Exclusiv ONLINE: Bucurestenii cheltuie la mall un sfert din banii de consum

Autor: Cristi Moga 31.05.2010

Vanzarile anuale inregistrate de centrele comerciale din Bucuresti sunt estimate la aproximativ un miliard de euro, respectiv un sfert din piata bunurilor de larg consum la nivelul Capitalei, reiese din datele analizate de ZF, tinand cont de informatiile de la statistica.

Cheltuielile lunare pentru consumul de produse alimentare si nealimentare in gospodariile din Bucuresti sunt in medie de 1.278 de lei (circa 304 euro lunar), potrivit datelor de la Institutul National de Statistica. Extrapoland, in conditiile in care in Bucuresti-Ilfov sunt aproximativ 920.000 de locuinte, bugetul anual al bucurestenilor pentru consumul de produse alimentare si nealimentare este de aproximativ 3,5 miliarde de euro.

Aproximativ un sfert din acesti bani este cheltuit in cele noua malluri si trei parcuri comerciale din oras, potrivit estimarilor ZF, bazate pe informatiile din piata de retail.
Proprietarii centrelor comerciale se feresc, de regula, sa faca publice informatiile privind vanzarile retailerilor. Suprafata inchiriabila a noua malluri (Cotroceni Park, Baneasa, Bucuresti Mall, Plaza, Unirea, Sun Plaza, Liberty Center, City Mall si Grand Arena) si alte trei parcuri comerciale (Iris Titan, Vitantis si Militari Shopping) depaseste 550.000 de metri patrati, iar gradul de neocupare a spatiilor este de circa 10%. Potrivit informatiilor existente, un centru comercial bun poate ajunge la vanzari anuale de 2.000 de euro/metru patrat sau chiar mai mari, in functie de specificul activitatii retailerilor, astfel ca vanzarile anuale inregistrate de aceste proiecte ar putea ajunge la un miliard de euro.

Un reper in ceea ce priveste vanzarile mallurilor a fost oferit de catre directorul Cotroceni Park, care spune ca vanzarile retailerilor din cadrul mallului sunt de aproximativ 15 milioane de euro lunar, maximul fiind atins in luna decembrie 2009 - 19 mil. euro. In conditiile in care mallul are o suprafata de circa 79.000 mp si un grad de ocupare de 95%, retailerii din Cotroceni Park ar putea ajunge la vanzari anuale de circa 2.400 de euro/metrul patrat.

Pe de alta parte, sase din cele 12 proiecte comerciale analizate au printre retaileri si cate un hipermarket cu o suprafata de cel putin 8.000 de metri patrati. Cele sase hipermarketuri - Real Cotroceni Park, Carrefour Baneasa si Grand Arena, Cora Sun Plaza sau Auchan Titan si Militari - ar putea avea in acest an vanzari cumulate cuprinse intre 400 si 500 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF.