Pensiile facultative au trecut cu greu pragul de 200.000 de clienţi
Fondurile de pensii private facultative (pilonul III) au reuşit
cu greu să treacă pragul de 200.000 de participanţi, deşi acum trei
ani, când primele fonduri se lansau pe piaţă, estimările
administratorilor erau mult mai optimiste, unele indicând chiar
atragerea a jumătate de milion de clienţi la doi-trei ani de la
lansare.
La sfârşitul lunii iunie numărul românilor care contribuie la un
fond de pensii facultative era de peste 201.900, în creştere cu
32.300 de persoane faţă de iunie 2009, potrivit datelor Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP). De ce cresc
atât de greu fondurile?
"Explicaţia este simplă: atunci când s-au lansat aceste fonduri,
toţi administratorii mizau pe piaţa corporate. Pensiile facultative
au fost gândite ca un produs pentru angajatori, dar odată cu
venirea crizei piaţa corporate a dispărut şi a rămas numai
retailul. Una este atunci când un agent îţi aduce o firmă cu cel
puţin o sută de angajaţi şi alta este când aduce un singur client",
afirmă Radu Crăciun, directorul de investiţii al Eureko
Pensii.
În plus, spune Crăciun, costurile administratorilor sunt mult mai
mari pe piaţa de retail decât pe cea corporate. În prezent, circa
jumătate din clienţii fondurilor au contribuţiile plătite de către
angajatori. Valoarea contribuţiilor este limitată la 15% din
venitul lunar al participantului.
Fondurile de pensii facultative funcţionează deja de mulţi ani în
statele dezvoltate, pentru suplimentarea veniturilor de după
pensionare.
Alternative la aceste fonduri pot fi depozitele bancare sau
asigurările de viaţă cu anuităţi, însă fiecare din aceste forme de
economisire are avantaje şi dezavantaje. De exemplu, pensiile
facultative sunt deductibile fiscal în limita a 400 de euro pe an
atât pentru angajat, cât şi pentru angajator, în timp ce primele
plătite pentru asigurările de viaţă nu beneficiază de
deductibilităţi.
În schimb, la asigurările de viaţă clientul este cel care
stabileşte momentul în care vrea să aibă acces la bani, în timp ce
la sumele acumulate în fondurile de pensii facultative clienţii nu
au acces decât după vârsta de 60 de ani.
În unele ţări funcţionează aşa-numitul sistem de "vesting", care
ajută companiile la fidelizarea angajaţilor. Vestingul presupune
faptul că angajatul are dreptul la sumele acumulate în fondul său
de pensie, plătite de angajator, doar dacă petrece o anumită
perioadă în companie, stabilită de comun acord cu angajatorul. Dacă
pleacă mai devreme de termenul stabilit, pierde o parte din suma
acumulată. În România vestingul nu este prevăzut de legislaţia
pensiilor private.
"Este o problemă faptul că nu există vesting. Totuşi, fidelizarea
angajaţilor se poate face, deoarece dacă pleci de la un angajator
care îţi plăteşte contribuţii la un fond de pensii la unul care nu
îţi plăteşte, pierzi un beneficiu", susţine Radu Crăciun.
El estimează că până la finalul anului fondurile facultative vor
avea maximum 220.000 de participanţi.