Companiile din imobiliare au scăzut cu 30%, drumarii au crescut şi cu 44%
Cele mai mari 10 companii din România au înregistrat anul trecut
o cifră de afaceri totală de 1,4 mld. euro, şi suma ar fi depăşit
1,5 mld. euro dacă ar fi furnizat datele financiare şi compania
americană Bechtel, care construieşte autostrada Transilvania.
Bechtel a realizat în 2008 o cifră de afaceri de 133 mil. euro, iar
bugetul statului pentru Autostrada Transilvania în 2009 a fost de
peste 400 mil. euro.
Afacerile celor mai mari constructori au variat între -33% şi plus
44%, în funcţie de domeniul în care activează - imobiliare sau
construcţii, dar şi de contractele câştigate în anii
precedenţi.
Cea mai mare creştere, de 44% a fost înregistrată de Spedition UMB,
deţinută de Dorinel Umbrărescu din Bacău, care a ajuns la o cifră
de afaceri de 220,4 mil. euro, datorită contractelor de reabilitare
de drumuri naţionale în care este implicată compania. De altfel,
spedition UMB a câştigat anul trecut cel mai mare contract de
infrastructură, în valoare de 172,9 mil. euro, fără TVA, pentru
reabilitarea unor porţiuni de pe DN12 şI DN15.
O majorare de peste 40% a cifrei de afaceri a înregistrat şi
Romstrade din Giurgiu, deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache,
care a ajuns la un business de 268 mil. euro.
Dacă în 2008 piaţa construcţiilor se confrunta cu o lipsă acută de
personal calificat, în 2009 cel mai mare gol l-a lăsat reducerea
bruscă a investiţiilor imobiliare. Nu au fost începute proiecte
mari de la zero, constructorii fiind nevoiţi să se mulţumească cu
proiectele care erau deja demarate. Piaţa construcţiilor a scăzut
anul trecut cu 17%, până la la circa 11,9 mld. euro, revenind la
nivelul din 2007, iar previziunile rămân sumbre şi pentru 2010, în
principal din cauza blocajului din sectorul imobiliar.
Un exemplu este şi compania Build Corp din Iaşi - care a fost
implicată în ultimii ani în construcţia celor patru malluri ale
Iulius Group din Iaşi, Timişoara, Cluj şi Suceava şi construieşte
proiectul imobiliar mixt Palas Iaşi - care a înregistrat anul
trecut cea mai abruptă scădere dintre companiile din top, de 33% a
cifrei de afaceri, până la 325,8 mil. lei (77 mil. euro). Un alt
exemplu în acest sens este compania Apolodor Com Impex din
Bucureşti, deţinută de omul de afaceri Radu Ouatu, care a
înregistrat anul trecut o scădere de circa 22%, până la 74,5 mil.
euro, potrivit ultimelor estimări ale companiei.
Reduceri majore ale businessului le-au înregistrat şi companiile
care au avut o expunere mare pe proiectele de infrastructură din
Bucureşti. Astfel, firmele Tehnologica Radion, deţinută de omul de
afaceri Theodor Berna, şi-a redus businessul cu 31%, până la 459
mil. lei (108,5 mil. euro), iar Delta ACM, compania lui Florea
Diaconu, şi-a redus afacerile cu 26%, până la 72,8 mil. euro.
Antreprenorii români domină în continuare topul, însă subsidiarele
locale ale unor grupuri precum Alpine (Austria), Max Boegl
(Germania) sau Strabag (Austria) şi-au întărit poziţiile.
Hidroconstrucţia, companie deţinută de manageri şi angajaţi, a
pierdut anul trecut prima poziţie, în favoarea lui Romstrade.
Compania din Giurgiu a câştigat în ultimii ani contracte în valoare
de circa 600 milioane de euro în infrastructură, care au
propulsat-o într-un timp foarte scurt pe prima poziţie în topul
constructorilor.
Dacă anul trecut jumătate din firmele din top 10 au înregistrat
majorări ale cifrei de afaceri, pentru 2010 constructorii estimează
scăderi în linie, pentru că bugetul CNADNR pentru investiţii în
infrastructură a fost redus la 1,25 mld. euro, în scădere cu 40%,
iar proiectele mari de infrastructură sunt în continuare
blocate.