Facebook: Cum a ajuns site-ul unui pusti sa stranga 500 de milioane de utilizatori

Autor: Magraon Andreea 06.06.2010

Cand Facebook a fost lansat in 2004, nimeni nu-si imagina ca va ajunge un fenomen de talie mondiala. In prezent, in Occident, ca si in Romania, aproape oricine are un cont de Facebook, fiind parte din viata de zi cu zi, si un mod de a mentine relatiile si de a comunica cu prietenii.



Totul a inceput in 2004, cand Mark Zuckerberg, un pusti de 20 de ani, a pus bazele site-ului in camera sa de student de la Harvard, initial pentru Universitatile din Ivy League, ca un instrument prin care colegii sai sa se poate imprieteni si cunoaste mai bine. Insa pana la finele primului semestru, baza de utilizatori ajunsese la 100.000, moment ce a reprezentat inceputul acestei afaceri pentru Zuckerberg. El a lucrat la infiintarea retelei de socializare cu colegii sai Dustin Moskovitz (care era si colegul sau de camera), Eduardo Saverin si Chris Hughes.

Ce presupune Facebook?

Este o retea sociala, unde poti tine legatura cu prietenii si vedea ce fac acestia. Odata ce ai adaugat un prieten, vei sti mereu ce scrie acesta pe blog, cu cine se imprieteneste, unde calatoreste sau la ce evenimente se duce. In prezent, oricine peste 13 ani poate deveni membru al Facebook. Ceea ce a ajutat la dezvoltarea rapida a site-ului sunt diferitele instrumente ale acestuia, precum jocurile, chat-ul, grupurile, optiunile de notificatii, invitatiile la evenimente, muzica.

Toate acestea au dus la dezvoltarea uneia dintre cele mai mari companii din lume, a carei valoare este estimata in prezent la peste 20 mld. $. Dar banii nu au fost principala grija a lui Zuckerberg in 2004. El a lansat site-ul pe 4 februarie 2004, iar la o luna a platit 35 $ pentru a inregistra adresa de web thefacebook.com (numele a fost scurtat mai tarziu) si a inceput sa plateasca 85 $ pe luna unei companii de web-hosting. Cum numarul de utilizatori crestea, Zuckerberg a ajuns sa discute cu importanti investitori din Manhattan, care i-au oferit 10 mil. $ pentru mica sa companie de numai patru luni. Tanarul a refuzat insa si a decis sa-si relocheze compania in Palo Alto, in renumita Silicon Valley. Mentinand Facebook, acesta a investit peste 20.000 de dolari tot cumparand servere, bani pe care ii stransese din diferite job-uri de programare. Dar pana in toamna aceluiasi an, numarul de membri se dublase, la 200.000, ceea ce l-a obligat pe fondatorul companiei sa apeleze la investitori. Primul care a investit in Facebook a fost CEO-ul PayPal, Peter Thiel, care a cumparat 10,2% din actiuni cu 500.000 $, ceea ce evalua compania la 4,9 milioane de dolari. In 2005, Zuckerberg a renuntat la facultate, cu un an inainte de absolvire.

Multi au fost interesati de-a lungul timpului sa cumpere Facebook, dar Zuckerberg nu a avut niciodata intentia de a vinde, unul dintre motive fiind ca poate nu va mai avea vreodata o idee atat de buna.

In iulie 2006, CEO-ul Yahoo! Terry Semel a facut o oferta de 1 miliard de dolari bani gheata pentru a cumpara Facebook. Tranzactia nu a avut loc deoarece, din cauza scaderii actiunilor Yahoo!, oferta a fost micsorata la 850 de milione de dolari. La randul sau, directorul executiv al Microsoft, Steve Ballmer, i-a propus lui Zuckerberg cumpararea companiei cu 15 mld. dolari. "Nu vreau sa vand compania decat daca o sa pot mentine controlul asupra sa", i-a replicat tanarul fondator al retelei de socializare. In schimb, cele doua companii au incheiat un acord in 2007 prin care Microsoft va vinde spatiu publicitar pe site-ul retelei de socializare, intelegere care a fost intrerupta la inceputul acestui an. Ca parte a acestei intelegeri, producatorul american de software a cumparat 1,6% din actiunile Facebook pentru 240 mil. $, ceea ce a evaluat compania la 15 mld. $.

