Ce planuri are Romtelecom pe piata de servicii TV in viziunea directorului de dezvoltare Ovidiu Ghiman

Ziarul Financiar 01.06.2010

Compania controlata de grupurile OTE si Deutsche Telekom crede ca impreuna cu Cosmote, Germanos si NextGen (compania sa de cablu) poate rasturna in trei ani clasamentul de pe piata TV, dominat acum de RCS&RDS si UPC.



Achizitiile, o strategie comerciala competitiva dublata de investitii in infrastructura si suportul celorlalte companii din grup, fac din obiectivul Romtelecom de a ajunge in trei ani numarul unu pe piata locala de servicii TV o tinta "realista", spune Ovidiu Ghiman - director executiv strategie si dezvoltare al companiei, in ciuda faptului ca operatorul este acum numarul trei pe aceasta piata, iar liderul RCS&RDS are cu peste 1,6 milioane de clienti in plus.

"Obiectivul ca Romtelecom sa ajunga lider de piata nu numai pe segmentul TV, ci si pe piata de internet rapid intr-un orizont de trei ani este fezabil", pluseaza Ghiman, explicand apoi pas cu pas care sunt motivele pe care se bazeaza cand sustine aceste lucruri.

Primul dintre ele, si poate cel mai puternic, este ca Romtelecom trebuie sa se orienteze rapid catre piete care sunt in crestere in conditiile in care telefonia fixa este in scadere. Din cele 807,7 mil. euro venituri inregistrate in 2009, aproape 400 mil. euro au venit din telefonia fixa, cu 200 de milioane de euro mai putin decat in 2006. Compania a ajuns, pe de alta parte, in aceeasi perioada, de la 100.000 de clienti pe net si TV la peste 1,7 milioane - insa acest lucru nu este suficient, spune Ghiman.

Unul dintre elementele cheie in strategia Romtelecom il reprezinta investitiile in retea si lansarea de noi servicii. "Piata de TV este in momentul de fata in mod clar dominata de pachete standard care au drept cel mai mare avantaj doar faptul ca au un pret foarte mic, iar singurul diferentiator de pe piata este reprezentat de investitia unor competitori in continut exclusiv".

Managerul Romtelecom mizeaza insa ca piata locala va migra spre servicii mai sofisticate, de la televiziune HD pana la interactivitate si continut la cerere, la fel cum s-a intamplat pe pietele occidentale.

Pentru a incuraja aceasta migrare a pietei Romtelecom si NextGen, compania sa de cablu, vor investi in extinderea infrastructurii si in lansarea de noi servicii si echipamente. "Toate aceste avantaje pe care le poti avea pentru un serviciu TV sunt in mod clar menite sa te pozitioneze puternic in zona de entertainment pentru ca le oferi clientilor altceva decat sa se uite la doua stiri sau cinci filme sau la un simplu meci".

Un prim pas in aceasta directie este lansarea de catre Romtelecom a serviciilor de televiziune HD prin platforma de televiziune din satelit - in premiera pe piata locala. Compania va continua cu lansari agresive pe zona serviciilor suplimentare, a spus Ghiman, fara a oferi bugete de investitii sau detalii despre noile produse. Compania se bazeaza pe faptul ca aceste oferte precum televiziunea HD prin satelit vor determina clientii rivalilor sa vina la Romtelecom - mutare fara de care compania e constienta ca nu poate ajunge numarul unu pe piata.

Un al doilea element cheie este extinderea acoperirii retelei si marirea vitezelor de acces la internet, atat prin Romtelecom, cat si prin NextGen. Compania are astfel ca tinta sa poata oferi servicii fixe in cat mai multe locatii din Romania - fie ca e vorba de IPTV, fie ca e vorba de cablu. "Platforma IPTV trebuie sa ajunga un produs de masa", spune Ghiman. Nu ofera detalii, dar este clar ca tinta e irealizabila cand serviciul IPTV e disponibil, ca acum, doar in zece orase. "Va fi o extindere treptata".

De asemenea, Romtelecom si-a schimbat abordarea de lucru cu compania sa de cablu: daca initial oamenii NextGen erau instruiti sa spuna ca sunt o firma "independenta", acum operatorul de telefonie fixa si-a "asumat paternitatea" operatorului, iar colaborarea s-a strans. Cele doua firme folosesc sedii comune, unde se pot plati facturi pentru ambii operatori, iar retelele se construiesc coordonat: unde merge NextGen nu construieste si Romtelecom. "Acum este destul de multa sinergie in colaborarea dintre cele doua companii si incercam sa extindem acest lucru la nivel national".

Ghiman puncteaza si un alt element cheie: serviciile premium ale companiei vor fi disponibile si la Romtelecom si la NextGen, pas deja realizat cu oferta de televiziune HD. Reteaua NextGen acopera acum zeci de orase si peste 100 de localitati din mediul rural, avand peste 100.000 de clienti pe internet si TV, iar planul este ca extinderea sa continue agresiv, prin achizitii.

