Grupul Kraft Foods nu riscă şi vinde Kandia unui competitor mai mic decât el

Autori: Mihaela Popescu , Roxana Pricop 07.07.2010

Singura tranzacţie din acest an pe piaţa dulciurilor marchează revenirea familiei austriece Meinl pe segmentul ciocolatei, după trei ani în care pierderile financiare şi declinul consumului au erodat valoarea de piaţă a Kandia.



Familia austriacă Meinl revine în acţionariatul producătorului Kandia printr-un vehicul nou de investiţii, Oryxa Capital, despre care Kraft Foods a evitat să dea detalii în comunicatul de presă care a anunţat semnarea tranzacţiei.

Prin această mutare surprinzătoare, familia Meinl revine în acţionariatul producătorului de ciocolată la trei ani după ce a încasat 100 de milioane de euro din vânzarea acestuia către gigantul britanic Cadbury.

Reprezentanţii Oryxa Capital au confirmat însă ieri pentru ZF informaţiile care legau fondul de investiţii de grupul Julius Meinl, fostul proprietar al Kandia-Execelent în perioada 2003-2007.

"Oryxa Capital este un fond privat de investiţii care are ca acţionar majoritar familia Meinl din Austria", a precizat Nicholas Hill, consultantul financiar al cumpărătorului în această tranzacţie. El a mai spus că în următoarea perioadă va fi schimbată o parte din echipa de top management a producătorului Kandia, fără a da mai multe detalii.

La începutul acestui an, Kraft s-a angajat să vândă operaţiunile Cadbury de pe piaţa ciocolatei din Polonia şi din România, acestea fiind condiţiile impuse de Comisia Europeană pentru validarea tranzacţiei de preluare a producătorului englez Cadbury la nivel internaţional.

Kandia, mai ieftină în criză

Revenirea familiei austriece pe piaţa ciocolatei din România ar putea fi pusă pe seama reducerii valorii companiei din cauza crizei economice.

În urmă cu trei ani, Meinl Bank, acţionarul majoritar al Kandia-Excelent, şi-a făcut exit-ul de pe piaţă printr-o tranzacţie de 100 mil. euro care a marcat intrarea gigantului englez Cadbury în România.

La finele lui 2006, valoarea totală a activelor producătorului Kandia era estimată la 153,3 milioane lei (aproximativ 43 mil. euro), potrivit unui comunicat al Cadbury din 2007. Tranzacţia anunţată ieri a fost mai mică de 20 mil. euro, au declarat pentru ZF surse din piaţă.

Cadbury a preluat Kandia-Excelent pe pierdere, iar ultimele raportări ale companiei la Ministerul de Finanţe arată că primul an sub controlul englezilor nu a adus companiei nici creştere de vânzări în euro, nici profit. Compania a avut în 2008 o cifră de afaceri de 33 mil. euro şi o pierdere de

4,8 mil. euro. Cel mai important activ al producătorului Kandia este fabrica de ciocolată din Bucureşti, inaugurată în 2007 în urma unor investiţii de circa 13 mil. euro. "Vânzarea include mărcile Kandia-Excelent (Rom, Măgura, Kandia, Laura, Sugus, Silvana şi altele) şi unitatea de producţie din Bucureşti. Aproximativ 530 de angajaţi ai Cadbury România lucrează pentru Kandia-Excelent în prezent", se precizează în comunicatul Kraft Foods.

Vânzătorul a fost asistat în această tranzacţie de către consultanţii firmei BNP Paribas şi avocaţii firmei DLA Piper. De partea cumpărătorului s-au aflat avocaţii firmei CMS Cameron McKenna.

Kraft are acum un nou competitor, însă mai mic decât el

Înainte de anunţul semnării tranzacţiei, jucătorii din industrie pariau pe intrarea unui producător mai mic decât Kraft sau a unui fond de investiţii pe piaţa ciocolatei prin achiziţia Kandia. "Nu are sens ca cei de la Kraft Foods să aducă pe piaţă un competitor puternic pentru compania lor. Mă aştept să încheie tranzacţia de vânzare a fabricii Kandia cu un producător mai mic sau cu un fond de investiţii", a argumentat directorul unei companii din sectorul alimentar.

Pe piaţă au fost vehiculate în acest an nume precum Ulker, Hersey, Nestle sau fondurile de investiţii Advent şi Mid Europa Partners ca potenţiali cumpărători ai Kandia.

Cine este Julius Meinl

Familia Meinl şi-a clădit averea estimată la 2 mld. euro prin comerţul cu cafea încă din vremea Imperiului Habsburgic, pentru ca din 1980 să îşi deschidă propria bancă - Meinl Bank. Aceasta a fost punctul de plecare pentru un întreg grup financiar din care face parte şi divizia de investiţii.

Reputaţia familiei Meinl a avut de suferit anul trecut, când moştenitorul Julius Meinl al cincilea a fost acuzat şi închis pentru o fraudă de 100 mil. euro.

Anterior intrării în businessul Kandia, familia Meinl a fost activă în România şi pe segmentul imobiliar: la începutul anilor 2000 aceasta a cumpărat proiectul Militari Shopping din Bucureşti pentru aproximativ 20 de milioane de euro. La acea vreme proiectul cuprindea doar un magazin Praktiker şi unul Domo.

Ulterior, Meinl European Land a fost cumpărată de către investitori israelieni şi americani, care au continuat dezvoltarea proiectului din Militari.

În prezent, Julius Meinl este cunoscut la nivel local mai ales datorită notorietăţii brandului său de cafea în restaurante, cafenele şi hoteluri. Importatorul Julius Meinl în România a raportat în 2008 afaceri de 4,6 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Prin ce mâini a mai trecut Kandia

Prima tranzacţie de vânzare a Kandia (Timişoara) a avut loc în 2003, între fondul de investiţii Rivta Gmbh şi compania Excelent din Bucureşti (cumpărător) controlată de un vehicul de investiţii al grupului Julius Meinl. Valoarea tranzacţiei a fost de 5,3 mil. euro.

În piaţă au existat informaţii conform cărora cel care a controlat compania Excelent din Bucureşti - cumpărătorul Kandia în 2003 - a fost omul de afaceri Fati Taher, informaţie infirmată însă în 2005 de către directorul companiei, care a precizat că Taher a fost doar reprezentantul acţionarului majoritar în România.

Trei tranzacţii cu Kandia în 7 ani

Cum sta Kandia

Sursa: studii Nielsen citate într-un raport al Comisiei Europene