Ivatherm are vanzari mai mari, dar lipsa de lichiditati genereaza probleme

Autor: Cristina Stoian 07.06.2010

Ivatherm, producatorul roman de dermatocosmetice pe baza de apa termala Herculane, controlat de Rucsandra Hurezeanu, a finalizat 2009 cu o cifra de afaceri de aproape doua milioane de euro, in crestere cu 10% fata de anul anterior, in conditiile in care majoritatea industriilor au fost afectate de turbulentele economice si au inregistrat evolutii negative.

"Industria cosmetica nu a fost atat de mult afectata de criza financiara comparativ cu alte industrii. Este adevarat ca pe piata de dermatocosmetice nu mai putem vorbi de cresteri de 40% asa cum am fost obisnuiti in perioada 2007-2008, dar evolutia ei este totusi pozitiva, acesta fiind cel mai dinamic segment pe piata cosmeticelor", a declarat Rucsandra Hurezeanu, care a reusit sa acapareze 10% din acest segment, fiind in competitie directa cu giganti internationali care au adus pe piata locala branduri precum Avene si Vichy.

Potrivit Rucsandrei Hurezeanu, piata dermatocosmeticelor ajunge la un nivel de peste 20 de milioane de euro, adica sub 3% din totalul industriei, dominata de cosmeticele mass-market, in aceasta categorie intrand companii precul L'Oréal, Beiersdorf, Avon sau Oriflame.

Potrivit jucatorilor din acest segment, piata cosmeticelor a suferit o scadere a vanzarilor de circa 10%. Chiar daca dermatocosmeticele au raportat cresteri, jucatorii din acest sector admit ca s-au confruntat cu o problema.

"Am intampinat dificultati din cauza lipsei de lichiditati, situatie creata ca urmare a intarzierilor inregistrate in colectarea de creante din farmacii. Rata medie de colectare a creantelor noastre din farmacii este de sase luni. In conditiile in care furnizorii externi lucreaza majoritatea cu plata la comanda sau la livrare, se creeaza o situatie dificila si o nevoie continua de lichiditati", afirma Hurezeanu.

Se asteapta la cresterea pietei

Tinand cont ca piata autohtona de cosmetice este inca putin dezvoltata raportat la majoritatea statelor europene, consumul pe cap de locuitor fiind de 43 de euro pe an, cu o crestere de doar 1,2% in 2008, potrivit unui studiu Colipa citat de Ivatherm, jucatorii mari au toate datele sa afirme ca piata va avea o evolutie pozitiva anul acesta, mai ales pe segmentul dermatocosmeticelor.

"Ritmul de crestere al pietei dermatocosmeticelor este mult mai dinamic, respectiv 40% in 2008, 15% in 2009 si mentinerea ritmului anul acesta. Aceasta crestere se datoreaza pe de o parte intrarii de marci noi. Pe de alta parte, incidenta pielii sensibile a crescut in ultimii ani atat in Romania, cat si in lume. Daca acum 20 de ani doar 10% din populatia Europei avea piele sensibila, astazi 70% se confrunta cu aceasta problema", explica directorul general al Ivatherm orientarea tot mai evidenta a consumatorilor catre produsele de farmacie.

Amana decizia de a construi o fabrica

Ivatherm a inregistrat o crestrere de 15% la vanzari in primul trimestru al acestui an pe aproape toate produsele, evolutie care poate fi pusa si pe seama procesului de rebranding al companiei. Proiectele anterioare, anuntate in 2008, printre care lansarea brandului Ivatherm pe piete externe si constructia propriei unitati de productie, au fost reactivate, ce-i drept propria fabrica nefiind pusa pe lista prioritatilor.

"Internationalizarea marcii Ivatherm este pasul urmator in dezvoltarea companiei noastre si am inceput deja sa lucram la acest proiect. In ceea ce priveste unitatea proprie de fabricatie, ne gandim sa facem acest lucru, dar intr-un viitor mai indepartat. In Franta, industria cosmetica este foarte dezvoltata, sunt mii de producatori care, neavand marcile lor, produc in contract de submanufactura pentru multe tari din Europa de Est, China, Coreea, Japonia. In plus, «Made in France» este inca o garantie importanta a calitatii in aceasta industrie", crede Hurezeanu. In prezent, compania apeleaza la fabrici din Franta pentru productie.

Produsele Ivatherm sunt distribuite in toate marile farmacii din tara, la peste 1.500 de clienti.

Din farma, in antreprenoriat

Rucsandra Hurezeanu a pus bazele companiei Ivatherm in 2005, dupa o lunga perioada in care a lucrat in domeniul farmaceutic la companii precum Pharmatech Targu-Mures, Sandoz sau Novartis.