Salariile din auto, de zece ori mai mici în România faţă de Germania
Salariul mediu brut din industria auto locală a atins un nivel
de 5,8 dolari (4,6 euro) pe oră în 2009, potrivit unui index
european de cost al forţei de muncă citat de Bloomberg
Businessweek, adică în jur de 800 de euro pe lună.
Comparativ cu anul 1999, atunci când Renault a preluat Dacia,
creşterea este de aproape 130%, dar chiar şi la acest nivel
veniturile înregistrate de salariaţii din industria auto de pe
piaţa locală sunt de zece ori mai mici decât în Germania şi de opt
ori sub cele din Franţa. "Aparent, procentul de creştere din 2009
faţă de 1999 este unul care îngrijorează, dar importantă este şi
baza, care în urmă cu zece ani era sub orice critică", a spus
Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia, care mai
deţine şi funcţia de preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de
Automobile din România.
Spre comparaţie, potrivit datelor Institutului Naţional de
Statistică, salariul mediu brut în domeniul fabricării de maşini,
utilaje şi echipamente a fost anul trecut de 435 de euro.
Pe de altă parte, dacă aceste creşteri reprezintă o veste bună
pentru angajaţi, per total dacă acest trend continuă, ar putea
afecta investiţiile viitoare.
"Dacă aceste creşteri salariale vor urma acelaşi trend ascendent ca
în ultimii trei ani, România riscă să-şi piardă atractivitatea în
faţa investitorilor străini. La Dacia numai anul acesta au crescut
salariile cu 21% comparativ cu anul anterior, iar salariile celor
de la Dacia le influenţează şi pe cele din industria orizontală şi
chiar şi pe cele de la Ford România", a declarat Constantin
Stroe.
La începutul acestui an salariul mediu net la Dacia era de 1.700 de
lei (405 euro), iar în cazul unui muncitor din uzină acesta era de
aproximativ 1.540 de lei (360 de euro).
Şi în cazul producătorului de componente auto Schaeffler, care
deţine o fabrică de rulmenţi la Braşov, salariul mediu net s-a
redus de la 1.585 de lei în 2008 (430 de euro) la 1.465 de lei în
2009 (345 de euro).
Vicepreşedintele Dacia a subliniat că în regiune şi chiar în Europa
există state cu forţă de muncă ieftină fără perspective de
creşteri, care vor deveni din ce în ce mai atractive.
Renault va finaliza în 2012 o nouă uzină în Maroc la Tanger pentru
marca Dacia în urma unei investiţii de aproximativ 1 mld. euro şi
care va avea o capacitate de 400.000 de unităţi, faţă de 360.000 de
maşini cât are în prezent fabrica de la Mioveni.