Firmele îşi trimit angajaţii la evenimente de networking şi îi lasă să stea pe Facebook ca să atragă noi clienţi
Companiile au început să-şi trimită angajaţii la evenimente de networking şi îi lasă să folosească reţelele de socializare în timpul serviciului, în speranţa că vor putea atrage clienţi noi, care să-i ajute să-şi crească afacerile într-o perioadă în care volumul de vânzări a scăzut foarte mult.
"Am participat la un eveniment de networking pentru că m-a
trimis şeful meu. După eveniment, am primit oferte de colaborare
din partea celor cu care am vorbit, însă până acum nu s-a
concretizat nimic, deşi oamenii par a fi deschişi către
parteneriate", susţine Ionuţ, business development manager în
cadrul unei agenţii de turism.
Una dintre companiile care organizează evenimente de networking pe
piaţa locală este Business Network International (BNI), prezentă în
România de trei ani şi jumătate, fiind o franciză a unei companii
britanice.
"Una dintre cele mai mari greşeli făcute la un eveniment de
networking este să încerci să vinzi. Cei care vin la aceste
evenimente vor să facă primul pas pentru relaţionare. Organizăm
între 3 şi 4 evenimente de networking pe an şi, de regulă, se
întorc jumătate din participanţii la eveniment, care vin însoţiţi
de alte persoane noi", susţine Ana Maria Mihăilă, general manager
în cadrul BNI, companie care a organizat recent un eveniment de
networking la care au participat 150 de manageri şi angajaţi, mai
ales din companiile mici şi mijlocii.
"În urma recomandărilor care se dau în cadrul întâlnirilor,
participanţii completează nişte formulare care rămân anonime, prin
care mulţumesc pentru recomandarea din cadrul evenimentului,
spunând ce profit i-a adus respectivul parteneriat", mai spune
Mihăilă, care susţiune că anul trecut evenimentele organizate au
generat un profit de 500.000 de euro participanţilor.
Nu încercaţi să vindeţi de la prima
întâlnire
Una dintre regulile de networking spune că persoanele pe care le
întâlneşti la un astfel de eveniment trebuie contactate în maximum
48 de ore după eveniment.
Cristina Chiriţă, managing partner în cadrul firmei de training şi
consultanţă Roda Business Consulting, spune că a fost impresionată
de numărul mare de mesaje pe care le avea pe e-mail la o zi după ce
a participat la un eveniment de networking organizat de BNI.
"Am colaborat cu cel puţin trei persoane pe care le-am cunoscut la
eveniment. Cred că aceste tipuri de evenimente oferă oportunităţi
de business foarte bune pentru IMM-uri, care au nevoie de contacte
mai mult decât companiile mari, care caută mai mult o expunere
internaţională", spune Chirţă, care este în discuţii cu o firmă de
consultanţă pentru a colabora în vederea derulării unor proiecte
solicitate de companii.
Nu acesta a fost şi cazul Melaniei Oanţă, laboratory manager în
cadrul IMU Laboratories, un laborator de mediu în care se
efectuează analize pentru apă şi sol, care a fost prezentă la
acelaşi eveniment.
"Am primit propuneri de colaborare, dar eu nu am contactat pe
nimeni. De regulă, cei care mă sunat voiau să-şi vândă produsele
sau serviciile, nu să le cumpere pe ale noastre. Nu am mai
participat până acum la un eveniment de networking, dar nici nu voi
mai participa, pentru că nu am timp", spune Oanţă.
O altă instituţie care derulează evenimente de networking pe piaţa
locală este Junior Chamber International România (JCI), o
organizaţie globală de tineri lideri şi antreprenori. "Business
Network Event" este un eveniment care a strâns câteva zeci de
persoane în oraşe precum Bacău, Cluj, Iaşi, Bucureşti, Târgu Mureş
sau Suceava.
Principalul avantaj al networkingului tradiţional îl reprezintă
lărgirea reţelei de cunoştinţe în mediul de business, indiferent
dacă e vorba de potenţiali clienţi, parteneri sau furnizori, chiar
dacă rezultatele concrete se văd după o perioadă de timp.
"Problemele pot apărea în momentul în care un om de business,
participant la un eveniment de networking, nu îşi cunoaşte
obiectivele sau nu are un profil al celor pe care vrea să îi
întâlnească. Este necesară o scurtă pregătire, atât personală, cât
şi pe partea de prezentare a business-ului reprezentat şi a
beneficiilor pe care le poţi aduce. Alta experienţă care poate
produce frustrare este încercarea de a închide o vânzare forţat,
direct pe loc sau într-un timp mai scurt decât cel optim pentru
potenţialul client", susţine Ciprian Gavriliu, vicepreşedinte pe
antreprenoriat în cadrul JCI România.
Firmele pierd 1,5% din productivitate dacă angajaţii
stau pe Facebook
Un studiu realizat anul trecut de compania de cercetare în domeniul
IT Nucleus Research arată că productivitatea companiilor scade, în
medie, cu 1,5% atunci când angajaţilor li se permite să folosească
reţeaua de socializare online Facebook în timpul programului de
lucru. Mai mult, un studiu de caz aplicat în cadrul unei companii
cu aproape 240 de angajaţi arată că 77% din aceştia folosesc
Facebook în timpul serviciului, iar majoritatea utilizatorilor
(87%) "nu au niciun motiv legat de business pentru a folosi
site-ul". Cu toate acestea, companiile au început să-şi încurajeze
angajaţii să socializeze, pentru a aduce noi clienţi.
Mădi Daia, managing partner în cadrul companiei Netstairs, care
oferă sisteme de videoconferinţe pentru IMM-uri, a fost prezentă la
un eveniment de socializare organizat de compania BNI, în
încercarea de a găsi potenţiali colaboratori de afaceri.
"Am avut până acum două întâlniri cu persoane pe care le-am
cunoscut la eveniment. Încă nu am încheiat niciun parteneriat,
însă
le-am trimis mesaje pe Facebook şi pe Linkedin celor 20- 25 de
persoane cu care am intrat în contact şi am primit surprinzător de
multe răspunsuri, mai ales pe Facebook", spune Daia, care a adăugat
că a trimis în fiecare săptămână fişiere cu prezentarea companiei
sale către trei dintre potenţialii clienţi cunoscuţi la
eveniment.
"Evenimentele de networking pot ajuta reţelele de socializare
online atunci când sunt folosite în scop de business, pentru că nu
găseşti pe interenet datele pe care le poţi afla stând de vorbă cu
persoana respectivă sau cele care se regăsesc pe cărţile de
vizită", adaugă Daia.
La un eveniment de networking participă, în medie, de la câteva
zeci la peste 100 de persoane, iar profilul participanţilor e
variat, de la antreprenori sau manageri până la new business
developeri, consultanţi sau freelanceri şi avocaţi. Preţul pentru
participarea la un eveniment de networking este cuprins, în
general, între 100 şi 200 de lei.
"Cel mai important aspect al networkingului de business rămâne însă
contactul direct. Oamenii nu fac business cu companii, ci cu alţi
oameni, iar contactul direct este una dintre cele mai puternice
metode de promovare", explică Gavriliu.
Reguli de aur in networking
- Pregăteşte un discurs de un minut care să conţină numele, funcţia, compania pe care o reprezinţi şi obiectul de activitate al acestuia, precum şi clienţii.
- Mergi la eveniment cu multe cărţi de vizită şi mape de prezentare sau broşuri ale firmei.
- Intră în discuţie fără să aştepţi să fii prezentat.
- Adoptă o ţinută vestimentară elegantă, de business.
Sursa: BNI