Piaţa disfuncţiilor erectile: 3.000 de pastile vândute în fiecare zi. Viagra deţine peste jumătate din vânzări

Autor: Ioana David 11.07.2010

Peste un milion de tablete de medicamente folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile sunt vândute anual în România, adică 3.000 de pastile pe zi, relevă un calcul ZF pe baza datelor jucătorilor din piaţă.



Din punctul de vedere al valorii însă, piaţa se ridică anual la peste 7 mil. euro, potrivit datelor companiei de analiza si cercetare de piata Cegedim, iar ritmul de creştere de 40% din primul trimestru al acestui an este greu de egalat de alte domenii din economie.
"Tendinţa este în general de creştere pe măsură ce creşte adresabilitatea, iar noii pacienţi caută şi îşi descoperă problemele la medicul curant. Ca orice alt produs înregistrat în România, preţul nu este stabilit de producător, ci conform ordinului de preţ al Ministerului Sănătăţii", a spus Daniel Popescu, manager corporate affairs al El Lilly, companie care are în portofoliu Cialis şi care alături de Pfizer şi GlaxoSmithKline, dar şi alţi jucători mai noi se bat pe această nişă.
Deşi valoarea pieţei disfuncţiilor erectile este mică raportat la întreaga industrie de medicamente estimată la aproape 2 miliarde de euro anual, avansul considerabil o face deosebit de atractivă pentru companii. În acelaşi timp, românii scot din buzunar peste 100 de lei pentru o cutie de produs dacă este achiziţionat din farmacii. Însă una dintre problemele cu care această piaţă se confruntă este reprezentată de produsele contrafăcute.
"O cale evidentă de a menţine un ritm de creştere care să răspundă nevoii de tratament existente o reprezintă procurarea medicamentelor pentru disfuncţii erectile doar pe căi oficiale, din farmacii, evitând astfel riscul de a cumpăra medicamente contrafăcute. Recent, Pfizer a condus un survey (studiu - n.red.) la nivelul UE care arată că europenii cumpără medicamente din surse ilicite de peste 10 miliarde de euro. O parte importantă din acest comerţ ilegal o reprezintă medicamentele pentru tratarea disfuncţiilor erectile", a spus Tudor Ciubotaru, manager PR & communications al Pfizer.
La începutul anilor 2000, tratamentul problemelor de potenţă era sinonim cu Viagra, produs al Pfizer, cel mai mare producător farma din lume, care în acest fel şi-a câştigat notorietate la nivelul consumatorilor, însă treptat principalii rivali Eli Lilly şi GlaxoSmithKline au lansat produse similare. Astăzi, chiar şi producătorii locali precum LaborMed au sesizat potenţialul industriei şi au produse folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile.
Începutul anilor 2000 a fost extrem de favorabil pentru Viagra deoarece nu avea niciun competitor pe piaţa locală, ceea ce i-a permis ca în 17 luni de la lansare să urce în top 30 al celor mai vândute medicamente din România. În prezent însă nu se mai află în acest clasament.
În 2003, Eli Lilly a atacat poziţia confortabilă a Viagra, când a aruncat în luptă Cialis pentru ca un an mai târziu GlaxoSmithKline (GSK) să intre în bătălia giganţilor cu Levitra. Levitra nu a fost disponibilă pe piaţă în intervalul aprilie 2007 - octombrie 2008. Produsul a fost creat de grupul german Bayer şi a fost promovat în Europa de ambele companii, atât Bayer, cât şi GSK, printr-un acord comun.
Nici Cialis şi nici Levitra nu au reuşit nici în prezent să zguduie însă poziţia de lider a Pfizer care astăzi controlează jumătate din piaţă. Cu toate acestea, cota Viagra (la nivelul valorii vânzărilor) s-a redus uşor, la 50,7% în 2009, dacă se ia în calcul piaţa totală care include şi produsele fără prescripţie. Ca şi volum însă compania îşi menţine cota de 60%, conform datelor prezentate.
Cele trei produse pot fi cumpărate numai pe bază de prescripţie medicală, în timp ce restul medicamentelor disponibile ca de exemplu Entran Forte (Labormed) sau Permen (Walmark) sunt considerate suplimente şi pot fi achiziţionate şi fără prescripţia medicului.
După Pfizer, pe această piaţă s-a impus Eli Lilly, care are o cotă de aproape 30% cu Cialis, în timp ce GSK se află pe locul patru după LaborMed (la nivelul pieţei totale care include şi produsele fără reţetă).

Ritm anual de creştere de 15%
Piaţa produselor folosite pentru tratamentul disfuncţiilor erectile a crescut puternic în ultimii ani cu peste 15% în euro, în condiţiile în care evoluţia industriei a fost mai modestă (calculat tot în euro). Primul trimestru din acest an a adus însă un record, avansul de aproape 40% fiind unul pe care alte domenii doar le visează. La nivelul întregii economii, industria de sănătate se numără printre puţinele care au rămas pe creştere şi perspectivele sunt în continuare pozitive. Disfuncţia erectilă afectează între 10 şi 25% din bărbaţii de peste 40 de ani şi este determinată de factori precum fumatul, consumul regulat de alcool, nivelul anormal de grăsimi din sânge şi depresie.