Durerea românilor, un business de 60 milioane euro. Producătorii de analgezice nu se aşteaptă la creşteri de vânzări în acest an

Autor: Ioana David 01.07.2010

Piaţa medicamentelor folosite în tratamentul durerilor (analgezicele), business de aproape 60 mil. euro, ar putea să revină pe creştere abia din 2011, după ce anul acesta se aşteaptă o stagnare, iar în 2009 trendul a fost de scădere, cu până la 10%.

"Piaţa analgezicelor a fost afectată de scăderea generală a consumului de medicamente în 2009 şi va continua şi în 2010 (să fie afectată - n.red.). Consumatorii se orientează spre produse premium, cu susţinere media", a spus Marius Topală, consumer healthcare director al Sanofi-Aventis, liderul acestei pieţe.

Compania are mai multe produse pe această piaţă printre care Algocalmin, Antinevralgic şi Ibalgin care i-au intrat în portofoliu odată cu achiziţia producătorului Zentiva anul trecut.

Recent, Sanofi-Aventis a lansat Ibalgin Rapid în promovarea căruia va investi peste 1 mil. euro (rate-card).

Topală este de părere că în orice fel de lansare se pot întâmpla mici fenomene de canibalizare referindu-se la faptul că producătorul este deja prezent cu mai multe produse pe piaţă.

Investiţii de milioane de euro în promovare pe piaţa analgezicelor

Producătorii aflaţi pe acest segment de piaţă investesc sume considerabile în promovarea portofoliilor, în condiţiile în care legislaţia permite aceste lucru.

Reckitt Benckiser spre exemplu, producătorul Nurofen, s-a situat anul trecut pe locul trei în topul celor mai mari investitori în promovare, cu un buget de 218,9 mil. euro (rate-card), cu 32% mai mult comparativ cu 2008. Compania a fost depăşită numai de Procter & Gamble şi Kraft Foods. Nu sunt disponibile informaţii legate de numărul produselor pentru care Reckitt Benckiser a făcut promovare. Separat de medicamente, compania mai deţine în portofoliu şi branduri precum Vanish, Calgon şi Air Wick. Conform ultimelor date disponibile, pentru promovarea Nurofen în 2008 s-au invstit 18,7 mil. euro (rate-card).

Spre desoebire de Sanofi-Aventis, Reckitt Benckiser este prezentă cu un singur produs pe această piaţă. Alte companii active pe piaţa de analgezice sunt LaborMed, GlaxoSmithKline şi Mundipharma.

Din punctul de vedere al competiţiei, al numărului de jucători activi şi al sumelor investite în promovare, piaţa de analgezice se aseamănă cu cea a produselor pentru răceală, care rulează în jur de 75 mil. euro anual. Şi aici Reckitt Benckiser are o poziţie puternică cu Nurofen Răceală şi Gripă.

"Cele mai vândute branduri (în reţeaua Centrofarm- n.red.) sunt Antinevralgic, Algocalmin şi Nurofen (...)", spune Dorin Catană, directorul general al Centrofarm.

Piaţa de analgezice a scăzut în primele trei luni ale acestui an cu circa 4% conform datelor citate de reprezentanţii Sanofi-Aventis, însă segmentul produselor pe bază de ibuprofen (un segment dezvoltat relativ recent pe această piaţă) a avansat cu circa 25% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Produsele pe bază de ibuprofen au generat în acest an vânzări de 11, 9 mil. lei (2,9 mil. euro).

Analgezicele au adus anul trecut 20% din rulajul de aproape 300 mil. euro al pieţei medicamentelor care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC-uri). Tot mai mulţi producători s-au orientat către această piaţă în condiţiile dificultăţilor din zona produselor cu prescripţie.

Potrivit unei analize a ZF, în farmacii preţurile OTC-urilor sunt duble comparativ cu preţul de producător, iar în ultimele luni au existat şi uşoare majorări. Reprezentanţii farmaciilor spun însă că au existat şi producători care au scăzut preţurile. "Au existat scăderi de preţuri de la producători, de exemplu la Panadol, însă în farmacii nu am organizat promoţii", a mai spus Catană de la Centrofarm.