Firmele de leasing recupereaza tot mai mult, dar tin la pret

Autor: Angela Placinta 01.06.2010

Companiile de leasing au tot mai multe bunuri recuperate - numarul lor a crescut semnificativ in ultima jumatate de an - dar nu reusesc sa le vanda, in conditiile in care majoritatea finantatorilor nici nu se gadesc sa faca reduceri masive de preturi pentru a scapa de stocuri pe o piata fara cerere.

De exemplu, daca in noiembrie anul trecut VB Leasing avea afisate pe site aproape 1.200 de bunuri recuperate, acum numarul lor a trecut de 1.600. La BCR Leasing recuperatele au urcat de la 429 in noiembrie anul trecut la 770 in prezent. Un alt exemplu este Marfin Leasing, care are acum o lista de doua ori mai lunga de bunuri recuperate decat acum sapte luni, mai exact 370.

Finantatorii spun ca, in timp ce pentru masini mai exista o oarecare cerere, camioanele si autoutilitarele nu intereseaza pe nimeni. "In sectorul autoturismelor exista cerere, nu este foarte mare, dar este constanta. Problema este la camioane si autoutilitare, unde piata este blocata", spune Cornel Coca Constantinescu, CEO al MKB Romexterra Leasing.

Pe piata exista in prezent mii de masini, camioane, echipamente si cladiri scoase la vanzare de firmele de leasing dupa ce le-au recuperat de la clienti care nu si-au mai platit ratele. Chiar daca revanzarea merge foarte greu, firmele de leasing nu prea lasa din pret. De exemplu, la Marfin Leasing aceeasi masina Alfa Romeo GT se vinde de luni bune la pretul de 12.200 de euro (fara TVA).

Seful MKB Romexterra Leasing spune ca acest lucru se intampla deoarece firmele de leasing nu sunt vanzatori de masini si, din acest motiv, calculele pe care si le fac sunt diferite de cele ale unui dealer auto, care nu actioneaza pe o piata puternic reglementata.

"Noi suntem nevoiti sa avem in vedere si alte reguli, cum ar fi adecvarea capitalului. Daca vindem cu discounturi masive, apar pierderi si dezechilibre de capital, si atunci avem nevoie de infuzii de capital de la actionari. Trebuie sa gasim un echilibru intre dorinta de a vinde stocurile si presiunea capitalului."

Statistici oficiale cu privire la numarul de bunuri recuperate de firmele de leasing de la rau-platnici de la debutul crizei pana in prezent nu exista, dar estimarile din piata merg de la 10.000 de bunuri pana la 25-30.000.

Sunt companii, ca Impuls Leasing, Tiriac Leasing, Motoractive (care functioneaza sub brandul GE Money), Romstal si altele, care au inregistrat o scadere a stocului de bunuri recuperate din noiembrie anul trecut pana in prezent.

"Fata de 2009, ritmul recuperarilor este constant, cel putin la compania noastra nu sunt miscari semnificative. Impactul mare a fost in vara si toamna trecuta, iar ceea ce a fost de reziliat s-a reziliat deja. Acum probabil un nou val de recuperari va lovi clientii mari, care sunt dependenti de stat si nu isi incaseaza facturile."