Opinie Andreea Vass: O zi trista cu dublu sens
Astazi am resimtit tristetea victoriei populismului politic si a
imixtiunii greu explicabile a Curtii Constitutionale in deciziile
economice. Dreptul la pensie este, intr-adevar, garantat prin
Constitutie, dar nu si valoarea punctului de pensie. Unde in lumea
asta are Curtea Constitutionala dreptul de a hotari cuantumul
punctului de pensie sau regula de calcul a pensiilor?
Or acum asistam la urmatoarea concluzie a Curtii: "Dispozitiile
art.9 referitoare la diminuarea cu 15% a pensiilor cuvenite sau
aflate în plata, precum si a indemnizatiei de însotitori pentru
pensionarii de invaliditate de gradul I, precum si cele referitoare
la valoarea punctului de pensie utilizat de 622,9 lei din Legea
privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului
bugetar sunt neconstitutionale."
Trec peste limita fragila cu care s-a luat aceasta decizie: 5 pro
la 4 judecatori contra declararii neconstitutionalitatii masurii,
la care se adauga decizia uluitoare a prezervarii metodei de calcul
complet irationale in cazul magistratilor si care continua sa
primeasca 80% din ultimul salariu. Celelalte pensii speciale vor
putea fi, in schimb, recalculate.
Nu mai insist asupra acestui ultim aspect, dar revin asupra
punctului de pensie. Valoarea punctului de pensie este o decizie
economica luata de catre politicieni, dar complet neinteleasa de
catre cei din urma. Acum gasesc si judecatorii in aceeasi
ipostaza.
In realitate, conditia pentru ca o tara sa opereze eficient este ca
cei care o conduc sa poata efectua calcule economice. La ce
folosesc aceste calcule? La asigurarea echilibrului bugetar care
constituie pivotul redresarii fiscale a unei tari. Ea nu apare in
Constitutia Romaniei, asa cum e, de pilda, in cea a Germaniei. Dar
Constitutia Romaniei ar trebui sa permita efectuarea acestor
calcule economice, care presupun nu doar cresteri constante de
salarii si pensii publice, dar si diminuari ale lor in situatii de
criza economica si de deficit bugetar excesiv. De ce? Pentru ca
solutiile optime astazi, maine pot sa devina neconforme. In
guvernanta publica fiscala se numeste inconsistenta dinamica. Asa
s-a intamplat in cazul cresterii cu 50% a pensiilor in anii
2007-2008, care nu poate fi sustinuta in vremuri cu contractii
economice brutale. Daca le-am fi crescut rezonabil, de pilda cu
30%, nu am mai fi fost astazi expusi acestui efort economic si
politic urias.
Cred ca s-a creat un precedent periculos in asumarea atributiilor
Curtii Constitutionale, iar aceste chestiuni vor trebui rapid
lamurite de catre expertii in materie. Efectuarea calculelor
economice care sa dea rezultate doar in sus, adica pe plus, bazat
pe argumentul dreptului castigat, apare ca o aberatie logica. Vezi
cazul contrar al salariilor publice, unde a fost acceptata
diminuarea cu 25%.
Efectele economice ale acestei decizii se vor rasfrange asupra
tuturor romanilor, invariabil si asupra pensionarilor. Vom asista
in curand la deciziile optimale de rang doi, date de nevoia
suplimentarii pachetului de masuri de austeritate acceptate de
catre Curtea Constitutionala si care nu au acceptat solutiile
optimale de rang unu, adica cele mai bune din punct de vedere
economic.