Cu cât vor creşte preţurile la 1 iulie?

Ziarul Financiar 27.06.2010

Fiecare gospodărie din România aloca în ultimul trimestru din 2009 circa 170 de euro lunar pe bunurile alimentare, nealimentare, carburanţi, energie şi factura de telefon. După anunţul majorării TVA la 24%, fiecare companie din comerţ îşi reface toate calculele pentru a încerca să anticipizeze către ce domenii îşi vor direcţiona românii banii, în contextul în care salariile a 1,36 de milioane de bugetari se vor reduce cu 25%, iar o creştere cu 5% a TVA ar putea echivala cu creşteri de preţ cu un ritm cel puţin similar.

Cât vor costa alimentele? Va trece litrul de benzină de 5 lei? Ce se va întâmpla cu piaţa materialelor de construcţii sau cu sectorul auto în următoarele luni, în condiţiile în care toate aceste industrii au pierdut deja câteva miliarde de euro din vânzări în 2009.

Industria alimentară

Cu cât se scumpesc alimentele Şi cât de mult se contract consumul?

Managerii din retail şi din industria bunurilor de larg consum spun că scumpirile nu se vor opri la 5%, cât este rata de majorare a TVA, şi văd o contracţie a consumului de 7-10% în acest an faţă de volumele din 2009. Mai mult, în următoarele luni ar putea fi mai multe runde de majorări de preţuri în comerţ. "Retailerii deja şi-au redus marjele din cauza economiei slabe, astfel încât acum va trebui să ducă în preţ majorarea de TVA. Până la finalizarea stocurilor de materii prime la producători vor mai fi 2-3 luni, de aceea cred că majorarea preţurilor de la 1 iulie va fi similară ratei de creştere a TVA", a spus Gunter Grieb, directorul executiv al reţelei de magazine cu discount Profi, cu vânzări de circa 150 mil. euro. "Preţurile la consumatorul final vor creşte probabil cu 7-8% pentru că se plăteşte TVA pe întregul lanţ logistic", a explicat Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova. El estimeză pentru acest an o contracţie a pieţei de profil de 7-10% în volum, comparativ cu 2009, în condiţiile în care la începutul anului vedea posibil un declin de maximum 5%. Sectorul bunurilor de larg consum a avut o scădere de volume de 11% anul trecut faţă de 2008, potrivit datelor MEMRB. Cea mai pesimistă prognoză, după anunţul creşterii TVA, a fost făcută de către Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară: el vede o reducere a pieţei alimentare de până la 40% în 2010, comparativ cu anul trecut, potrivit Mediafax. La rândul său, Romulus Dascălu, preşedintele Federaţiei din domeniul băuturilor spirtoase Garant, estimează pentru acest an o inflaţie de 10%. Mihaela Popescu

Energie

Carburanţii se vor scumpi cu 5% din cauza majorării TVA

Benzina şi motorina se vor scumpi de la 1 iulie cu circa 5% exclusiv din cauza majorării TVA-ului de la 19% la 24%. Dacă celelalte componente ale preţurilor la carburanţi, cum ar fi cotaţiile internaţionale la produsele petroliere sau cursul de schimb, vor creşte, scumpirile ar putea fi chiar mai mari. "Numai din creşterea TVA-ului, preţurile la pompă vor creşte cu circa 4-5%", spun jucătorii din piaţă în contextul în care oricum în primele luni ale anului cererea de produse petroliere a scăzut cu circa 10%, mai mult comparativ cu anul trecut. "Nu cred că vom vedea o scădere şi mai mare a consumului de carburanţi pentru că aceasta este perioada vacanţelor", spune Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil România, al treilea jucător din piaţa locală a distribuţiei de carburanţi. Ţinând cont de aceste creşteri, un litru de benzină premium fără plumb va ajunge la 4,63 de lei, în timp ce sortimentele de benzină mai scumpe vor ajunge toate foarte aproape de nivelul de 6 lei pe litru. În cazul motorinei, un litru Euro Diesel va ajunge la circa 4,5 lei, în timp ce sortimentele mai scumpe vor depăşi pentru prima dată pragul de 5 lei pe litru. Scumpirile au fost calculate pornind de la preţurile de referinţă afişate de Petrom. "Companiile petroliere sunt foarte atente la puterea de cumpărare, aşa că este posibil că acestea să mai renunţe la marjele lor şi să nu crească atât cât ar trebui preţurile ca urmare a majorării TVA", a spus Ion Sturza, fost director general adjunct al grupului Rompetrol, actualul proprietar al fondului de investiţii Greenlight Invest. De la începutul anului, benzina s-a scumpit cu circa 10,8%, iar motorina cu 15%. Roxana Petrescu

