Nemţii de la LIDL au deschis primele şantiere şi se pregătesc să împânzească ţara cu magazine ieftine

Autor: Mihaela Popescu 30.06.2010

Gigantul LIDL, care se luptă cu Aldi pentru supremaţie pe piaţa europeană a discounterelor, a anunţat demararea lucrărilor la primele sale magazine din România. Cu 25 de terenuri pregătite pentru şantiere, germanii nu scapă nicio regiune.

Retailerul are pregătite 25 de terenuri pentru ridicarea primelor magazine LIDL, potrivit datelor furnizate de autorităţile locale, pe lângă cele 100 de unităţi Plus preluate la începutul acestui an de la grupul Tengelmann.

Germanii au adus până acum peste 70 de milioane de euro la capitalul social al subsidiarei locale LIDL România, iar majoritatea oraşelor în care au obţinut autorizaţii de urbanism sau de construire sunt localităţi cu mai puţin de 100.000 de locuitori.

Recent, compania a deschis şantiere pe o parte din aceste terenuri.

"Putem confirma faptul că am demarat construirea primelor magazine şi a centrului logistic de pe piaţa locală. Nu am stabilit data pentru primele deschideri, însă putem preciza că acestea nu vor avea loc în 2010", au declarat reprezentanţii LIDL România.

Cel mai probabil, lansarea reţelei la nivel local va avea loc anul viitor. În luna februarie, când a anunţat achiziţia reţelelor de discountere Plus din România şi Bulgaria, compania nu avea demarate încă şantiere pe piaţa locală.

LIDL a primit autorizaţii de la primării chiar şi după anunţul semnării tranzacţiei de achiziţionare a reţelei Plus, printre cele mai noi zone pregătite pentru demararea şantierelor fiind oraşele Mangalia din judeţul Constanţa sau Moineşti (Bacău).

Ridicarea unui magazin îi costă 200-500 de mii de euro

Valoarea investiţiei în construirea unei unităţi este de 1-2 mil. lei (240.000- 480.000 de euro), potrivit datelor comunicate de retailer autorităţilor locale. Investiţia totală în deschiderea unui magazin ar putea ajunge la un milion de euro, valoare similară proiectelor de extindere ale Penny Market, cel mai mare competitor al său din România.

Cea mai scumpă zonă bifată pe lista LIDL ar putea fi terenul din Bucureşti achiziţionat la începutul lui 2010 de la producătorul Pepsi Americas, pentru suma de 3,2 mil. euro.

Ţinând cont însă de suprafaţa acestuia de 11.000 de metri pătraţi, terenul ar putea fi folosit ca amplasament atât pentru un magazin, cât şi pentru spaţii de depozitare.

Centrul logistic va fi însă în Chiajna, în aceeaşi zonă în care germanii au construit o clădire de birouri.

Peste jumătate din oraşele vizate au un maagazin Plus

Reprezentanţii LIDL România au declarat anterior preluării retailerului Plus că expansiunea reţelei vizează localităţile cu peste 30.000 de locuitori.

În 15 din cele 25 de zone din lista centralizată de ZF, germanii de la LIDL şi-au asigurat deja prezenţa odată cu preluarea reţelei Plus. În restul oraşelor vizate activează deja pe piaţă Penny Market, principalul competitor al LIDL şi liderul segmentului de discountere după vânzările raportate de retaileri pe 2009.

Preluarea reţelei locale Plus de către LIDL a fost cea mai mare tranzacţie din retailul alimentar; surse din piaţă spun că germanii au plătit aproximativ 200 mil. euro pentru achiziţia celor 96 de unităţi operate de Tengelmann pe segmentul discounterelor alimentare. Magazinele Plus au avut anul trecut vânzări de 369 mil. euro, cu circa 2.000 de angajaţi.

Cine este LIDL

Retailerul LIDL este deţinut de grupul LIDL & Schwarz, care operează la nivel local şi hipermarketurile cu discount Kaufland.

Cele două divizii au intrat în România pentru prima dată în anul 2003, însă germanii au mizat în primii ani doar pe extinderea Kaufland.

Primul magazin Kaufland de pe piaţa locală a fost inaugurat în toamna lui 2005. În anul următor, grupul a amânat pe termen nedefinit planurile de lansare ale LIDL în România, unul dintre motivele acestei decizii fiind preţul ridicat al terenurilor, conform datelor de pe piaţă de la acea dată. În 2007, surse din cadrul reţelei declarau pentru Mediafax că au fost reluate planurile de extindere ale LIDL pe piaţa locală, ţinta finală fiind dezvoltarea unui lanţ de 150 de unităţi.

Grupul LIDL & Schwarz, cu rulaje anuale de zeci de miliarde de euro, se situeză pe locul al 5-lea în clasamentul celor mai mari retaileri la nivel global realizat de Deloitte în 2010. Pe primele trei poziţii se află Walmart, Carrefour şi Metro.

LIDL aşteaptă OK-ul Concurenţei pentru preluarea Plus

Comisia Europeană (CE) a transferat către consiliile concurenţei din România şi Bulgaria procedura de evaluare a achiziţiei magazinelor Plus din cele două ţări de către grupul LIDL, potrivit unui anunţ al executivului Uniunii Europene. "Verdictul" va fi dat în cel mult 30 de zile de la data primirii tuturor informaţiilor de la cele două companii implicate în tranzacţie, potrivit reprezentanţilor autorităţii locale de concurenţă.

Pe piaţa retailului alimentar cu discount activează şi reţeaua de magazine MiniMax, deţinută de investitori austrieci. Retailerul operează în prezent 31 de unităţi, 8 dintre acestea fiind amplasate în oraşe care figurează pe harta LIDL creionată de ZF - Urziceni, Slatina (2 magazine), Arad, Paşcani, Hunedoara, Brăila şi Paşcani.