Cine ar putea plăti 30-50 de milioane de euro pe ciocolata Kandia?
Autor:
Mihaela Popescu
17.06.2010
Vânzarea operaţiunilor locale ale producătorului de ciocolată
Cadbury, care se anunţă a fi cea mai mare tranzacţie pe piaţa
dulciurilor din acest an, este la o distanţă de maximum trei luni
de semnare, în cursă fiind în acest moment mai multe companii
multinaţionale şi fonduri de investiţii străine, au declarat pentru
ZF surse din piaţă.
Deşi pe lista investitorilor interesaţi de achiziţie au fost
iniţial mai mult de 5-6 nume vehiculate, sunt puţine şanse ca
tranzacţia să se încheie la o valoare mai mare de 50 mil. euro,
ceea ce reprezintă jumătate din suma plătită de englezii de la
Cadbury în 2007 pentru achiziţia Kandia-Excelent, companie devenită
ulterior Cadbury România.
"Ţinând cont de contextul actual, tranzacţia va fi probabil în
jurul a 50 mil.
euro", a afirmat un consultant în fuziuni şi
achiziţii. Alte surse din piaţă evaluează compania, cu vânzări de
33 mil. euro în 2008, la 30-50 mil. euro.
Portofoliul local al producătorului cuprinde ciocolata Kandia,
Laura, ROM, prăjiturile ambalate Măgura, dar şi bomboanele Sugus şi
Silvana despre care nu se ştie încă dacă vor fi vândute la pachet
cu restul brandurilor.
Printre numele vehiculate în piaţă ca fiind posibili
cumpărători intraţi în discuţii cu Kraft se numără producătorii de
dulciuri Hersey, Nestlé, Ulker, dar şi fonduri de investiţii mari,
printre care Advent sau Mid Europa Partners.
"Continuăm să căutăm un cumpărător pentru Cadbury România. În
acest moment nu avem nimic de anunţat", au declarat reprezentanţii
Kraft Foods România, actualul proprietar al producătorului
Kandia.
Americanii de la Kraft au achiziţionat la începutul anului
compania engleză Cadbury, iar Comisia Europeană a condiţionat
validarea tranzacţiei de vânzarea operaţiunilor producătorului
englez din România şi Polonia, pentru a nu ajunge la o poziţie
dominantă pe cele două pieţe (pe segmentul ciocolatei).
Americanii au mandatat banca franceză BNP Paribas pentru
vânzarea operaţiunilor Cadbury de pe piaţa românească a ciocolatei,
în timp ce HSBC se va ocupa de vânzarea operaţiunilor de profil din
Polonia, potrivit publicaţiei britanice The Telegraph. Dacă ar fi
fost integrat businessul Kandia-Excelent în Kraft Foods România,
noua companie ar fi ajuns la o cotă de 60-70% pe segmentul
tabletelor din ciocolată, care reprezintă peste 60-70% din valoarea
totală a pieţei.
Cadbury, pe pierderi de la intrarea pe piaţa
locală
Cadbury România deţine o singură unitate de producţie la nivel
local - fabrica de ciocolată Kandia de pe Şoseaua Viilor din
Bucureşti, inaugurată în 2007 în urma unor investiţii de 13 mil.
euro. Alte active importante ar putea fi două terenuri: unul în
vecinătatea fabricii, celălalt amplasat în apropierea Capitalei,
ambele fiind scoase la vânzare la începutul anului trecut de către
Cadbury.
De la intrarea pe piaţă, la jumătatea lui 2007, şi până la
finele lui 2008 Cadbury a înregistrat pierderi în România. Datele
de la Ministerul de Finanţe arată că în 2008 subsidiara locală a
înregistrat pierderi de 4,8 mil. euro, de peste trei ori mai mari
decât în anul anterior. Compania nu şi-a publicat încă rezultatele
financiare pe 2009.
Cum stă Kandia
- producătorul Kandia deţine 10-20% din piaţa locală a ciocolatei
- are o cotă de 10-20% pe segmentul tabletelor din ciocolată, cu brandurile Kandia şi Laura
- pe segmentul pralinelor deţine 5-10% din piaţă, iar pe cel al batoanelor din ciocolată are o cotă de 10-20%
- piaţa ciocolatei din România este estimată la 240 mil. euro, cei mai mari jucători fiind Kraft, Cadbury şi Supreme Chocolat
Sursa: studii Nielsen citate într-un raport al Comisiei
Europene