Băncile care nu şi-au actualizat contractele de credit intră în şomaj. Care sunt noile oferte?
Doar o parte dintre băncile de pe piaţă au reuşit să se conformeze la noile reglementări privind creditele pentru consumatori până ieri, la expirarea termenului de zece zile de la publicarea Ordonanţei de Guvern.
Băncile care nu sunt gata cu noile contracte de credit va trebui să suspende vânzarea de împrumuturi, în timp semnarea actelor adiţionale cu clienţii care au credite în derulare este lăsată deocamdată în plan secundar.
BCR, UniCredit
şi Raiffeisen, trei bănci din top zece, au afirmat ieri că sunt
pregătite să aplice noile reglementări pentru creditele nou
vândute.
În schimb,
Banca Transilvania încă lucrează la actualizarea contractelor,
potrivit răspunsurilor furnizate de bănci, la o solicitare a ZF.
"Rescrierea
contractelor de credit nu este dificilă, însă modificările trebuie
să fie implementate şi în sistemul informatic. Până când vom fi
gata doar ofertăm clienţii", spune Gabriela Nistor, director
executiv retail la Banca Transilvania, unul dintre cei mai mari
jucători pe piaţa de retail.
Bancherii au
atenţionat încă de la publicarea ordonanţei de Guvern care conţine
noile reglementări că termenul de zece zile este prea scurt pentru
implementarea modificărilor. Totuşi, unii jucători anunţă că sunt
deja gata cu modificările, iar cererea de credite nu este
oricumimportantă,
clienţii fiind în expectativă din cauza incertitudinilor din
economie.
"BCR se
aliniază, începând de luni, 21.06.2010, la cerinţele Ordonanţei de
Urgenţă Nr. 50.2010 privind contractele de credit pentru
consumatori. Măsurile prevăzute în ordonanţă vizează toate
produsele de tip credit negarantate - inclusiv descoperit de cont
şi card de credit - şi garantate (exclusiv Prima Casă), atât cele
nou acordate, cât şi aflate în derulare, în sold", au spus ieri
reprezentanţii BCR. Banca precizează că toate contractele de credit
aflate în derulare vor fi aliniate la noile prevederi în termen de
90 de zile, aşa cum prevede ordonanţa.
Raiffeisen
Bank, un alt jucător de top zece, a finalizat de asemenea
procedurile pentru creditele noi.
"Banca aplică
deja prevederile ordonanţei pentru creditele nou garantate. Pe
lângă procedurile interne, nu sunt necesare alte avize", spune
Mitică Tararache, director Credite persoane fizice în cadrul
Raiffeisen Bank. Banca are circa un milion de contracte de credit
în derulare.
Banca nu a
stabilit însă care va fi metodologia de informare a clienţilor cu
credite în derulare, în condiţiile în care ordonanţa prevede că
trebuie "depuse toate diligenţele" pentru informarea clienţilor.
Tararache a evitat să estimeze şi costul pe care banca îl va avea
de suportat în urma campaniei de informare a clienţilor.
UniCredit
Ţiriac Bank a adaptat deja noile contracte şi a început să îşi
cheme clienţii cu credite în derulare pentru semnarea actelor
adiţionale. "Clienţii sunt informaţi prin intermediul site-ului, al
platformei de online banking, prin extrasele de cont curent sau
card de credit, şi prin notificări", spun reprezentanţii băncii.
Actul adiţional va include modificări precum dreptul de rambursare
anticipată a creditului oricând pe durata contractului, nivelul
comisionului de rambursare anticipată care se aplică în cazul
dobânzilor fixe, modificarea formulei de calcul a dobânzii,
potrivit anunţului publicat de UniCredit pe site-ul propriu, prin
care îşi invită clienţii să se deplaseze la sediul sucursalei unde
au deschis contul curent pentru a semna actul adiţional.
Cum se modifică
dobânda la creditele vechi?
Bancherii
trebuie să încheie în termenul de 90 de zile acte adiţionale pentru
modificarea a 7,7 milioane de credite, contractate de 4,5 milioane
de clienţi. Printre modificări se numără şi modul de calcul al
dobânzii, care trebuie să fie ori fixă pe toată perioada, ori
indexată la un indicator extern (cum sunt indicatorii pieţelor
monetare Robor la lei sau Euribor la euro).
Multe dintre
creditele vândute de bănci în trecut aveau dobânda variabilă "în
funcţie de condiţiile pieţei", ceea ce le dădea posibilitatea să
modifice arbitrar nivelul dobânzii.
"Dobânda
clienţilor va fi legată de Robor, Euribor sau Libor, în
conformitate cu prevederile ordonanţei. Chiar şi în cazul în care
clienţii nu răspund, se vor aplica prevederile legale", spune
Tararache.
Mihai Meiu,
director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorului (ANPC, organismul care a iniţiat proiectul
ordonanţei), preciza însă recent că, în cazul în care clientul a
fost notificat, dar nu s-a prezentat la bancă, se poate lua în
considerare principiul acceptării tacite doar pentru punctele
prevăzute în ordonanţă. Nivelul dobânzii este însă obiectul
negocierii între bancă şi client.