Piaţa disfuncţiilor erectile: 3.000 de pastile vândute în fiecare zi. Viagra deţine peste jumătate din vânzări
Peste un milion de tablete de medicamente folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile sunt vândute anual în România, adică 3.000 de pastile pe zi, relevă un calcul ZF pe baza datelor jucătorilor din piaţă.
Din punctul de vedere al valorii însă, piaţa se ridică anual la
peste 7 mil. euro, potrivit datelor companiei de analiza si
cercetare de piata Cegedim, iar ritmul de creştere de 40% din
primul trimestru al acestui an este greu de egalat de alte domenii
din economie.
"Tendinţa este în general de creştere pe măsură ce creşte
adresabilitatea, iar noii pacienţi caută şi îşi descoperă
problemele la medicul curant. Ca orice alt produs înregistrat în
România, preţul nu este stabilit de producător, ci conform
ordinului de preţ al Ministerului Sănătăţii", a spus Daniel
Popescu, manager corporate affairs al El Lilly, companie care are
în portofoliu Cialis şi care alături de Pfizer şi GlaxoSmithKline,
dar şi alţi jucători mai noi se bat pe această nişă.
Deşi valoarea pieţei disfuncţiilor erectile este mică raportat la
întreaga industrie de medicamente estimată la aproape 2 miliarde de
euro anual, avansul considerabil o face deosebit de atractivă
pentru companii. În acelaşi timp, românii scot din buzunar peste
100 de lei pentru o cutie de produs dacă este achiziţionat din
farmacii. Însă una dintre problemele cu care această piaţă se
confruntă este reprezentată de produsele contrafăcute.
"O cale evidentă de a menţine un ritm de creştere care să răspundă
nevoii de tratament existente o reprezintă procurarea
medicamentelor pentru disfuncţii erectile doar pe căi oficiale, din
farmacii, evitând astfel riscul de a cumpăra medicamente
contrafăcute. Recent, Pfizer a condus un survey (studiu - n.red.)
la nivelul UE care arată că europenii cumpără medicamente din surse
ilicite de peste 10 miliarde de euro. O parte importantă din acest
comerţ ilegal o reprezintă medicamentele pentru tratarea
disfuncţiilor erectile", a spus Tudor Ciubotaru, manager PR &
communications al Pfizer.
La începutul anilor 2000, tratamentul problemelor de potenţă era
sinonim cu Viagra, produs al Pfizer, cel mai mare producător farma
din lume, care în acest fel şi-a câştigat notorietate la nivelul
consumatorilor, însă treptat principalii rivali Eli Lilly şi
GlaxoSmithKline au lansat produse similare. Astăzi, chiar şi
producătorii locali precum LaborMed au sesizat potenţialul
industriei şi au produse folosite în tratamentul disfuncţiilor
erectile.
Începutul anilor 2000 a fost extrem de favorabil pentru Viagra
deoarece nu avea niciun competitor pe piaţa locală, ceea ce i-a
permis ca în 17 luni de la lansare să urce în top 30 al celor mai
vândute medicamente din România. În prezent însă nu se mai află în
acest clasament.
În 2003, Eli Lilly a atacat poziţia confortabilă a Viagra, când a
aruncat în luptă Cialis pentru ca un an mai târziu GlaxoSmithKline
(GSK) să intre în bătălia giganţilor cu Levitra. Levitra nu a fost
disponibilă pe piaţă în intervalul aprilie 2007 - octombrie 2008.
Produsul a fost creat de grupul german Bayer şi a fost promovat în
Europa de ambele companii, atât Bayer, cât şi GSK, printr-un acord
comun.
Nici Cialis şi nici Levitra nu au reuşit nici în prezent să zguduie
însă poziţia de lider a Pfizer care astăzi controlează jumătate din
piaţă. Cu toate acestea, cota Viagra (la nivelul valorii
vânzărilor) s-a redus uşor, la 50,7% în 2009, dacă se ia în calcul
piaţa totală care include şi produsele fără prescripţie. Ca şi
volum însă compania îşi menţine cota de 60%, conform datelor
prezentate.
Cele trei produse pot fi cumpărate numai pe bază de prescripţie
medicală, în timp ce restul medicamentelor disponibile ca de
exemplu Entran Forte (Labormed) sau Permen (Walmark) sunt
considerate suplimente şi pot fi achiziţionate şi fără prescripţia
medicului.
După Pfizer, pe această piaţă s-a impus Eli Lilly, care are o cotă
de aproape 30% cu Cialis, în timp ce GSK se află pe locul patru
după LaborMed (la nivelul pieţei totale care include şi produsele
fără reţetă).
Ritm anual de creştere de 15%
Piaţa produselor folosite pentru tratamentul disfuncţiilor erectile
a crescut puternic în ultimii ani cu peste 15% în euro, în
condiţiile în care evoluţia industriei a fost mai modestă (calculat
tot în euro). Primul trimestru din acest an a adus însă un record,
avansul de aproape 40% fiind unul pe care alte domenii doar le
visează. La nivelul întregii economii, industria de sănătate se
numără printre puţinele care au rămas pe creştere şi perspectivele
sunt în continuare pozitive. Disfuncţia erectilă afectează între 10
şi 25% din bărbaţii de peste 40 de ani şi este determinată de
factori precum fumatul, consumul regulat de alcool, nivelul anormal
de grăsimi din sânge şi depresie.