Un sfert din tranzacţiile de pe Bursă se fac prin platforme online, iar interesul este în creştere

Autor: Vlad Anastasiu 28.06.2010

Tranzacţiile realizate pe Bursă prin intermediul platformelor online puse la dispoziţie de firmele de brokeraj s-au ridicat la peste 120 mil. euro în primul trimestru, dintr-un rulaj total de circa 500 mil. euro la nivelul pieţei.



Investitorii români sunt tot mai tentaţi să-şi ia investiţiile în propriile mâini şi să-şi facă singuri tranzacţiile pe Bursă prin intermediul plarformelor de tranzacţionare online. La rândul lor, firmele de brokeraj încearcă să profite de acest trend întrecându-se în lansări de produse noi adresate clienţilor online.

Rezultatul este că în primul trimestru, de exemplu, tranzacţiile realizate prin intermediul platformelor online au reprezentat circa un sfert din tranzacţiile intermediate de firmele de brokeraj, potrivit unui sondaj realizat de ZF la nivelul celor mai mari firme de brokeraj de retail de pe piaţa locală.

Cele zece firme care au răspuns la chestionarul ZF au cumulat tranzacţii online de 84,6 mil. euro în primul trimestru, dintr-un total de circa 330 mil. euro. Tradeville, cel mai mare intermediar pe online, nu a răspuns la chestionarul ZF, însă considerând că majoritatea tranzacţiilor pe care le intermediază, de 28 mil. euro în T1, sunt realizate prin platforma de internet şi că mai sunt şi alţi jucători care au lansat în ultima perioadă platforme online, ar rezulta o valoare estimată a tranzacţiilor online de peste 120 mil. euro la nivelul primului trimestru, adică o medie lunară de circa 40 mil. euro.

Luând în calcul un comision mediu de 0,5%, tranzacţiile online aduc lunar venituri de 200.000 de euro firmelor de brokeraj. Firmele de brokeraj mizează însă pe o creştere puternică a acestui segment de piaţă, în condiţiile în care majoritatea clienţilor noi preferă să-şi facă singuri tranzacţiile. Potrivit datelor furnizate de firmele de brokeraj, peste 10.000 de investitori au în prezent conturi online, dintr-un total de circa 90.000 de investitori activi înregistraţi la Depozitarul Central.

Bătălia brokerilor pentru online

Tot mai multe SSIF-uri îşi propun creşterea numărului de clienţi online, iar unele dintre acestea sunt dispuse la reducerea comisioanelor de tranzacţionare pentru a câştiga cât mai mulţi clienţi.

"În acest moment aproximativ 25% din clienţii societăţii noastre tranzacţionează prin intermediul platformei online de tranzacţionare. Prin intorducerea unei noi platforme de tranzacţionare începând cu luna aprilie a acestui an urmărim să creştem acest procent chiar până la 50% din numărul total de clienţi", a declarat Gabriel Necula, directorul adjunct de tranzacţionare din cadrul Prime Transaction.

Valoarea medie a portofoliilor deţinute de clienţii online se ridică la circa 8.000 de euro, potrivit datelor furnizate de firmele de brokeraj, deşi în unele cazuri valoarea portofoliului mediu depăşeşte 20.000 de euro.

"Interesul este unul în creştere, pe de o parte din partea clienţilor vechi, care doresc vizualizarea online a portofoliilor, iar după familiarizarea cu platforma doresc şi acces la plasarea de ordine în piaţă. Pe de altă parte, clienţii noi sunt în general persoane tinere, informate şi familizarizate cu utilizarea calculatorului şi a internetului", a explicat şi Darie Moldovan, directorul de tranzacţionare din cadrul Broker Cluj.

Broker este unul dintre principalii intermediari pe online, alături de Tradeville, IFB Finwest şi Intercapital Invest, cu un rulaj mediu de 4,4 mil. euro lunar prin platforma online şi peste 500 de clienţi.

Cei mai mulţi clienţi care utilizează platforma online de tranzacţionare, dintre societăţile respondente, numără Intercapital Invest, cu peste 2.100 de investitori. Cele mai mari portofolii deţinute de clienţii online se regăsesc în cadrul societăţii de intermediere BT Securities, unde valoarea medie a portofoliilor se ridică la aproximativ 23.800 de euro.

Costuri mai mici, dar riscuri mai mari

"Segmentul online este preferat de investitori din ce în ce mai mult, datorită posibilităţii de reacţie foarte rapidă la evenimentele din piaţă şi a costurilor mai reduse de tranzacţionare. Acest segment are perspective de creştere în viitor", a apreciat Alina Rusu, directorul departamentului de tranzacţionare online din cadrul Carpatica Invest.

De aceeaşi părere este şi Iulian Panait, preşedintele societăţii de consultanţă în investiţii KTD Invest, care apreciază că "rapiditatea cu care se realizează tranzacţiile şi costurile reduse reprezintă avantajele esenţiale ale tranzacţionării online".

"Interesul clienţilor către platforma online a fost canalizat de companie în primul rând prin oferirea de comisioane excepţionale celor care aleg varianta aceasta. În plus, oferim clienţilor online şi alte produse precum analiza tehnică, analiză fundamentală, mangement de portofoliu etc", a declarat Nicolae Gherguş, directorul general al societăţii de intermediere Confident Invest.

Totuşi, tranzacţionarea online nu este recomandată investitorilor puţin experimentaţi pe piaţa de capital, în condiţiile în care riscul de greşeală este foarte mare, aceştia neconsultându-se în prealabil cu un broker.

"Instrumentele online sunt foarte utile pentru investitorii experimentaţi, bine instruiţi cu mecanismele pieţei de capital. În schimb, pentru investitorii neexperimentaţi riscul să greşească este foarte mare, în condiţiile în care aceştia nu au suport în decizie, în afară de instrumentele mecanice, care nu au întotdeauna dreptate", a adăugat Panait.

În ceea ce priveşte profilul investitorilor care preferă tranzacţionarea online, aceştia sunt preponderent speculatori, cu venituri mici spre medii, precum şi segmentul de investitori tineri, bine instruiţi, dar cu bani puţini.

"Cei care preferă tranzacţionarea online sunt speculatorii activi, cu venituri mici spre medii, care introduc foarte rapid ordine în piaţă. Speculatorii cu bani mulţi nu preferă acest tip de tranzacţii, în primul rând pentru că nu au timp să se fâţâie în piaţă şi în al doilea rând pentru că preferă să se şi sfătuiască cu brokerul înainte", a mai spus Panait.

Avantaje

Dezavantaje