Cât vor costa cele mai vândute mărci auto după 1 iulie

Autor: Bogdan Alecu 29.06.2010

Veniturile din service vor scădea cu valori între cinci şi zece procente ca urmare a deciziei Executivului de a majora taxa pe valoarea adăugată la 24% potrivit estimărilor dealerilor auto, în timp ce vânzările de maşini noi vor fi susţinute de programul "Rabla".

"Piesele de schimb se vor scumpi, atât din cauza majorării TVA-ului, cât şi a cursului de schimb şi clienţii se vor gândi de două ori înainte de a veni cu maşina în service", a spus Viorel Niculescu, care controlează dealerul Land Rover şi Jaguar, ATT şi care anterior a deţinut funcţia de director general al Romcar, importatorul Ford pe piaţa locală. Aceasta este cea de-a doua lovitură pe care o primesc service-urile, care în prezent menţin pe linia de plutire centrele auto după ce vânzările au scăzut cu peste 70% faţă de piaţa din 2008, după reducerea numărului celor care încheie poliţe de tip CASCO. "Acum clienţii nu mai încheie asigurări de tip CASCO decât când maşina este în leasing. După aceea nu le mai asigură şi automat nu mai vin cu ele în service pentru reparaţii la caroserie decât în cazuri majore", a spus Niculescu.

În noile condiţii jucătorii din auto nu se mai aşteaptă la o revenire a vânzărilor de maşini în a doua jumătate a anului, ci acum speră doar la o stagnare, ritm care însă nu va putea asigura un nivel de 100.000 de unităţi în acest an, după ce la nivelul primelor cinci luni piaţa a scăzut cu peste 30% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

"Ne aşteptăm ca în următoarele luni clienţii să adopte un comportament conservator în special la nivelul persoanelor juridice, în timp ce clienţii obişnuiţi vor fi mai puţin afectaţi deoarece preţul nu creşte decât cu câteva sute de euro", a spus Alin Tapalagă, şeful Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România.

Majorarea cu 5% a taxei pe valoarea adăugată va scumpi în medie cu 300 de euro un model Dacia Logan, cu aproximativ 500 de euro un automobil din segmentul compact precum un VW Golf sau un Opel Astra şi cu peste 2-3.000 de euro un SUV sau o limuzină de lux. Pe de altă parte, dacă majoritatea maşinilor din segmentul de preţ de 10-15.000 de euro sunt achiziţionate în prezent cash, clienţii vor simţi automat şi majorarea TVA-ului. În cazul maşinilor de peste 50.000 de euro, acestea sunt cumpărate pe firmă în sistem leasing, caz în care TVA-ul este deductibil.

Creşterea preţurilor maşinilor în acest caz nu va putea fi susţinută de către dealerii auto deoarece aceştia deja şi-au micşorat marjele de profit la limita inferioară, pe fondul scăderii pieţei.