De ce a concediat Draxlmaier 9.000 de angajaţi: „Avem nevoie de ingineri, nu de oameni mulţi în producţie“

Autor: Alexandru Anghel 23.06.2010

Compania germană Lisa Draxlmaier, unul dintre cei mai mari producători de componente auto din România şi până anul trecut cel mai mare angajator din sector, a anunţat continuarea investiţiilor pe plan local, cu un buget de aproape 8 milioane de euro în 2010 pentru creşterea automatizării fabricilor.



"România nu mai este o ţară low cost, ci de cost mediu. Acum vrem să integrăm aici activităţile de la inginerie la produsul final. Ideea este că trebuie să facem produse mai complicate cu mai puţini oameni şi să aducem proiecte noi", a declarat Ferdinand Zilcher, directorul administrativ al Draxlmaier România.

Transformarea a adus pe lângă reducerea afacerilor la 120 de milioane de euro în 2009, faţă de 186 mil. euro cu un an în urmă, şi concedierea a aproximativ 9.000 de oameni în ultimii trei ani, astfel că cel mai mare angajator din industria automotive ar putea fi depăşit la numărul de angajaţi în 2010 de către producătorul de anvelope şi componente Continental.

Investiţiile companiei vor direcţionate din 2010 către utilaje noi şi automatizarea proceselor, pe măsură ce din fluxurile de producţie vor fi eliminate procesele ce necesită muncă manuală. Tranziţia a început încă de anul trecut, iar pe măsură ce contractele pentru proiectele anterioare au expirat, noile comenzi pentru produse de bază, precum cablajele, au fost transferate în fabricile din Zrenjanin, Serbia şi din Bălţi, Moldova.

Salariile din industria locală constructoare de maşini au crescut de circa 3,5 ori, de la 485 de lei (155 de euro) în 2002 până la 1.432 de lei (338 de euro) la finalul anului trecut, însă nivelul continuă să fie extrem de scăzut faţă de alte state europene. "În ceea ce priveşte salariile, în România acestea evoluează în acelaşi fel cum a fost cazul Germaniei în urmă cu 20 de ani", a declarat Zilcher. El a apreciat că diferenţele salariale din industria euro din ţările europene vor continua să înregistreze decalaje în perioada următoare.

Potrivit ultimelor date disponibile, în 2008 costul unei ore de muncă în industria auto germană ajungea la 27,7 euro, în timp ce în România era de doar 2,7 euro/oră.

"Mulţi ne întreabă de ce nu închidem dacă în unele locuri ne-au scăzut vânzările cu 40% sau 60%. În fiecare locaţie am investit cunoştinţe şi mulţi bani. Acestea vor fi dezvoltate în continuare", a spus Zilcher. El a dat exemplul fabricii din Hunedoara, cea mai avansată din grup din perspectiva utilării tehnologice, şi pe cea din Satu Mare, care are un contract nou pentru producţia unor cablaje pentru Porsche Panamera, prima limuzină Porsche.

Urmează piese pentru motoare hibride

Bugetul de investiţii al Draxlmaier din 1993 până în 2009 a însumat 220 de milioane de euro, din care 24 de milioane de euro numai în ultimii doi ani.

"Acum nu mai construim fabrici noi. Investim pentru noi tehnologii, concentrat şi sume mai mici. Dacă circumstanţele ar fi mai predictibile, am putea să ne dezvoltăm mai mult", a spus Zilcher. Prin eliminarea treptată a produselor care încorporează o valoare adăugată redusă Draxlmaier a început să producă la Hunedoara componente pentru motoarele hibride ale viitoarelor generaţii VW.

Potrivit reprezentanţilor Draxlmaier, momentan se fac pregătiri pentru producţie, iar în cadrul proiectelor lucrează 300 de ingineri care au sarcini de dezvoltare şi 100 de ingineri care construiesc software.

Suntem limitaţi de piaţa forţei de muncă

Reprezentanţii Draxlmaier au declarat că transformarea activităţilor locale de la un profil "labour intensive" la cel automatizat a fost grăbită şi de dificultăţile întâmpinate în negocierile cu sindicatele, dar şi de calificarea cadrelor în piaţa de muncă locală. "Sindicatele au în unele cazuri şi un stil corporatist, profesional, dar pot fi şi încăpăţânate. Înţelegem modul de lucru şi căutăm să ne înţelegem", a declarat Zilcher. Anul trecut compania a concediat 4.000 de oameni în România şi a vândut fabrica de la Codlea, de componente auto de interior, unui alt concern german.

"Ce putem face aici este limitat şi de piaţa forţei de muncă. Există un gol mare între şcolile profesionale şi universităţi, iar noi avem nevoie de oameni şi experienţă practică. Avem nevoie şi de ingineri, din partea universitară, dar şi de matriţeri", a spus Zilcher. Companiile din industria auto au reclamat în ultimii ani faptul că universităţile locale nu pot oferi experienţă practică absolvenţilor, iar unele dintre ele, precum Automobile Dacia sau Continental, au demarat chiar proiecte în comun pentru specializarea studenţilor.

2012, anul revenirii

Compania germană apreciază că volumul businessului local, care a scăzut cu 35%, la 120 de milioane de euro în 2009 va mai ajunge la 186 de milioane de euro (în 2008) peste circa doi ani, după fructificarea proiectelor ce sunt implementate acum.

"Substituind cablajele şi alte produse similare cu altele avansate tehnologic, cred că vom reuşi revenirea în circa doi ani", a spus Zilcher.

El a explicat că cifra de afaceri raportată reprezintă doar valoarea adăugată integrată în produse în cadrul proceselor de fabricaţie din România, iar valoarea finală a componentelor exportate a fost mai mare de 500 de milioane de euro în 2009.

Pentru cine lucrează

Cei mai mari clienţi pentru fabricile din Piteşti, Satu Mare, Timişoara şi Hunedoara sunt producătorii de automobile premium Audi, Mercedes, BMW, Mini şi Porsche.

Odată cu contracţia vânzărilor de automobile noi la nivel internaţional Draxlmaier s-a orientat şi către automobilele de clasă compactă, unde vânzările au o tendinţă stabilă, şi a început proiecte cu General Motors pentru automobile din segmentul de preţ mediu şi entry.