

"Pana acum CFR Calatori s-a uitat mai mult la problemele tehnice si mai putin la cele care tin de satisfactia clientilor. Faptul ca s-au introdus mai multe posibilitati de rezervare si de cumparare a biletelor reprezinta insa un inceput bun", a declarat Roseanu.

Doar 199 de vagoane noi din peste 2.000

Din alocatiile bugetare acordate in ultimii cinci ani de catre stat s-au achizitionat 199 de vagoane noi, s-au modernizat 561 de vagoane si 632 de locomotive (electrice, diesel electrice si diesel hidraulice), dar si 31 de rame electrice, potrivit reprezentantilor companiei CFR Calatori.

"La acest moment, CFR Calatori detine un parc de vagoane de calatori format din 2.928 de unitati si un parc de mijloace de tractiune format din 842 de locomotive, 120 de automotoare Desiro (cunoscute ca Sageata Albastra), 146 de alte automotoare si 34 de rame electrice", au spus oficialii CFR Calatori.

Cu toate acestea, inca nu sunt suficiente trenuri pentru a opera la intervale orare mai mici pe anumite rute si nu exista un orar eficient de operare a acestor curse.

"Ar trebui sa se redimensioneze oferta CFR-ului in vederea atragerii de pasageri, sa existe mai multe trenuri din ora in ora. Cererea trebuie creata. O strategie de marketing este necesara in acest sens", apreciaza Roseanu.

Pentru marirea flotei, CFR Calatori va achizitiona in urmatorii patru ani 400 de vagoane noi de tip salon InterRegio, pentru un miliard de lei (238 mil. euro)

"Nu se poate schimba peste noapte strategie CFR Calatori. Este nevoie de mai multe schimbari, precum de o redimensionare a ofertei, dezvoltarea sistemului de distributie a biletelor, schimbarea orelor la care opereaza trenurile", sustine secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare.

Aproape 234.000 de pasageri au calatorit fara bilet de la inceputul anului pana in aprilie

In perioada ianuarie-aprilie anul acesta, organele de control ale CFR Calatori au gasit aproape 233.000 de pasageri care calatoreau fara bilet de tren. "Daca nu ar fi fost descoperiti acesti calatori, compania ar fi pierdut 2,1 milioane lei (500.000 de euro)", au spus oficialii CFR Calatori.

Noi competitori pentru CFR

Nelu Iordache, care detine un holding cu afaceri de jumatate de miliard de euro in constructii, transport aerian si pomicultura, va intra pe segmentul privat de transport de calatori pe calea ferata prin intermediul firmei Blue Line Cai Ferate pe care a infiintat-o in acest an.

Este pentru a doua oara cand omul de afaceri ataca segmente de piata unde statul detine companii de transport, dupa ce in 2004 a pus bazele operatorului aerian low-cost Blue Air, care in cinci ani de la infiintare a ajuns sa transporte un numar egal de pasageri cu cel al operatorului de linie detinut de stat, Tarom, respectiv 1,7 milioane de persoane.

Iordache a anuntat intentia de a transporta pe calea ferata pasageri mai intai in zona Moldovei, pentru a aduce cu trenul la aeroportul din Bacau, locuitorii din orasele apropiate precum Galati, Focsani, Buzau, Suceava sau Piatra-Neamt.

Iordache estima intr-un interviu acordat ZF o investitie initiala de circa 2 milioane de euro, suma necesara pentru achizitionarea a doua rame electrice care sa asigure naveta intre Bacau si unul dintre orasele apropiate.

Compania de transport pe calea ferata detinuta de Iordache este inregistrata in comuna Adunatii-Copaceni si are ca actionari doua firme al caror proprietar este Nelu Iordache, respectiv firma de constructii Romstrade, care detine 75% din capitalul social, si firma de transport aerian Blue Air cu 25% dintre participatii.