Exclusiv ONLINE: Bucurestenii cheltuie la mall un sfert din banii de consum
Vanzarile anuale inregistrate de centrele comerciale din
Bucuresti sunt estimate la aproximativ un miliard de euro,
respectiv un sfert din piata bunurilor de larg consum la nivelul
Capitalei, reiese din datele analizate de ZF, tinand cont de
informatiile de la statistica.
Cheltuielile lunare pentru consumul de produse alimentare si
nealimentare in gospodariile din Bucuresti sunt in medie de 1.278
de lei (circa 304 euro lunar), potrivit datelor de la Institutul
National de Statistica. Extrapoland, in conditiile in care in
Bucuresti-Ilfov sunt aproximativ 920.000 de locuinte, bugetul anual
al bucurestenilor pentru consumul de produse alimentare si
nealimentare este de aproximativ 3,5 miliarde de euro.
Aproximativ un sfert din acesti bani este cheltuit in cele noua
malluri si trei parcuri comerciale din oras, potrivit estimarilor
ZF, bazate pe informatiile din piata de retail.
Proprietarii centrelor comerciale se feresc, de regula, sa faca
publice informatiile privind vanzarile retailerilor. Suprafata
inchiriabila a noua malluri (Cotroceni Park, Baneasa, Bucuresti
Mall, Plaza, Unirea, Sun Plaza, Liberty Center, City Mall si Grand
Arena) si alte trei parcuri comerciale (Iris Titan, Vitantis si
Militari Shopping) depaseste 550.000 de metri patrati, iar gradul
de neocupare a spatiilor este de circa 10%. Potrivit informatiilor
existente, un centru comercial bun poate ajunge la vanzari anuale
de 2.000 de euro/metru patrat sau chiar mai mari, in functie de
specificul activitatii retailerilor, astfel ca vanzarile anuale
inregistrate de aceste proiecte ar putea ajunge la un miliard de
euro.
Un reper in ceea ce priveste vanzarile mallurilor a fost oferit de
catre directorul Cotroceni Park, care spune ca vanzarile
retailerilor din cadrul mallului sunt de aproximativ 15 milioane de
euro lunar, maximul fiind atins in luna decembrie 2009 - 19 mil.
euro. In conditiile in care mallul are o suprafata de circa 79.000
mp si un grad de ocupare de 95%, retailerii din Cotroceni Park ar
putea ajunge la vanzari anuale de circa 2.400 de euro/metrul
patrat.
Pe de alta parte, sase din cele 12 proiecte comerciale analizate au
printre retaileri si cate un hipermarket cu o suprafata de cel
putin 8.000 de metri patrati. Cele sase hipermarketuri - Real
Cotroceni Park, Carrefour Baneasa si Grand Arena, Cora Sun Plaza
sau Auchan Titan si Militari - ar putea avea in acest an vanzari
cumulate cuprinse intre 400 si 500 de milioane de euro, potrivit
estimarilor ZF.