Care sunt consecinţele amânării planului Ford pentru uzina de la Craiova

Autor: Bogdan Alecu 10.06.2010

Amânarea unor investiţii de câteva sute de milioane de euro ale furnizorilor de componente şi crearea a mai mult de 20.000 de locuri de muncă în 2010 şi 2011 în zona Craiovei vor fi principalele consecinţe ale întârzierii planurilor Ford pentru uzina din România.



Ford are în plan demararea unui nou plan de recrutări pentru uzina de la Craiova, în condiţiile în care anul viitor va intra în producţie viitorul B-Max, modelul de clasă mică al constructorului american.

"Planurile noastre de a ajunge la peste 7.000 de angajaţi rămân neschimbate. Următoarea provocare va fi dublarea numărului de muncitori de la aproximativ 3.600. Recrutările vor demara în perioada următoare, acestea fiind direct legate de producţia uzinei", a declarat pentru ZF Angella Alexander, director de resurse umane în cadrul Ford România. Iniţial B-Max era programat să intre în producţie în vara acestui an, dar proiectul a fost amânat pe fondul crizei economice.

Anul trecut Ford a investit în programe de training pentru cei peste 3.600 de angajaţi peste 12 mil. euro şi are în plan investiţii totale în astfel de programe de peste 100 mil. euro în perioada următoare.

În acelaşi timp, Ford primeşte în fiecare zi CV-uri de la persoane interesate să se angajeze în cadrul uzinei de la Craiova, inclusiv de la români din afara ţării. "Primim între 300 şi 500 de CV-uri anual din partea celor care doresc să se angajeze în cadrul Ford România. O parte din acestea provin de la români stabiliţi în alte ţări şi care doresc să revină în România", a subliniat Alexander.

Ford a cerut Guvernului prelungirea cu un an a termenelor contractuale privind investiţiile şi producţia care trebuie atinsă la Craiova până în septembrie 2011, potrivit unor surse din piaţă, invocând criza financiară. Oficialii Ford au confirmat existenţa unor negocieri între constructorul american şi Executiv. Până la închiderea ediţiei reprezentanţii Executivului nu au oferit niciun comentariu.

O amânare a planurilor Ford nu este o catastrofă, consideră Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, în condiţiile economice actuale. "Majoritatea producătorilor de componente din România sunt furnizori ai Dacia, care şi în 2009 şi în 2010 a avut şi va avea o producţie de aproximativ 300.000 de autovehicule", a subliniat Stroe.

Cererea de amânare a planurilor pentru uzina de la Craiova vine la mai puţin de două luni de când preşedintele Traian Băsescu a semnat decretul de promulgare a Legii pentru ratificarea Acordului de garanţie dintre România şi Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) privind garantarea în proporţie de 80% a împrumutului de 400 mil. euro contractat de Ford pentru modernizarea uzinei de la Craiova. Acordul de garanţie dintre România şi BEI a fost semnat la Bucureşti în luna ianuarie a acestui an.

Cumulat, valoarea totală a investiţiilor producătorilor de componente în zona Craiova ar fi de peste 300 mil. euro şi ar duce la crearea a peste 20.000 de noi locuri de muncă, potrivit estimărilor ZF, care în acest moment ar putea fi amânate pentru 2011.

În condiţiile în care pentru Transit Connect, care se mai fabrică şi în Turcia, se menţine o cadenţă medie de 300 de unităţi pe lună, anul acesta se vor produce aproximativ 3.600 de unităţi. Astfel, în 2010 pentru a duce producţia la 250.000 de unităţi, B-Max ar trebui să se producă într-o cadenţă de aproape cinci ori mai ridicată decât modelul care îl înlocuieşte. În prezent, potrivit contractului de privatizare Ford va trebui să plătească daune în valoare de până la 14 mil. euro statului român dacă va produce anul viitor mai puţin de 200.000 de autovehicule.

În prezent, din cei peste 300 de producători de componente de pe piaţa locală, majoritatea sunt concentraţi în judeţul Argeş, fiind furnizori direcţi pentru Dacia, sau Timiş, cei care se concentrează pe exporturi. În prezent, cei mai apropiaţi furnizori de uzina de la Craiova sunt cei din judeţul Olt, precum Pirelli care deţine o uzină de anvelope la Slatina.

În acelaşi timp, odată cu amânarea producţiei viitorului B-Max, modelul de clasă mică al Ford realizat pe aceeaşi platformă tehnică cu Fiesta, şi furnizorii vor amâna investiţiile din zona Craiovei.

Numărul de furnizori ai Ford interesaţi de a realiza investiţii în zona Craiova a crescut cu 11 în vara anului trecut, la aproape 30 în primul trimestru al acestui an, în condiţiile în care constructorul american va demara "în viitorul apropiat" producţia modelului de clasă mică asamblat exclusiv la uzina din România.

"Suntem în negocieri cu mai multe companii în ceea ce priveşte investiţiile în Parcul Industrial Craiova. În prezent întreaga suprafaţă de 10,03 hectare este ocupată integral", a declarat Marin Nicoli, administrator al Parcului Industrial Craiova.

În continuare suprafaţa parcului industrial este limitată la aproximativ 10 hectare, în condiţiile în care cererea ar fi pentru cel puţin o suprafaţă de zece ori mai mare.