De ce pariază un dealer Renault pe Dacia: Împreună au o cotă de 46% din piaţă. Vom trece mai uşor de criză aşa

Autor: Bogdan Alecu 29.06.2010

Serus, unul dintre cei mai mari dealeri Renault din Capitală a achiziţionat în aprilie dealerul IPSO din Ploieşti pentru a extinde operaţiunile într-o perioadă în care majoritatea concesionarilor se concentrează pe restructurare. "Miza": licenţa de dealer Dacia, care poate duce la creşterea vânzărilor de maşini, dar şi a intrărilor în service.

"Am cumpărat IPSO Ploieşti pentru că avem nevoie de Dacia. Cumulat, Dacia şi Renault deţin o cotă din piaţa auto de aproximativ 46% şi marca autohtonă asigură multe intrări în service. Cu toate că vânzările au scăzut, completând Renault cu Dacia putem asigura în service un număr ridicat de intrări şi compania să suporte mai uşor criza", explică Matache Rusea, director general al Serus, companie înfiinţată în 1991 alături de fratele său Adrian Rusea.

Cei doi deţin două centre auto pe bulevardul Timişoara din Bucureşti, o altă unitate pe şoseaua de centură, în apropierea autostrăzii Bucureşti-Piteşti, iar prin achiziţia IPSO şi-au făcut intrarea şi pe piaţa din Ploieşti, unde pot comercializa autoturisme Dacia.

După un nivel record al vânzărilor în 2007, când Serus a comercializat 4.400 de modele Renault, în 2008 volumul a scăzut la 3.000 de maşini, dintre care 500 au reprezentat modelele Nissan, iar în 2009 vânzările au coborât la 1.600 de unităţi.

"Anul acesta ne aşteptăm să vindem în jur de 1.200 de modele Renault.

La acestea se vor adăuga şi modelele Dacia, după ce luna trecută am vândut 64 de maşini. Estimăm că vom vinde la Ploieşti aproximativ 500 de automobile marca Dacia", a declarat şeful Serus.

Activitatea profitabilă a dealerilor auto nu o mai reprezintă vânzările, ci service-ul, în condiţiile în care volumele vândute sunt suficiente doar pentru acoperirea costurilor de operare.

Profitul vine doar din service

Astfel, şeful Serus speră să crească în timp impactul Dacia şi în activitatea de service a companiei. În prezent aproximativ 10% din intrările în service sunt Dacia, procente care în următoarele trei luni ar putea ajunge la 20%. 75% din maşinile intrate în service vor fi Renault, în timp ce Nissan şi alte mărci auto vor reprezenta circa 5% din activitate.

"Prin dezvoltarea capacităţilor din centrul de pe şoseaua de centură am reuşit anul trecut să obţinem un profit mai mare decât în 2008, în condiţiile în care piaţa auto a scăzut", a spus Matache Rusea. Serus a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 25 de milioane de euro şi un profit net de 2,2 milioane de euro.

"În 2010 ne aşteptăm la un profit mai mic, de aproximativ 1-1,2 milioane de euro, ca urmare a scăderii activităţii de service cu 20%. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, aceasta se va menţine la peste 20 de milioane de euro, în condiţiile extinderii la Ploieşti. Showroomul îşi acoperă în prezent chel­tuielile, dar nu are o contribuţie la profit. Este o activitate care se susţine singură. Profitul existent provine din activitatea de service", a spus Matache Rusea.

Programul de austeritate "dăunează" vânzărilor de maşini

Programul "Rabla" a avut o mare influenţă asupra vânzărilor din acest an ale dealerilor Serus, dar creşterea din lunile martie, aprilie a fost acum "anulată" de anunţul Executivului de a reduce cu 25% salariile bugetarilor.

"Din păcate, în ultimele două săptămâni de la anunţul măsurilor de austeritate impuse de Guvern se remarcă o scădere a numărului de intrări în showroom", a spus Rusea.

Înainte de a prelua IPSO Ploieşti şi implicit activitatea de dealer Dacia, Serus a luat în calcul inclusiv extinderea portofoliului de mărci cu o alta din afara grupului Renault.

"Ne-am gândit să preluăm şi o altă marcă, din afara grupului Renault, dar nu ne-am propus serios acest lucru. Am luat în calcul acest lucru înainte de a prelua Dacia. Se poate observa că nu toate mărcile scad în acelaşi timp sau cresc în acelaşi timp. Simţeam nevoia unei mărci alternative", a subliniat directorul Serus.

La nivelul primelor cinci luni ale acestui an vânzările Dacia pe piaţa locală au înregistrat un declin de aproximativ 22%, la 14.100 de autovehicule, în timp ce Renault a scăzut cu aproape 30%, la 3.300 de unităţi.

O extindere a numărului de branduri s-a realizat în special în ceea ce priveşte service-ul. "În momentul de faţă Serus este un service multibrand şi reparăm şi mărci din afara grupului Renault. Deocamdată ne adresăm celor care sunt în afara garanţiei şi ne-am orientat către mărcile de volum din România - Volkswagen, Skoda, Fiat -, dar ponderea este momentan mică", a spus Matache Rusea. Toate service-urile Serus sunt autorizate ca multibrand, mai puţin cel din Ploieşti.

Investiţie de 3 mil. euro în showroom nou la Ploieşti

Dintre cele patru spaţii ale Serus, vânzările cele mai ridicate sunt în cadrul centrelor Renault şi Nissan din b-dul Timişoara, în timp ce pe şoseaua de centură activitatea este concentrată pe service şi clienţi persoane juridice. "Din totalul clienţilor din centrul din partea de vest a Capitalei peste 60% reprezintă clienţi persoane juridice, care cumpără sau repară flote Renault", a spus Rusea.

În regim de flotă, cel mai bine se vând vehiculele utilitare din gama Renault, maşini destinate agenţilor de vânzări precum Symbol şi Clio III, dar şi Fluence.

În prezent, la Ploieşti operaţiunile se desfăşoară în două spaţii închiriate, un showroom în centrul oraşului şi un service.

"Suntem în proces de a achiziţiona terenul pentru construcţia unui nou centru în Ploieşti. Investiţia în noul dealership se va ridica la aproximativ 3 milioane de euro. Showroomul va fi unul delimitat pentru cele trei mărci Dacia, Renault şi Nissan, alături de un atelier comun de reparaţii şi unul de tinichigerie, plus un depozit de piese", a spus şeful Serus.

În prezent, "campania" de achiziţii a dealerului Renault se va opri la businessul IPSO din Ploieşti.

"Momentan, în situaţia economică actuală, nu mai avem curajul să facem şi alte investiţii, dorim să le consolidăm pe cele care le avem acum", a spus Rusea.

La nivelul anului 2007, atunci când piaţa auto locală a atins maximul istoric, de aproape 380.000 de autovehicule, fraţii Rusea au primit o ofertă de a vinde businessul.

"Oferta de achiziţie am primit-o de la un investitor străin, din Franţa, în 2007, în perioada de "glorie" a pieţei locale. Dacă aş gândi prin prisma pieţei auto de acum, ar trebui să-mi pară rău că nu am vândut, dar ne-ar fi fost greu să ne retragem", a spus directorul companiei.