Ce retaileri fac profit de peste un milion de euro pe magazin

Autor: Mihaela Popescu 07.07.2010

Germanii de la Kaufland au făcut în 2009 singurul salt în profit din clasamentul celor mai mari cinci jucători în retailul alimentar modern, pe o piaţă pe care criza a erodat marjele de câştig ale companiilor, arată datele raportate de operatori la Registrul Comerţului.

În lipsa creşterilor organice de vânzări (în magazinele mai vechi), marii retaileri şi-au redus marjele de profit la 2-3% anul trecut de la 3-5% în 2008, cel mai abrupt declin fiind înregistrat pe segmentul magazinelor cash & carry, considerat cel mai matur sector de pe piaţa de profil.

De altfel, reţelele cash & carry Metro şi Selgros au raportat cea mai mare rată de declin a vânzărilor în 2009 faţă de anul anterior, de 17% în euro, în condiţiile în care hipermarketurile din clasament au mizat pe extindere pentru a-şi continua creşterea. Scăderea afacerilor a lovit în profituri, deşi reducerile de costuri ale companiilor au atins chiar şi efectivele de angajaţi: dacă în 2008 operatorii cash & carry aveau rate de profitabilitate de două ori mai mari decât hipermarketurile care pariau pe extindere, anul trecut Carrefour şi Kaufland au venit din urmă ajungând aproape de Metro, cea mai mare reţea din România după vânzări şi cel mai vechi lanţ internaţional de magazine de pe piaţă.

"Scăderile de rate de profitabilitate cred că au fost cauzate în primul rând de contracţia vânzărilor şi de politica de preţ, pentru că reducerile de costuri au fost destul de importante în retailul modern anul trecut. Retailerii mari din sectorul bunurilor de larg consum au intrat într-un război al preţurilor în 2009, încercând să ţină volumul pieţei la acelaşi nivel prin reduceri de preţuri şi promoţii. Din păcate, consumul s-a redus probabil mai mult decât au estimat ei", a comentat Eusediu Margasoiu, partenerul companiei de consultanţă de business The Network.

Anul trecut, magazinele cash & carry au rămas mai profitabile decât hipermarketurile. La vârful topului profiturilor pe unitate operaţională se află Selgros - reţea operată de grupul german Rewe - cu aproape 1,4 mil. euro pe magazin, urmată de Metro.

Magazinele cash & carry au suprafeţe similare celor ale hipermarketurilor, însă ţintesc alte categorii de clienţi (restaurante, hoteluri şi revânzători) şi nu consumatorii finali.

Cumulat, cele 108 magazine operate de primii patru jucători din comerţ care nu sunt pe pierdere au făcut un profit de 95 mil. euro sau 0,9 mil. euro pe unitate în 2009. Spre comparaţie, un hipermarket are, în medie, vânzări anuale de circa 50 mil. euro.

La nivelul vânzărilor, primele cinci mari reţele de magazine de pe piaţă au pe mână peste jumătate din retailul modern - o piaţă estimată la 7-8 mld. euro. Datele din bilanţ arată că cele cinci companii au realizat anul trecut afaceri de 4,7 mld. euro, în scădere cu 5% faţă de valoarea din 2008.

Profit mai mic la Metro Cash&Carry

Liderul din comerţ, grupul german Metro (Metro Cash&Carry şi Real) a raportat un profit în scădere la reţeaua de magazine cash & carry şi pierderi cu circa 3 mil. euro mai mari la divizia de hipermarketuri Real faţă de valoarea din 2008.

Real a adus în acest an circa 90 mil. euro la capitalul social al subsidiarei sale locale, fonduri care acoperă pe de o parte investiţii în expansiune finalizate în 2009, iar pe de altă parte achiziţia de noi locaţii pentru deschideri de magazine noi după 2010.

Investiţii duble faţă de profituri

Anul trecut, retailerii din clasament au adus aproximativ 212 mil. euro pentru extindere. Spre comparaţie, profiturile cumulate ale acestor operatori au ajuns aproape de 95 mil. euro, ceea ce arată că reţelele de hipermarketuri nu-şi pot finanţa încă toate proiectele de expansiune reinvestind profitul. Acesta ar putea fi motivul pentru care retailerii internaţionali au adus şi în 2009 bani de la compania-mamă sau au atras resurse de pe pieţe externe.