Ajung turisti in aeroporturile din Capitala si nu gasesc nici macar o harta a orasului

Autor: Mirabela Tiron 27.05.2010

Incertitudinea din piata, lipsa lichiditatilor cu care se confrunta companiile si reducerea numarului investitorilor straini sunt cele mai mari amenintari de pe piata hoteliera.



Ali Yilmaz Yildirimlar, 42 de ani, care conduce hotelul de cinci stele Radisson Blu din Capitala, este ferm convins ca 2010 nu va aduce schimbari pozitive in economia romaneasca si se intreaba "cum poate fi anul acesta mai bun decat anul anterior cand asistam la discutii legate de modificarea taxelor si la proteste in strada."

Yildirimlar spune ca 2010 va fi in continuare un an dificil, iar argumentele sale descriu un adevarat lant al slabiciunilor: "Daca clientii corporate nu au cash-flow, atunci nu vor mai organiza deplasari, ce implica si cazare, sau evenimente de business. De asemenea, faptul ca nu mai vin investitori straini in interes de afaceri se vede in gradele de ocupare ale hotelurilor".

Aproape 70% din clientii Radisson Blu, hotelul de cinci stele cu cea mai mare capacitate din Capitala (424 de camere) sunt straini, veniti in interes de afaceri, doar 30% fiind romani, potrivit oficialului companiei.

Radisson Blu este detinut de compania Bucuresti Turism (BUTU), care mai controleaza si complexul Centreville Apart Hotel. In primul trimestru al anului acesta compania a avut o crestere cu 14% a cifrei de afaceri, la 22,8 mil. lei (5,5 mil. euro), si a trecut pe profit cu un rezultat brut de 4,6 mil. lei (1,1 mil. euro), dupa ce in primele trei luni din 2009 avusese pierderi de 25 mil. lei (6 mil. euro), potrivit datelor de pe Bursa. Profitul a provenit in special din reevaluarea in scadere a datoriilor pe termen lung, pe fondul scaderii cursului de schimb leu/euro. Anul trecut, compania a realizat o cifra de afaceri de 23,3 mil. euro, in crestere cu 73% fata de 2008, cand hotelul Radisson a fost deschis doar sase luni.

Compania Bucuresti Turism este controlata in proportie de 77% de firma olandeza BEA Hotels Eastern Europe, care la randul ei face parte din grupul israelian Elbit, care detine si compania care dezvolta proiectul Casa Radio.

Crestere usoara a gradului de ocupare

"In primele luni ale acestui an, gradul de ocupare al hotelului nostru a crescut cu 6-8% fata de anul anterior, pe fondul atragerii mai multor clienti. Este vorba de faptul ca am castigat la inceputul acestui an o felie mai mare din tort, adica ne-am marit cota de piata, desi tortul este la fel cu cel de anul trecut", a spus Yildirimlar, fara a preciza insa nivelul indicatorului grad de ocupare pentru anul trecut sau pentru anul acesta.

Oficialul hotelului mai precizeaza ca desi sunt "timpuri grele" nu a a adoptat o reactie de panica si nu a redus personalul hotelului, numarul de salariati ramanand constat la 300 de oameni.

"Anul acesta ne concentram pe atragerea de noi segmente de piata, sa gasim in randul clientilor care vin in interes de business si clienti care s-ar putea intoarce pentru vacanta", spune reprezentantul hotelului Radisson, care mai precizeaza ca de preferat ar fi sa creasca durata sederii clientilor in hotel de la doua la trei nopti. Pretul unei nopti de cazare intr-o camera dubla la Radisson Blu in timpul saptamanii este de 793 de lei (190 de euro), in timp ce pretul aceleiasi camere in timpul weekendului este de 625 de lei (150 de euro), potrivit reprezentantilor de la departamentul de rezervari al hotelului.

Austriacul Ali Yilmaz Yildirimlar sustine ca in principiu va mentine tarifele la cazare la nivelul celor de anul trecut.

Clientii trec de la cinci la trei stele

"Eu sunt impotriva politicii de discounturi, desi pe piata hoteliera este un razboi al preturilor. Sunt de parere ca este mai bine sa oferi servicii in plus pentru acelasi pret decat sa reduci tariful", precizeaza el, adaugand ca este o competitie puternica pe piata si ca datorita dorintei de economisire, unii clienti ai hotelurilor de cinci stele s-au orientat catre hotelurile de trei stele.

Circa 40% din rezervarile pentru cazarea la Radisson Blu sunt realizate pe platformele online, restul fiind facute prin telefon. "Incercam sa crestem numarul de rezervari online", a spus repezentantul hotelului.

"Un oras in care nu se intampla nimic"

Desi tarifele aferente zilelor de weekend sunt mai mici decat cele din timpul saptamanii, "daca te uiti la zilele de vineri, sambata si duminica, nu se intampla nimic comparativ cu ce se intampla in Viena sau Budapesta, unde hotelurile sunt pline cu turisti".

Ali Yilmaz Yildirimlar explica faptul ca este nevoie de suport din partea autoritatilor pentru ca Bucurestiul sa devina un oras turistic. "Ma intristez cand ma gandesc ca ajung turisti in aeroporturile din Capitala si nu gasesc nici macar o harta a orasului", spune el, adaugand ca daca s-ar demara niste proiecte in turism, efectele lor s-ar vedea tocmai peste cinci ani si ca, din pacate, daca nu se vor lua masuri, este posibil sa existe si peste cinci ani aceleasi probleme.

Radisson Blu este parte a lantului hotelier Rezidor, care mai are in dezvoltare o unitate de cinci stele in Poiana Brasov. "Nu se stie cand va fi livrata unitatea din Brasov avand in vedere conditiile din piata, insa termenul estimat era 2011."

Pe piata de cinci stele din Capitala mai activeaza JW Marriott, Hilton, Howard Johnson, InterContinental, Carol Parc si Crowne Plaza.