În cât timp ajunge Ford să asambleze 300.000 de maşini la Craiova?

Autor: Bogdan Alecu 27.06.2010

Constructorul american Ford, proprietarul fabricii de la Craiova, spune că şi-a stabilizat producţia la 85 de maşini pe zi, adică 6% din cât produce Dacia la Mioveni, iar "viitoarele creşteri vor depinde de cererea pieţei", o piaţă care la nivel european înregistra un declin de 10% în mai, iar în România de peste 20% în aceeaşi lună.

Astfel, în primele cinci luni constructorul american a produs peste 1.400 de maşini la Craiova, iar dacă nivelul actual de 85 de unităţi pe zi se va păstra până la sfârşitul anului, Ford va ajunge la aproximativ 14.000 de autovehicule, potrivit estimărilor ZF.

În contractul de privatizare grupul american nu are stabilită o ţintă de producţie pentru 2010, dar în 2011 ar trebui să ajungă la 250.000 de unităţi, iar în 2012 la 300.000 de maşini.

Producţie prea mare la o cerere în scădere

În contextul actual, în care şi John Fleming, preşedinte şi CEO al Ford Europa, a criticat săptămâna trecută constructorii auto europeni pentru faptul că menţin un nivel ridicat de producţie cu toate că nu există cerere pentru numărul de maşini fabricate, apar noi întrebări legate de producţia Ford la Craiova.

"Supracapacitatea este un factor principal care alimententează reducerile de preţ ale maşinilor. Acesta nu este un mod sustenabil de a administra industria. Trebuie să ne amintim că este nevoie de acţiune nu numai pentru a ne îmbunătăţi eficienţa în privinţa pieţei europene, ci şi pentru a ne ascuţi colţii competiţiei pe piaţa globală", a spus şeful Ford Europa.

Mai mult chiar, Ford Europa se află în negocieri cu statul român în ceea ce priveşte modificarea contractului de privatizare a Automobile Craiova - cel mai probabil fiind vizate menţiunile legate de cadenţa de producţie - care anul viitor ar trebui să urce la 250.000 şi în 2012 la 300.000 şi valoarea investiţiei, de peste 675 mil. euro. În ambele cazuri oficialii Ford nu au dorit să ofere niciun comentariu pe această temă, precizând doar că producţia la Craiova va ajunge la 300.000 de maşini, fără a mai avansa însă ca termen anul 2012.

Spre comparaţie, Dacia ar putea trece în acest an de 300.000 de maşini produse cu şase modele în portofoliu.

"În acest moment am ajuns la uzina de la Craiova la un nivel constant de producţie de 85 de vehicule pe zi. Vom menţine acest nivel, iar viitoarele creşteri vor depinde de cererea pieţei", a declarat Hans Juergen Fuchs, reprezentant al Ford Europa. Potrivit unor surse apropiate Ford, cadenţa uzinei ar putea urca şi la 120 de unităţi la nivelul lunii iunie, adică un maxim de 20.000 de maşini.

Planul din 2008, dat peste cap

"Producţia modelului Transit Connect va fi de 30.000 de unităţi în 2009 şi de aproximativ 50-60 de mii de unităţi în 2010", declara John Fleming la Craiova în data de 24 martie 2008, în momentul în care constructorul american prelua oficial pachetul majoritar de acţiuni al Automobile Craiova, după o întârziere de aproape şase luni. Atunci, planul era ca uzina din România să compenseze cererea de pe piaţa europeană, în condiţiile în care Transit Connect urma să se lanseze şi pe piaţa nord-americană.

Pe fondul crizei economice, planurile constructorului american din 2008 par acum greu de realizat. În 2009 s-au asamblat la Craiova 300 de unităţi din modelul utilitar, adică de o sută de ori mai puţine decât planul iniţial, iar anul acesta se vor produce de cel puţin două-trei ori mai puţine maşini decât se estima iniţial în momentul preluării.

Ia statul român bani de la Ford?

Pe de altă parte, dacă la Craiova se vor produce anul viitor mai puţin de 200.000 de autovehicule, statul român va încasa de la Ford Motor Company 14 mil. euro, dacă se vor produce între 200 şi 225.000 de maşini, se vor plăti daune de 10% sau 5,7 mil. euro şi 5% sau aproape 2,9 mil. euro dacă se vor asambla între 225 şi 250.000 de autovehicule, potrivit contractului de privatizare, semnat în toamna anului 2007 de către statul român şi Ford în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Dacă totuşi Ford ar ajunge la o producţie de 300.000 de unităţi în 2012, atunci uzina de la Craiova ar genera venituri de peste 4 mld. euro, care ar reprezenta 2,5% din Produsul Intern Brut al României.

Ambasadorul SUA: Ford vrea să facă la Craiova 1.000 de maşini/zi, dar din cauza infrastructurii nu le poate livra

Ambasadorul SUA la Bucureşti Mark Gitenstein afirmă că producătorul auto Ford ar vrea să fabrice la Craiova 1.000 de maşini pe zi însă din cauza infrastructurii deficitare, nu le poate transporta pentru livrare. "Ford doreşte să construiască 1.000 de maşini pe zi. (...) Problema: în România nu există infrastructura necesară pentru a transporta maşinile din Craiova. Nu vor construi 1.000 de maşini pe zi pentru a le depozita într-un parc auto şi a le lăsa acolo! Ford nu poate face o investiţie de acest gen. Trebuie să vândă maşinile produse, iar dacă nu ai un sistem de autostrăzi şi un sistem feroviar care să-ţi permită să transporţi maşinile, nu vor produce 1.000 de maşini pe zi! Nu pot transporta 1.000 de maşini folosind actualul sistem rutier. Nu pot transporta nici 200 de maşini pe zi de acolo folosind actualul sistem feroviar", spune Mark Gitenstein.