Exportul, colac de salvare pentru Philip Morris

Autor: Mihaela Popescu 15.06.2010

Exporturile Philip Morris România, producătorul ţigaretelor Marlboro şi Parliament, au ajuns în acest an la două treimi din producţie, cu circa cinci procente mai mult decât ponderea deţinută în 2008, potrivit datelor furnizate de companie. Afacerile locale ale grupului sunt de 516 mil. euro.

Producătorii de ţigarete s-au confruntat în acest an cu un declin abrupt al vânzărilor la nivel local, de 40% în medie, pe care îl pun pe seama creşterii abrupte a accizelor la tutun de la începutul lui 2010, care a dus o parte din consum în zona neagră a pieţei.

Cea mai mare piaţă din FMCG, estimată la două miliarde de euro, s-a contractat astfel în primul trimestru cu un ritm mult mai mare decât celelalte segmente mari din sector, precum alimentele, băuturile sau detergenţii, care s-au oprit la rate de declin de circa 10% în volum.

Cum au reacţionat producătorii de ţigarete?

"Producţia noastră locală este în acest moment la parametri normali, în condiţiile în care două treimi din volume se duc pe alte pieţe din Uniunea Europeană. Exporturile sunt un colac de salvare pentru industria ţigaretelor în contextul actual, însă nu este uşor să le creşti, pentru că piaţa Uniunii Europene se contractă şi ea", a declarat Andrei Vasilescu, Corporate Affairs Director al Philip Morris România. "Pentru creşterea exporturilor ne batem cu celelalte fabrici din grup", a mai spus managerul.

Producătorul Marlboro are 10 fabrici în Uniunea Europeană, inclusiv cea din Otopeni, de lângă Bucureşti, iar acestea aprovizionează cele 27 de pieţe din spaţiul comunitar.

Şi ceilalţi producători mari de ţigarete au pariat pe creşterea exporturilor de la fabricile locale în ultimul an, potrivit datelor din piaţă. Piaţa de profil este dominată de trei companii de talie internaţională, British American Tobacco, Philip Morris şi Japan Tobacco International.

JTI, companie care deţine în portofoliu branduri precum Winston sau Winchester, a anunţat recent că va disponibiliza în următoarele patru luni 128 de angajaţi din divizia de vânzari, ceea ce reprezintă 20% din personal. Aceasta este cea mai dură măsură anunţată până acum pe piaţă.

"Pe termen scurt şi mediu nu preconizăm disponibilizări la Philip Morris România", a precizat Vasilescu. Compania a anunţat în februarie trimiterea în şomaj tehnic a celor 450 de angajaţi din fabrică pentru două săptămâni.

Lobby pentru a diminua contrabanda

Producătorii de ţigarete au făcut lobby în ultimele 5-6 luni la autorităţile statului pentru implementarea unor măsuri de combatere a contrabandei cu produse din tutun. Ei aşteaptă acum intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă pentru combaterea evaziunii fiscale, care prevede înăsprirea sancţiunilor pentru comercianţii ilegali, o taxă suplimentară pentru duty-free-uri de 100.000 de euro pe an pentru fiecare magazin şi măsuri mai stricte de control al activităţii acestor retaileri.

Vasilescu a mai spus că pe piaţă s-a resimţit în ultimele 3-4 luni o diminuare a contrabandei cu ţigarete, după ce în ianuarie aceasta ajunsese la un vârf de 36% din consumul local.