De ce a ajuns presa subiect în CSAT?

Autor: Roxana Petrescu 23.06.2010

Presa a ajuns să fie un subiect de discuţie legat de siguranţa României în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) pentru că autorităţile consideră că anumite campanii de presă şi presiunea media pe deciziile politice au ajuns de fapt o "vulnerabilitate naţională".

"Fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora, presiunile exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului reprezintă o altă vulnerabilitate a statului român", conform documentului Strategiei de Apărare discutat în CSAT, transmis Parlamentului de preşedintele Traian Băsescu spre dezbatere şi aprobare, citat de Mediafax.

Astfel, "vulnerabilităţile" aduse de presă sunt puse în acelaşi loc cu dezechilibrele bugetare generate de decizii politice greşite, scăderea calităţii serviciilor publice de sănătate, crima organizată sau deficienţele în protectia şi funcţionarea infrastructurii critice.

Pornind de la acest document au apărut mai multe reacţii.

"Din punctul meu de vedere, este un precedent periculos această încadrare la vulnerabilităţi, pentru că aduce atingere principiului libertăţii presei", a spus Teodor Meleşcanu, preşedintele Comisiei de apărare din Senat.

Preşedintele PSD Victor Ponta a declarat la rândul său că unele pasaje din strategie arată că actuala putere vrea să distrugă orice voce critică, fie că aparţine presei, sindicatelor sau opoziţiei.

Preşedintele Clubului Român de Presă (CRP), Indira Crasnea a declarat că incriminarea presei de la cel mai înalt nivel este o "obişnuinţă tristă", care, prin referirile din proiectul de Strategie de Apărare a ţării, "tinde să devină o politică oficială a autorităţilor".

"Cei care au conceput acest document important lasă impresia că presa este un inamic public şi aruncă anatema, invocând motive ca «presiuni» şi «campanii de presă cu scopul de a denigra»", a declarat Crasnea, citată de Mediafax.

Pe de altă parte însă, consilierul prezidenţial Sebastian Lăzăroiu consideră justificată introducerea campaniilor de presă drept factor care vulnerabilizează siguranţa naţională şi dă două exemple ipotetice: un jurnalist care are o afacere cu echipamente de telecomunicaţii speciale şi un patron care vrea să-şi pună oameni la Resurse Minerale.

Purtătorul de cuvânt al şefului statului Valeriu Turcan a declarat la rândul său că scopul introducerii în Strategia Naţională de Apărare a ţării a vulnerabilităţii referitoare la campaniile de presă este, în principal, acela de a provoca o dezbatere publică absolut necesară.