Aliz Kosza, Fabryo: Dupa primele patru luni, mizam pe un plus de 10%

Autor: Catalin Lupoaie 30.05.2010

Producatorul de lacuri si vopsele Fabryo Corporation, detinut de fondul de investitii Oresa Ventures, si-a modificat previziunile privind cifra de afaceri din 2010, de la stagnare la o crestere de 10%, pana la 165 mil. lei, dupa ce in primele patru luni vanzarile au scazut "nesemnificativ". Chiar daca sectorul constructiilor a continuat sa scada puternic in prima parte a anului, reprezentantii Fabryo sustin ca prin investitiile in promovare reducerea vanzarilor a fost foarte mica.

"Avand in vedere ca in primele patru luni vanzarile noastre s-au diminuat nesemnificativ fata de aceeasi perioada a anului trecut, ne-am revizuit estimarile pentru anul acesta. Daca la sfarsitul anului trecut cand am stabilit bugetul mizam pe o stagnare a businessului, acum preconizam o majorare de 10%, bazata si pe lansarile de produse si campaniile promotionale pe care le lansam", afirma Aliz Kosza, CEO al Fabryo Corporation.

Ea sustine ca primul trimestru nu a fost mai bun ca anul trecut pentru ca au fost doua luni de iarna severa, iar Pastele a venit mai devreme, si ca abia la sfarsitul lunii iunie va putea sa traga primele concluzii in ceea ce priveste evolutia consumului la nivel de piata.

Cresterea bugetata de Fabryo pentru anul acesta este bazata pe majorarea vanzarilor de vopsele color-mix (compania detine in prezent 600 de masini de colorat pentru vopsele), ale sistemului antimucegai Savana cu Teflon si ale vopselelor Innenweiss (brandul mai ieftin al companiei) care sunt vandute incepand de anul acesta alaturi de coloranti manuali.

"In plus, vom deschide inca opt showroomuri, fata de cele 23 pe care le avem in prezent", afirma Kosza.

Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 150 mil. lei, in scadere cu 7%, in timp ce profitul net a ajuns la 5,7 mil. lei, fata de pierderea de un milion de lei inregistrata in 2008.

"Pierderea din 2008 a fost cauzata de deprecierea puternica a leului fata de anul precedent. Datoriile totale ale companiei se ridicau la sfarsitul lui 2007 la 15 milioane de euro, majoritatea fiind credite pentru investitiile realizate, iar valoarea acestora a ramas neschimbata la sarsitul anului 2008, insa deprecierea leului a condus la pierderi financiare de un milion de lei", explica reprezentantii Fabryo. Kosza sustine insa ca marja profitului operational (EBITDA) a fost in ultimii patru ani peste 15%.

Piata va continua sa scada

Piata de lacuri si vopsele decorative, pe care activeaza compania Fabryo, a ajuns anul trecut la o valoare de circa 160-170 mil. euro, la pret de producator, in scadere cu circa 25% fata de anul anterior si anul acesta tendinta va fi in continuare de diminuare.

Kosza considera ca si in acest context businessul Fabryo ar putea sa creasca, prin castigarea de cota de piata, dupa ce a investit masiv in promovare.

"Consumul, chiar daca scade, nu se opreste si atunci de ce sa nu avem noi cea mai mare felie din piata. Investim anual circa 1-1,5 milioane de euro in promovare, dar au cuprins si achizitiile de masini de colorat."

Chiar daca businessul Fabryo a scazut in 2009 cu 7%, vanzarile de vopsele decorative au crescut cu 4%.

O cota de piata in crestere

"Scaderea a fost determinata de reducerea vanzarilor de materiale pentru termosistem, care au insa o pondere foarte mica in totalul vanzarilor, core-businnesul companiei fiind vanzarile de lacuri si vopsele decorative", sustine Kosza. Cota de piata a companiei pe segmentul retail a ajuns anul trecut la 20,3%, potrivit unui studiu al companiei de cercetare MEMRB, fata de 14,7% cu un an in urma. Pentru anul acesta compania tinteste o cota de piata de 24%.

"Anul trecut au crescut lucrarile de reparatii si renovari, in conditiile in care sectorul de constructii noi a scazut. Noi ne adresam unui segment care face achizitii repetate, dar mici, de aceea promovarea noastra se indreapta acum catre clientul final", explica Kosza.

Fabryo a fost preluat prin achizitii succesive de catre fondul de investitii Oresa Ventures, ultima tranzactie fiind derulata la sfarsitul anului 2008, cand suedezii au preluat o participatie de 15% de la Daniel Guzu, fondatorul companiei.

Compania a finalizat in 2007 o fabrica in localitatea Popesti-Leordeni, in care investitiile totale au ajuns deja la 20 mil. euro, dupa ce initial investitia s-a ridicat la 15 mil. euro.