Băncile care nu şi-au actualizat contractele de credit intră în şomaj. Care sunt noile oferte?

Autor: Liviu Chiru 21.06.2010

Doar o parte dintre băncile de pe piaţă au reuşit să se conformeze la noile reglementări privind creditele pentru consumatori până ieri, la expirarea termenului de zece zile de la publicarea Ordonanţei de Guvern.

Băncile care nu sunt gata cu noile contracte de credit va trebui să suspende vânzarea de împrumuturi, în timp semnarea actelor adiţionale cu clienţii care au credite în derulare este lăsată deocamdată în plan secundar.

BCR, UniCredit şi Raiffeisen, trei bănci din top zece, au afirmat ieri că sunt pregătite să aplice noile reglementări pentru creditele nou vândute.

În schimb, Banca Transilvania încă lucrează la actualizarea contractelor, potrivit răspunsurilor furnizate de bănci, la o solicitare a ZF.

"Rescrierea contractelor de credit nu este dificilă, însă modificările trebuie să fie implementate şi în sistemul informatic. Până când vom fi gata doar ofertăm clienţii", spune Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania, unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa de retail.

Bancherii au atenţionat încă de la publicarea ordonanţei de Guvern care conţine noile reglementări că termenul de zece zile este prea scurt pentru implementarea modificărilor. Totuşi, unii jucători anunţă că sunt deja gata cu modificările, iar cererea de credite nu este oricumimportantă, clienţii fiind în expectativă din cauza incertitudinilor din economie.

"BCR se aliniază, începând de luni, 21.06.2010, la cerinţele Ordonanţei de Urgenţă Nr. 50.2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Măsurile prevăzute în ordonanţă vizează toate produsele de tip credit negarantate - inclusiv descoperit de cont şi card de credit - şi garantate (exclusiv Prima Casă), atât cele nou acordate, cât şi aflate în derulare, în sold", au spus ieri reprezentanţii BCR. Banca precizează că toate contractele de credit aflate în derulare vor fi aliniate la noile prevederi în termen de 90 de zile, aşa cum prevede ordonanţa.

Raiffeisen Bank, un alt jucător de top zece, a finalizat de asemenea procedurile pentru creditele noi.

"Banca aplică deja prevederile ordonanţei pentru creditele nou garantate. Pe lângă procedurile interne, nu sunt necesare alte avize", spune Mitică Tararache, director Credite persoane fizice în cadrul Raiffeisen Bank. Banca are circa un milion de contracte de credit în derulare.

Banca nu a stabilit însă care va fi metodologia de informare a clienţilor cu credite în derulare, în condiţiile în care ordonanţa prevede că trebuie "depuse toate diligenţele" pentru informarea clienţilor. Tararache a evitat să estimeze şi costul pe care banca îl va avea de suportat în urma campaniei de informare a clienţilor.

UniCredit Ţiriac Bank a adaptat deja noile contracte şi a început să îşi cheme clienţii cu credite în derulare pentru semnarea actelor adiţionale. "Clienţii sunt informaţi prin intermediul site-ului, al platformei de online banking, prin extrasele de cont curent sau card de credit, şi prin notificări", spun reprezentanţii băncii. Actul adiţional va include modificări precum dreptul de rambursare anticipată a creditului oricând pe durata contractului, nivelul comisionului de rambursare anticipată care se aplică în cazul dobânzilor fixe, modificarea formulei de calcul a dobânzii, potrivit anunţului publicat de UniCredit pe site-ul propriu, prin care îşi invită clienţii să se deplaseze la sediul sucursalei unde au deschis contul curent pentru a semna actul adiţional.

Cum se modifică dobânda la creditele vechi?

Bancherii trebuie să încheie în termenul de 90 de zile acte adiţionale pentru modificarea a 7,7 milioane de credite, contractate de 4,5 milioane de clienţi. Printre modificări se numără şi modul de calcul al dobânzii, care trebuie să fie ori fixă pe toată perioada, ori indexată la un indicator extern (cum sunt indicatorii pieţelor monetare Robor la lei sau Euribor la euro).

Multe dintre creditele vândute de bănci în trecut aveau dobânda variabilă "în funcţie de condiţiile pieţei", ceea ce le dădea posibilitatea să modifice arbitrar nivelul dobânzii.

"Dobânda clienţilor va fi legată de Robor, Euribor sau Libor, în conformitate cu prevederile ordonanţei. Chiar şi în cazul în care clienţii nu răspund, se vor aplica prevederile legale", spune Tararache.

Mihai Meiu, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC, organismul care a iniţiat proiectul ordonanţei), preciza însă recent că, în cazul în care clientul a fost notificat, dar nu s-a prezentat la bancă, se poate lua în considerare principiul acceptării tacite doar pentru punctele prevăzute în ordonanţă. Nivelul dobânzii este însă obiectul negocierii între bancă şi client.