Unu din patru români a mers anul trecut la cinema, o piaţă cu încasări de peste 20 mil. euro din bilete

Autor: Adriana Rosoga 23.06.2010

Lansarea de noi săli de cinema dotate cu tehnologii de ultimă generaţie a atras anul trecut peste 5,2 milioane de spectatori, un număr dublu faţă de acum cinci ani.



Pe piaţa locală erau în funcţiune la sfârşitul anului trecut 74 de cinematografe, ceea ce înseamnă peste 182 de ecrane şi aproape 50.000 de locuri, conform datelor Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), comparativ cu acum cinci ani, când funcţionau 85 de cinematografe cu un număr similar de locuri.

În această perioadă, numărul biletelor vândute a crescut cu aproape 50%, ajungând anul trecut să depăşească 5,2 milioane de unităţi, ceea ce a adus în buzunarele operatorilor încasări de peste 86 mil. lei (21 mil. euro).

Într-un an de criză în care puterea de cumpărare a scăzut, iar preţul mediu al biletelor s-a majorat cu 17,7%, numărul de spectatori din sălile de cinematograf a crescut anul trecut cu 1,5 milioane de spectatori faţă de 2008.

Trei jucători deţin peste 70% din piaţă

Principalii jucători care deţin peste 70% din piaţă, Hollywood Multiplex Operations, Cinema City şi Movieplex, au atras peste 3,8 milioane de spectatori şi deţin împreună 84 de săli.

"În primul trimestru al anului 2010 cifra de afaceri a crescut cu 22% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În ceea ce priveşte numărul de spectatori, acesta a crescut cu 3 procente în primul trimestru al acestui an faţă de primul trimestru din 2009", spune Raluca Moroianu, director de marketing, divizia Distribuţie-Entertainment a Media Pro, care deţine pe piaţa locală reţeaua de cinematografe Hollywood Multiplex. În cele trei cinematografe: Hollywood Multiplex, CinemaPRO şi Hollywood Multiplex Lotus Oradea, care au împreună 16 ecrane, operatorul a înregistrat anul trecut, cele mai mari încasări din bilete de pe piaţa locală, peste 24,5 mil. lei (circa 6,1 mil. euro) şi a atras peste 1,38 milioane de spectatori, potrivit datelor CNC.

"În 2009 cifra de afaceri a crescut cu 24% faţă de 2008. Strategia cinematografelor noastre vizează în special lansarea celor mai aşteptate producţii cinematografice. Principala noastră preocupare este şi trebuie să fie fidelizarea clienţilor care ne calcă pragul cinematografelor, precum şi atragerea de noi spectatori. Astfel sunt construite periodic campanii tematice pe marginea filmelor lansate, însoţite de premii şi de evenimente atractive, dedicate spectatorilor noştri", precizează Raluca Moroianu. Ea spune că există de asemenea planuri de extindere. Anul trecut, cinematografele Hollywood Multiplex au fost dotate în urma unor investiţii semnificative cu cea mai nouă tehnologie digitală 4K. Pentru acest an, operatorul estimează că va atrage peste 1,36 milioane de spectatori.

Dezvoltarea reţelelor de cinematografe este direct proporţională cu extinderea mallurilor în oraşele mari, iar audienţa a crescut odată cu introducerea noilor tehnologii (digital, 3D sau 6D).

"Strategia de la intrarea pe piaţa din România şi până acum s-a bazat pe două principii: de a construi infrastructură cinematografică (multiplexuri, săli, dotări) la standarde de ultimă oră, pentru că din experienţa noastră din alte ţări a reieşit că lipsa infrastructurii este principala cauză a numărului redus de spectatori şi că o dată remediată, numărul intrărilor pe cap de locuitor creşte exponenţial, şi de a educa publicul cu privire la experienţa cinematografică", a spus Corina Gonteanu, marketing manager al operatorului israelian de cinematografe Cinema City International. Operatorul, care deţine 72 de săli de cinema în Iaşi, Bucureşti, Bacău, Timişoara, Cluj şi Piteşti, a deschis primul multiplex în România în 2007, iar anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de circa 7,7 mil. euro, pe piaţa locală, aproape dublu faţă de anul anterior, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

"Pentru Bucu-reşti, unde există deja cinematografe multiplex ale mai multor operatori, dezvoltarea infrastructurii înseamnă apariţia de multiplexuri cât mai aproape de consumatori (în majoritatea zonelor rezidenţiale sau de divertisment), pentru ca cinematograful să fie cât mai accesibil geografic, deoarece vizitele la cinematograf sunt de multe ori dictate de impuls", precizează marketing managerul Cinema City. În ceea ce priveşte restul ţării, ea spune că dezvoltarea infrastructurii înseamnă "deschiderea de multiplexuri în majoritatea oraşelor cu peste 100.000 de locuitori, unde în majoritatea cazurilor nu mai sunt cinematografe, sau dacă au, acestea au ieşit de mult din circuitul premierelor şi atrag foarte puţine filme şi, în consecinţă, foarte puţini spectatori."

Anul trecut, în cele şase multiplexuri deschise pe piaţa locală de Cinema City, au fost vândute peste 1,5 milioane de bilete, ceea ce a adus grupului încasări de 24,1 mil. lei (circa 6 mil. euro), potrivit datelor CNC.

Creştere de 222% într-un an

"Numărul de spectatori în cinematografele reţelei Cinema City a crescut cu 222% în 2009 faţă de 2008. Creşterea este pe de o parte ecoul creşterii pieţei cinematografice, pe de altă parte se datorează deschiderii a trei noi cinematografe, din care unul în Capitală."

La sfârşitul anului trecut, operatorul israelian a deschis pe piaţa locală prima sală IMAX cu 398 de locuri. În următoarele două luni, Corina Gonteanu precizează că este preconizată deschiderea Cinema City Arad, în mallul Atrium din Arad, care va avea în total zece săli, iar pe finalul anului, în funcţie de ritmul construcţiilor, vor mai fi deschise cinematografe în Brăila, Baia Mare şi Târgu Mureş.

Al treilea jucător de pe piaţa locală, Movieplex Cinema, care are o cotă de piaţă de peste 18% şi care a avut încasări de 21,2 mil. lei din vânzarea a circa 970.000 de bilete, deţine pe piaţa locală un cinematograf cu 11 săli.

Investiţii de şase milioane de euro a realizat şi compania britanică Light Cinema în 2008, care a deschis un cinematograf cu şapte săli în mallul Liberty Center, în timp ce grecii de la Odeon au plătit 20 mil. euro pentru deschiderea a opt săli de cinema în centrul comercial Polus Center din Cluj.

Potrivit raportului Media Fact Book, realizat de Initiative Media, parte a grupului de comunicare Lowe, cinematografele şi internetul au atras investiţii din publicitate de 13 mil. euro, adică 3,6% din întreaga piaţă de publicitate. Estimările pentru acest an sunt de uşoară creştere, până la 14 milioane de euro, însă sub nivelul din 2008.