Facebook este detinuta in prezent de mai multi investitori precum Peter Thiel, Accel Partners, Microsoft si compania ruseasca Digital Sky Technologies, care a facut anul trecut o infuzie de capital de 200 mil. $. Mark Zuckerberg are 24% din actiuni, a caror valoare este estimata la 5 mld. $, ceea ce il face cel mai tanar miliardar din lume.

Investitorii sunt din ce in ce mai interesati de Facebook si asteapta listarea la bursa a companiei, despre care Zuckerberg considera ca nu este necesara momentan.

Compania estimeaza venituri de 2 miliarde de dolari in acest an.

Isteria Facebook

Facebook a creat o adevarata isterie in randul unor utilizatori, iar aceasta s-a manifestat in multe moduri. Unii dintre utilizatori s-au declarat dependenti de acest site, unul dintre aceste "simptome" fiind statul mai mult de o ora pe zi pe Facebook, potrivit CNN.com, care relateaza cazul Cynthiei Newton. Primul lucru pe care ea il facea dimineata cand se trezea era sa isi verifice pagina de Facebook, iar jumatate din timpul de la serviciu il petrecea pe acest site. Un alt exemplu sunt jocurile de pe Facebook, cel mai cunoscut pentru tendinta de a te tine in fata calculatorului fiind Farmville, unde utilizatorii trebuia sa aiba grija de o ferma virtuala. Unii dintre acestia au ajuns sa nu mai iasa in oras cu prietenii, deoarece asteptau sa creasca fructele si legumele in gradina virtuala.

Dar Facebook este pana la urma un nou mod de a comunica. Pe langa faptul ca poti fi la curent cu tot ce fac prietenii, pot fi dezvoltate si diferite campanii sociale sau, de ce nu, electorale. In era internetului, multi politicieni apeleaza la Facebook pentru a ajunge la putere. Unul dintre cele mai elocvente exemple este cel al actualului presedinte american Barack Obama, a carui campanie pe internet a fost unul dintre factorii principali ai victoriei sale din 2008.

In Romania in prezent sunt 1,3 milioane de conturi de Facebook, o crestere de peste 50% de la inceputul anului, la 7,5 milioane de utilizatori de internet.

Fenomenul Facebook a atras insa atentia si asupra protectiei datelor postate pe internet.

Facebook a fost recent nevoit sa schimbe masurile de protectie a datelor, dupa mai multe plangeri din partea utilizatorilor si a societatii civile americane, care cereau proceduri mai simple de gestionare a informatiilor.

Mark Zuckerberg (26 de ani)

Colegii care l-au ajutat

Dustin Moskovitz (25 de ani)

A fost colegul de camera al lui Zuckerberg si este cel care a lucrat la sistemele Facebook. Momentan lucreaza la compania de software Asana, al carei co-fondator este.

Eduardo Saverin (28 de ani)

A fost business manager al companiei, fiind unul dintre finantatorii initiali ai Facebook, alaturi de Zuckerberg. In urma unui conflict legat de bani, Saverin a parasit compania si a plecat la New York.

Chris Hughes (28 de ani)

Prieten cu Zuckerberg si student la istorie si litere, Hughes a fost primul purtator de cuvant al companiei. A lucrat la campania online a lui Barack Obama in 2008 si in prezent are propria afacere, site-ul de activism social Jumo.

Adam D'Angelo (25 de ani)

A fost primul director tehnic al companiei. Este prieten cu CEO-ul Facebook din scoala gimnaziala. In prezent conduce compania Quora, o baza de date asemanatoare Wikipedia, bazata pe intrebari si raspunsuri.

Ean Parker (30 de ani)

Este cel care l-a ajutat pe Zuckerberg sa ajunga sa discute cu investitorii. Este co-fondatorul Causes, o aplicatie de lansare de campanii sociale, care este folosita si pe Facebook.

Matt Cohler (33 de ani)

Recrutat de la LinkedIn, a devenit consilierul principal al lui Zuckerberg in probleme legate de produse. A parasit compania in 2008 pentru a deveni partener la Benchmark Capital, o firma de tip venture capital.