Francezii vor un guvern economic european, dar nu reusesc sa ii convinga pe germani sa treaca in tabara lor

Autor: Cristina Rosca 01.06.2010

Presedintele francez Nicolas Sarkozy face presiuni asupra partenerilor sai europeni pentru a pune bazele unui grup de lideri din zona euro si ale unui secretariat care sa joace rolul unui guvern economic pentru statele din uniunea economica si monetara, potrivit Le Monde.



"Nicolas Sarkozy cauta solutii pentru a convinge Germania sa participe din nou la jocurile de pe scena europeana", conform Le Monde. "Potrivit unor surse din anturajul sau, presedintele francez readuce in prim-plan dorinta sa de a crea un forum de sefi de state si guverne din zona euro, cu un secretariat, un adevarat guvern al Europei", scrie agentia de presa Thomson Reuters.

Ziarul nota ca Germania, cea mai mare si cea mai puternica economie europeana, a respins deja propuneri similare, privind crearea unui organism formal menit sa coordoneze guvernarea economica a zonei euro.

Germania ar putea fi momita?

Oficialii de la Paris cred insa ca asumarea de catre guvernele statelor din zona euro a unor angajamente mai ferme privind situatia bugetara, alaturi de alte concesii, precum aprobarea lui Axel Weber, presedintele Bundesbank, ca inlocuitorul lui Jean-Claude Trichet in fruntea Bancii Centrale Europene, ar putea ajuta Germania sa isi schimbe opinia.

"Daca va considera ca garantiile obtinute sunt suficiente, Germania ar putea accepta crearea Eurogrupului", potrivit Le Monde.

Cotidianul din hexagon a mai scris ca autoritatile din Franta abordeaza de o maniera precauta ideea pentru a nu provoca Germania sa refuze din start propunerea.

"Presedintele francez a fost suficient de precaut pentru a nu descrie public guvernul economic, pe care il doreste, deoarece divergente de opinie franco-germane facute publice ar putea fi fatale zonei euro", conform Le Monde.

Presedintele francez Nicolas Sarkozy a spus in mod repetat din momentul in care a izbucnit criza din Grecia ca zona euro trebuie acum sa stabileasca standarde si practici economice comune daca se doreste ca zona euro sa se dezvolte in continuare.

Ideea a revelat diferente majore intre Paris si Berlin, Franta vorbind de un "guvern economic", idee ce ingrozeste Germania, Berlinul preferand ideea de "guvernare economica".

Cuvantul "guvern" lasa impresia de autoritate externa care dicteaza politica economica, in timp ce guvernarea lasa mintile germane sa creeze structuri si sanctiuni. "Avem viziuni diferite", a spus Ulrike Guerot, cercetator la Consiliul European pe Relatii Externe si seful biroului de la Berlin. "Daca venim de la poli opusi, este normal sa apara un contact violent. Sa speram ca discutiile vor fi foarte constructive".

Este viabila o uniune economica totala?

Crearea unui guvern ar fi un pas important catre forma "suprema de integrare", uniunea economica totala, care presupune unificarea politicilor monetare, fiscale, sociale si ciclice si crearea unei autoritati supranationale ale carei decizii sunt obligatorii pentru statele membre. Celelalte patru forme de integrare sunt zona de liber schimb, uniunea vamala, piata comuna si uniunea economica - cum este cazul zonei euro in prezent.

Dupa aceasta criza a datoriilor din zona euro nu se va ajunge la o uniune fiscala, afirma la inceputul lunii mai Laurian Lungu, managing partner in cadrul companiei de analiza macroeconomica si cercetare Macroanalitica.

"In prezent deciziile de politica monetara se iau la nivel central, insa nu se va ajunge si la o centralizare a deciziilor de politica fiscala, deoarece exista divergente majore intre sistemele fiscale ale statelor membre. Pentru a se ajunge la un consens este necesara o perioada lunga de timp. Intr-adevar se va putea observa o mai buna coordonare in acest sens", crede el.

"Criteriile de la Maastricht vor fi respectate cu mai mare strictete, in caz contrar urmand a se impune penalitati. Exista si in prezent un sistem de penalitati, insa acesta nu este destul de sever. Una dintre sanctiunile impuse statelor care depasesc sistematic tintele de deficit si datorie ar putea fi suprimarea dreptului de vot in anumite comisii si comitete, chiar si la nivel mai inalt, de adoptare a politicilor UE."

Criza datoriilor a pus la indoiala chiar existenta viitoare a zonei euro. Au fost vehiculate doua scenarii antagonice, cel potrivit caruia uniunea economica si monetara se va dezbina si cel potrivit caruia deciziile de politica fiscala vor fi adoptate la nivel central si nu la nivel de guverne nationale.

Prima propunere a fost deja desfiintata, demonstrandu-se ca o dezmembrare a zonei euro este practic imposibila din punct de vedere legal. A doua varianta ramane inca in picioare, insa care este orizontul temporal?