Carrefour închide două magazine din fosta reţea Artima cumpărată cu 55 de milioane de euro
Retailerul Carrefour a închis două supermarketuri din Hunedoara şi Baia Mare, la mai puţin de doi ani de la rebrandingul acestora din Artima în Carrefour Express. Acestea sunt primele unităţi ale fostei reţele Artima închise de Carrefour.
Compania franceză a plătit 55 mil. euro în 2007 pentru achiziţia reţelei Artima de la fondul de investiţii Enterprise Investors, lanţul de supermarketuri având la acea dată 21 de unităţi. La finele lui 2008, magazinele preluate erau pe pierdere, ca şi în 2007, cu o stagnare a afacerilor la valoarea din anul anterior, de circa 100 mil. euro, potrivit celor mai recente raportări financiare disponibile.
"Magazinele din Hunedoara şi Baia Mare sunt închise în acest moment pentru optimizarea parcului de supermarketuri. Anul acesta am deschis însă deja trei unităţi Carrefour Market în Capitală, iar pentru moment mai avem în plan o inaugurare în luna iunie în Bucureşti, în centrul comercial Home & Design Mall din Ghencea", a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour România.
Anul trecut, reţeaua a avut o scădere de vânzări similară celei înregistrate de hipermarketurile Carrefour - potrivit datelor furnizate de retailer - deşi în 2009 francezii au început investiţiile în extinderea lanţului de magazine preluat de la Enterprise Investors.
În total au fost finalizate anul trecut 6 proiecte de expansiune pe segmentul supermarketurilor, prin investiţii ce pot fi estimate la circa 6 mil. euro în 2009.
Compania a raportat afaceri consolidate de 1,13 mld. euro (cu TVA) în România în 2009, cu 22 de hipermarketuri şi 25 de supermarketuri.
Cine "se bucură" de închiderile Carrefour
În Hunedoara, un oraş cu circa 70.000 de locuitori, Carrefour se bătea în principal cu discounterii, cel mai mare competitor al său fiind reţeaua germană Kaufland.
Fostul spaţiu al Carrefour este în acest moment neocupat, potrivit reprezentanţilor Primăriei Hunedoara.
În oraşul Baia Mare, cu circa 150.000 de locuitori, competiţia în retailul modern este mai dură, pe piaţă fiind în acest moment un magazin Metro şi două hipermarketuri Kaufland.
Supermarketul Carrefour era amplasat în apropierea discounterilor Plus şi Penny Market, iar în acest moment spaţiul este neocupat, potrivit datelor furnizate de reprezentanţii primăriei.
Fosta reţea Artima numără în prezent 26 de magazine.
Francezii au investit 6 mil. euro în rebrandingul Artima, proiect finalizat în 2008, în urma căruia supermarketurile au fost redenumite Carrefour Express, iar unitatea din Oradea a fost transformată în hipermarket.
Francezii au închis şi un hipermarket
Ulterior însă, compania a mers în expansiune pe un format diferit, aducând pe piaţă în 2009 un brand nou de retail, Carrefour Market. Carrefour este prima reţea din topul celor mai mari trei operatori de supermarketuri - care mai include Delhaize (Mega Image) şi Billa - care a închis magazine.
La nivel local, retailerul francez a fost în 2009 şi primul operator străin de hipermarketuri care a renunţat la o unitate, din cauza închiderii mallului Armonia din Brăila.
Andreea Mihai a mai precizat că retailerul Carrefour intenţionează să deschidă în următoarele două luni alte trei supermarketuri în Alexandria, Cluj şi în Bucureşti.
Ce a pariat Carrefour pe piaţa supermarketurilor
- Francezii şi-au făcut intrarea pe segmentul supermarketurilor în 2007, prin achiziţia Artima.
- Tranzacţia - un record în retail ca valoare, până la acea dată - i-a costat 55 mil. euro.
- Un an mai târziu, compania a investit 6 mil. euro în rebrandingul celor 21 de magazine preluate în Carrefour Express.
- La finele lui 2008, fostele magazine Artima erau încă pe pierdere, iar cifra de afaceri în euro a fost în stagnare la nivelul din 2007.
- Expansiunea pe segmentul supermarketurilor a fost demarată în 2009, însă francezii au mizat pe un alt brand şi un format puţin diferit de Carrefour Express.
- Carrefour Market a atacat piaţa din Capitală în acest an, având planuri să ajungă la cel puţin 5-6 unităţi până în 2011.