Construcţii

Producătorii: Creşterea cu circa 4% a preţurilor e inevitabilă

Producătorii de materiale de construcţii afirmă că cererea se va reduce în 2009 peste estimările de la începutul anului, care indicau o diminuare de 8-10% a consumului în volum, din cauza majorării TVA şi a reducerii salariilor de la bugetari. Noile previziuni ale jucătorilor din piaţă indică o scădere de circa 15% în volum, la care se va adăuga reducerea preţurilor de peste 10% derulată deja de producători în primul semestru. "Dacă în iarnă estimam o diminuare de 8% a pieţei, acum credem că va fi de circa 15-16% în volum la materialele de zidărie şi considerăm că anul acesta este pierdut. Acum avem certitudinea că 2010 va fi mai prost decât anul trecut", explică Marius Marin, CEO-ul producătorului de materiale de construcţii Macon. În plus, majorarea TVA cu 5%, până la 24%, se va resimţi în majorarea preţurilor la materiale de construcţii, însă nu mai mult de 4%, pentru că piaţa nu permite, având în vedere că cererea este foarte jos. "Am redus preţurile la produsul de bază, BCA, cu 35% faţă de momentul de vârf de dinainte de criză. S-a ajuns la o limită sub care nu mai putem să coborâm şi majorarea TVA ne va forţa să mărim preţurile pentru că vor creşte costurile de producţie. Până acum am reuşit să menţinem numărul de angajaţi şi salariile, să vedem dacă vom reuşi şi de acum încolo", spune Nicolae Duşu, preşedintele Celco Constanţa, producător de BCA (beton celular autoclavizat) şi var. Cătălin Lupoaie

Auto

"Rabla" compensează şi creşterea TVA

Lansarea programului "Rabla" din acest an în formula cu trei vouchere pentru o maşină nouă va putea susţine pe lângă scăderea pieţei auto şi majorarea TVA de la 19 la 24%, în opinia jucătorilor din piaţa auto. Practic, majorarea taxei pe valoarea adăugată va scumpi în medie cu 300 de euro un model Dacia Logan, cu aproximativ 500 de euro un automobil din segmentul compact precum un VW Golf sau un Opel Astra şi cu peste 2-3.000 de euro un SUV sau o limuzină de lux. "Ne aşteptăm ca în următoarele luni persoanele juridice să adopte un comportament conservator în ceea ce priveşte achiziţia de automobile pe fondul creşterii TVA", a spus Alin Tapalagă, care deţine funcţia de director general al Porsche Inter Auto (PIA). În acelaşi timp, şeful PIA nu se aşteaptă la un impact prea ridicat asupra persoanelor fizice în acest an, deoarece acestea achiziţionează o maşină nouă în general prin programul "Rabla", care oferă o "subvenţie" de 2.700 de euro de la stat, în urma casării a trei maşini mai vechi de 10 ani. "Dealerii auto nu vor compensa prin discounturi creşterea de 5 puncte procentuale a TVA deoarece aceştia deja practică marje de profit foarte scăzute. Creşterea TVA se va regăsi în totalitate pe piaţă", a subliniat Tapalagă. În acelaşi timp, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, se aşteaptă ca dealerii să găsească noi soluţii pentru ca cele cinci procente să poată fi "absorbite" de către ambele părţi. "Deja multe firme din distribuţia auto sunt cu "un picior în groapă" din cauza crizei financiare. Această măsură nu va face decât să crească numărul dealerilor care se vor închide", a spus Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, care deţine dealeri Opel, Chevrolet, Suzuki şi Mazda. Bogdan Alecu