CE mai da o lovitura dealerilor auto: masinile in garantie pot merge si in service-uri multibrand

Autor: Bogdan Alecu 27.05.2010

Comisia Europeana va da o a doua lovitura pietei auto europene, dupa scaderea vanzarilor in 2009 determinata de criza economica, prin autorizarea inclusiv a service-urilor multibrand de a interveni asupra masinilor aflate inca in perioada de garantie.

In prezent, datorita campaniilor de discounturi practicate pe piata locala dealerii se mentin pe linia de plutire pe baza veniturilor obtinute din service, iar daca acestea se vor micsora si mai mult, riscul ca acestia sa-si inchida businessul va creste. "Avand in vedere problemele cu care s-au confruntat dealerii auto la nivel european, noua legislatie europeana reprezinta o noua lovitura data pietei auto", considera seful unui dealer din Capitala.

Noile masuri legislative au ca scop reducerea cheltuielilor cu reparatiile si intretinerea, care au o pondere ridicata in cheltuielile legate de o masina pe perioada sa de viata.

Pe de alta parte, interventiile asupra unor sisteme de siguranta de catre mecanici care nu au pregatirea necesara pentru un anumit model sau marca, pot afecta gradul de siguranta al masinii. "Noua masura a Comisiei Europene nu o consideram neaparat o lovitura. Clientii realizeaza ca pot pierde garantia daca apeleaza la un service neautorizat, iar acesta nu numai ca nu remediaza defectul, dar si strica alte componente, care vor fi platite tot din buzunarul clientului", a spus Radu Cristian, directorul de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot pe piata locala. Cristian a subliniat ca cel mult, clientii vor apela la service-urile multibrand in cazul interventiilor minore sau reviziilor si la cele de marca in situatii de defectiuni ale anumitor componente.

"In conditiile in care mecanicii din service-ul respectiv nu sunt bine instruiti, exista pericol ca in viitor sa vedem si mai multe accidente cauzate de defectiuni tehnice. Spre exemplu, exista interventii costisitoare la sistemul de franare sau cel de directie unde in special la marcile premium exista multa tehnologie. Daca acestea nu sunt remediate corespunzator, exista un grad ridicat de accident", a spus Radu Cristian.

In 2010 si 2011 jucatorii din auto se asteapta la o criza a service-urilor, in conditiile in care in 2008 si 2009 au scazut cu peste 50% vanzarile de masini, care automat afecteaza businessul service-urilor pe masura ce vin mai putine automobile pentru mentenanta, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Philipp Hagenburger, seful diviziei de servicii post-vanzare din cadrul Mercedes-Benz Romania.

Noile reguli vor intra in vigoare la inceputul lunii iunie, iar implementarea acestora se va face progresiv in urmatorii trei ani pentru a permite adaptarea concesionarilor.

Reforma faciliteaza accesul centrelor de reparatii la piesele de schimb ale altor marci. In plus, constructorii auto nu vor mai putea conditiona acordarea garantiei la apelarea la serviciile centrelor autorizate. Totusi, ei pot solicita ca reparatiile acoperite de garantie sa fie facute in service-urile autorizate.

Reparatiile reprezinta 40% din cheltuielile totale legate de detinerea unui autovehicul, iar aceste costuri au crescut in ultimii ani, potrivit Comisiei Europene.