Tinta: cei aproape 500 de operatori mici de cablu TV care aveau la finele anului trecut aproape 16% din piata TV. "Daca nu se intampla un fenomen de consolidare a pietei si industria ramane la fel de fragmentata, e greu sa ajungi numarul unu doar prin lansarea de servicii noi". NextGen s-ar putea intalni in acest demers de inghitire a "pestilor mici" si cu Digital Cable Systems, un operator controlat de fondul american AIG cu aproximativ 100.000 de clienti, care are si o platforma de satelit. Va inghiti NextGen si DCS in cursa de crestere spre locul 1? E prematura aceasta discutie spune Ghiman, care arata ca DCS e deja un operator mare, iar pana la el sunt sute de alte firme mai mici de "cumparat".

Dar este totusi plauzibila ipoteza ca piata va ingheta pentru a permite Romtelecom sa devina numarul unu in conditiile in care RCS&RDS a atras chiar si UPC in razboaie agresive de preturi? Ghiman sustine ca nu se asteapta ca rivalii sa nu faca nimic, dar aduce in sprijinul sau, pe de alta parte, argumentul ca Romtelecom si NextGen vor arunca in lupta si pachete cu servicii ale Cosmote, pe care le vor vinde prin reteaua Germanos.

"Obiectivul e plauzibil cata vreme toate eforturile acestea sunt vazute la comun, adica nu vorbim doar de un pachet nou de servicii TV, ci de o oferta comuna cu Cosmote, achizitii de operatori si upgrade de infrastructura". In plus, crede Ghiman, recesiunea adauga o presiune suplimentara la tensiunea deja uriasa de pe piata TV, iar unele companii nu vor putea rezista si fie vor iesi de pe piata, fie vor fi cumparate.

De la decizii pe telefon cu "dl Teszari" la proceduri si reguli de corporatie

Cunoscut pe piata telecom pentru ascensiunea, in 11 ani, de la pozitia de director de filiala la cea de director comercial al companiei locale RCS&RDS, Ovidiu Ghiman a produs un soc anul trecut cu anuntul plecarii pe o pozitie de top management la rivalii de la Romtelecom. Intrebat daca mutarea a fost si pentru el un soc, prin trecerea de la un model de business in care putea stabili in 5 minute cu "domnul Teszari", la telefon, directiile de actiune ale RCS la un model corporatist, cu reguli si proceduri, Ghiman admite diferentele dar spune ca a depasit diferentele. "Cu siguranta structura companiei este diferita de modelul cu care eram eu obisnuit si a fost un an in care partea de adaptare nu a fost la modul, OK, Ovidiu acum ai sase luni sa te adaptezi si mai vorbim dupa aceea. Am fost aruncat in apa pur si simplu". Pentru un manager care si-a inceput cariera construind de la zero una dintre filialele RCS, preluarea controlului la compania de cablu a Romtelecom - NextGen, care se afla exact in faza de extindere si achizitii, a simplificat lucrurile. "Coordonarea NextGen m-a ajutat foarte mult, la fel cum a contat si faptul ca la scurt timp dupa ce am venit la Romtelecom s-a simtit nevoia redefinirii strategiei pe urmatorii trei-patru ani, un proces de care am fost direct responsabil". Ghiman refuza o comparatie intre timpul in care se lua o decizie la RCS&RDS si Romtelecom, dar conchide: "Deciziile se iau aici repede. As spune ca singura diferenta este ca procesul de aprobare este mai structurat, insa orizontul in care se ia o decizie este unul care sustine businessul".

De la decizii pe telefon cu "dl Teszari" la proceduri si reguli de corporatie

Cunoscut pe piata telecom pentru ascensiunea, in 11 ani, de la pozitia de director de filiala la cea de director comercial al companiei locale RCS&RDS, Ovidiu Ghiman a produs un soc anul trecut cu anuntul plecarii pe o pozitie de top management la rivalii de la Romtelecom. Intrebat daca mutarea a fost si pentru el un soc, prin trecerea de la un model de business in care putea stabili in 5 minute cu "domnul Teszari", la telefon, directiile de actiune ale RCS la un model corporatist, cu reguli si proceduri, Ghiman admite diferentele dar spune ca a depasit diferentele. "Cu siguranta structura companiei este diferita de modelul cu care eram eu obisnuit si a fost un an in care partea de adaptare nu a fost la modul, OK, Ovidiu acum ai sase luni sa te adaptezi si mai vorbim dupa aceea. Am fost aruncat in apa pur si simplu". Pentru un manager care si-a inceput cariera construind de la zero una dintre filialele RCS, preluarea controlului la compania de cablu a Romtelecom - NextGen, care se afla exact in faza de extindere si achizitii, a simplificat lucrurile. "Coordonarea NextGen m-a ajutat foarte mult, la fel cum a contat si faptul ca la scurt timp dupa ce am venit la Romtelecom s-a simtit nevoia redefinirii strategiei pe urmatorii trei-patru ani, un proces de care am fost direct responsabil". Ghiman refuza o comparatie intre timpul in care se lua o decizie la RCS&RDS si Romtelecom, dar conchide: "Deciziile se iau aici repede. As spune ca singura diferenta este ca procesul de aprobare este mai structurat, insa orizontul in care se ia o decizie este unul care sustine businessul".