Spaniolii si francezii pot pierde contracte de autostrazi de 300 mil. €

Autor: Catalin Lupoaie 03.06.2010

Ministerul Transporturilor ia in considerare rezilierea contractelor pentru construirea centurii ocolitoare Arad (12,3 km) si a autostrazii Cernavoda-Medgidia (19,2 km), contracte cu o valoare de 119 mil. euro, respectiv 180 mil. euro, pentru ca lucrarile stagneaza si nu vor fi finalizate la timp.

Centura ocolitoare Arad este construita de consortiul FCC Construction, cel mai mare constructor spaniol, si Porr Technobau (Austria), in timp la autostrada Cernavoda-Medgidia lucrarile sunt executate de compania franceza Colas. Acestea ar putea fi primele contracte de autostrazi care vor fi reziliate dupa ce a fost castigat contractul, singurele proiecte de infrastructura anulate pana in prezent fiind la reabilitari de drumuri nationale si construirea de centuri ocolitoare.

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, le-a transmis ieri reprezentatilor FCC Construction, care se ocupa si de construirea pe zona bulgara a podului Vidin-Calafat, ca va rezilia contractul pentru centura Arad. Ministrul nu a facut nicio referire la contractul pentru realizarea autostrazii Cernavoda-Medgidia, insa informatia a fost confirmata de surse din CNADNR, care sustin ca in cazul in care companiile nu recupereaza intarzierile, contractele vor fi reziliate la ambele proiecte.

Lucrarile pentru construirea centurii Arad au fost incepute in aprilie 2009, iar cele pentru Cernavoda-Medgidia au fost demarate in iunie 2009, ambele lucrari avand ca termen de finalizare iunie 2011. Cele doua proiecte fac parte din tronsonul IV paneuropean si sunt cofinantate cu fonduri de la UE si de la Banca Europeana de Investitii.

Ambele contracte au fost printre primele de dupa '90 in care au fost prevazute amenzi in cazul in care constructorul nu respecta termenul de finalizare - cu 0,05% din valoarea contractului pentru fiecare zi de intarziere -, iar daca penalizarile ajung la 15%, se reziliaza contractul.

"Am vorbit cu reprezentantii FCC, care au un contract la o portiune de autostrada de pe Culoarul IV, din zona Aradului, unde sunt vreo 20 de kilometri de autostrada, o portiune castigata de ei si unde de aproape un an se gandesc si au tot felul de trairi, probabil in Spania, ca in tot cazul acolo pe lucrare nu se vede nimic", a spus Berceanu, citat de Mediafax. El a adaugat ca reprezentantii companiei au fost chemati, ieri dupa-amiaza, la Bucuresti, pentru a li se pune in vedere ca daca nu se apuca de lucrari contractul va fi reziliat. Contactati de ZF, reprezentantii FCC Construction nu au dorit sa faca niciun comentariu.

"Ei sunt convocati astazi (joi - n. r.) la minister, iar maine sau dupa-amiaza o sa am si eu o discutie cu ei in care o sa li se arate articolele din contract pe baza carora, din cauza ca nu le-au respectat, noi o sa incepem procedura de reziliere. Daca ei or sa considere ca e o chestiune care ii intereseaza si or sa se apuce foarte repede de lucrare, atunci poate nu o sa se ajunga la reziliere. Daca nu, o sa se ajunga la reziliere", a mentionat Berceanu. El a declarat ca multe dintre firmele care au castigat lucrari in urma licitatiilor s-au obisnuit ca daca se intarzie contractele oricum nu se reziliaza.

"Cand am mai fost vreo opt luni ministru am mai reziliat ceva contracte. In ultimii 20 de ani nu prea s-au reziliat contracte si de aceea s-au invatat foarte multi constructori ca in Romania, chiar daca mai intarzii, chiar daca mai maresti preturi, pana la urma se gaseste o solutie si nu se reziliaza contractul", a sustinut Berceanu.