Ford „pişcă“ acceleraţia şi creşte producţia de la 15 la 120 de utilitare pe zi la Craiova

Autori: Bogdan Alecu , Alexandru Anghel 13.06.2010

Producţia uzinei de la Craiova ar putea atinge în acest an un nivel de peste 30.000 de utilitare, primul an integral de producţie, după ce în ultimele luni din 2009 au fost asamblate doar 300 de unităţi.



Producţia uzinei Ford de la Craiova va creşte în următoarele săptămâni de la o medie de 15 maşini pe zi la 120 de utilitare uşoare Transit Connect, potrivit unor surse apropiate Ford, constructorul american intrând în etapa de creştere graduală a producţiei.

Creşterea producţiei uzinei de la Craiova vine în contextul în care Ford a solicitat Guvernului României amânarea aplicării condiţiilor asumate la preluarea Automobile Craiova, ţintele de investiţii şi producţie urmând să fie decalate cu un an, potrivit unor surse guvernamentale citate de Mediafax.

"Volumul nu este foarte mare, ca număr de maşini, dar Ford va ajunge săptămâna viitoare (curentă - n.red.) la 120 de maşini pe zi, iar până la finalul anului va creşte constant", au declarat sursele citate.

Oficialii Ford au confirmat săptămâna trecută existenţa discuţiilor dintre Ford şi comisia numită de Guvern pentru renegocierea contractului de privatizare, subliniind că planul constructorului este acela de a îndeplini angajamentele asumate în privinţa locurilor de muncă, a investiţiei şi a capacităţii de producţie.

În decurs de doi ani, Ford ar trebui să ajungă la o capacitate anuală de producţie de 300.000 de unităţi, aproximativ 1.500 de maşini zilnic.

Contracte noi de transport

În condiţiile creşterii producţiei, Ford România a încheiat un al doilea contract cu Lagermax, compania austriacă devenită acum principalul transportator al constructorului. Primul transportator care a încheiat cu Ford un contract a fost Dumagas, în a doua parte a anului trecut, unul dintre cei mai importanţi transportatori rutieri de marfă, care în 2008 a rulat afaceri de aproape 40 mil. euro.

Lagermax Autotransport, companie specializată în transportul de automobile, realizează exportul a peste 80% din modelele Ford Transit Connect asamblate de Ford prin intermediul portului de la Constanţa şi prin intermediul platformei logistice din Ungaria, de lângă Budapesta, pentru pieţele Europei de Vest. Reprezentanţii Lagermax au confirmat că de la finalul lunii aprilie colaborează cu Ford.

"Am transportat până acum câteva mii de maşini, câteva sute de tiruri. A fost o licitaţie la care au participat mai multe firme, iar procedurile au durat din octombrie 2009 până în aprilie anul acesta", a declarat Şerban Popescu, director general Lagermax Autotransport, care nu a dorit să dea alte detalii despre contract.

Din luna august compania austriacă de transport va colabora şi cu noua Companie Naţională de Vânzări a Ford România, care va prelua importurile de la Romcar, companie parte a Ţiriac Holdings.

Fordul iese din ţară prin Constanţa şi Timişoara

Conform surselor apropiate Ford, peste 90% din autovehiculele asamblate în România sunt exportate pe două rute - fie prin Timişoara, fie prin portul Constanţa. Astfel, în ceea ce priveşte transportul rutier, Ford nu se intersectează cu Dacia decât pe ruta către portul Constanţa. Dacă ar fi ales ruta obişnuită, prin Piteşti-Sibiu-Arad, porţiunea Valea Oltulului nu ar fi făcut faţă numărului ridicat de camioane, potrivit mai multor transportatori de pe piaţa locală.

Dacă Ford ar fi menţinut acelaşi ritm din primele luni până la finele acestui an, producţia uzinei n-ar fi depăşit un volum de 3.600 de unităţi. În noile condiţii, această valoare ar putea creşte la peste 30.000 de utilitare, în condiţiile în care din luna mai producţia a crescut de la 15 la 85, iar acum la 120 de unităţi pe zi, aceasta urmând să urce în continuare.

Dacă înainte erau cel mult cinci camioane pe zi care exportau modele Transit Connect, în prezent numărul acestora este cuprins între 10 şi 15 tiruri pe zi.

Când uzina Ford de la Craiova va ajunge la o capacitate maximă de 300.000 de unităţi anual, pe poarta uzinei vor intra şi ieşi câte un camion la fiecare cinci minute, adică 192 de camioane într-o zi cu două schimburi.

În prezent, Dacia, care anul trecut a exportat peste 85% din totalul producţiei de aproape 300.000 de autovehicule, colaborează cu aproape toţi transportatorii prezenţi pe piaţa locală, precum Hoedlmayer Lazăr, Gefco, care transportă pe calea ferată, nemţii de la Willi Betz, Lagermax, Omsan şi francezii de la STVA, care realizează transporturi rutiere.

Model nou la Craiova, probabil în 2011

Ford B-Max, modelul de clasă mică al constructorului amercan care va înlocui în gama actuală modelul Fusion, va intra cel mai probabil în producţie în prima parte a anului viitor, marcând astfel demararea celei de-a doua faze a dezvoltării uzinei. Totodată, intrarea în producţie a lui B-Max va marca şi începutul campaniilor de recrutare ale Ford România. Potrivit declaraţiilor făcute de Angella Alexander, directorul de resurse umane al Ford România, înainte de apariţia negocierilor dintre Executiv şi constructorul american, constructorul auto are în continuare în plan dublarea numărului angajaţilor până la 7.000 de persoane. Planul de recrutare este direct legat de volumul producţiei uzinei, care conform contractului actual de privatizare trebuie să ajungă la 250.000 de unităţi în 2011, pentru ca Ford să nu plătească despăgubiri statului român.