Popoviciu şi Adamescu au încasat împreună peste 50 de milioane de euro din centrele comerciale
Retailerii
din cele mai mari zece centre comerciale din Bucureşti au plătit
anul trecut chirii cumulate de 140 de milioane de euro, cele mai
mari încasări fiind obţinute de proiectele Băneasa Shopping City
(deţinut de Gabriel Popoviciu prin intermediul firmei Băneasa
Developments) şi Unirea Shopping Center, afacere controlată de
familia Adamescu.
Încasările medii în centrele comerciale din Bucureşti au fost anul
trecut de circa
30-33 de euro/metrul pătrat, bani în care sunt incluse şi costurile
de administrare şi alte venituri, precum cele din
publicitate.
Băneasa Developments a avut anul trecut o cifră de afaceri de 31,3
milioane de euro, în timp ce familia Adamescu a încasat din
afacerea Unirea (care cuprinde centrele comerciale din Bucureşti şi
Braşov) 23 de milioane de euro, potrivit datelor de la Registrul
Comerţului. Gabriel Popoviciu şi Dan Adamescu nu au comentat
rezultatele obţinute până la închiderea ediţiei.
În primul an integral de funcţionare, mallul din nordul Capitalei
deţinut de Popoviciu a avut încasări mai mari decât primele centre
comerciale moderne din oraş - Bucureşti Mall şi Plaza România -,
care au avut încasări de circa 19 milioane de euro fiecare.
Cele mai mari malluri din oraş la ora actuală - Cotroceni Park şi
Sun Plaza - au fost inaugurate în octombrie 2009, respectiv
februarie 2010, astfel că nu au putut fi incluse în analiză.
Încasări de peste 10 milioane de euro au avut anul trecut şi
parcurile comerciale Iris Shopping Center din Titan (11 mil. euro)
şi Militari Shopping (10,6 mil. euro), deşi o bună parte a
proiectului din Militari - magazinul Decathlon şi galeria
comercială - au fost inaugurate la începutul lunii aprilie
2009.
Proiectele din sudul oraşului - Liberty Center, Vitantis, Grand
Arena şi City Mall - au avut cele mai mici încasări din chirii.
Cumulat, cele patru proiecte au avut încasări de 25 de milioane de
euro, mai mici decât afacerile proiectului Băneasa Shopping
City.
"Competiţia în această situaţie de criză este determinantă şi,
probabil, sudul Bucureştiului a fost afectat din cauza competiţiei
majore din zonă. Pot spune că retailerii de modă nu sunt tocmai
fericiţi în proiectele din sudul oraşului. În schimb,
hipermarketurile şi reţelele cash & carry cu unităţi în această
zonă au vânzări mulţumitoare", a declarat Răzvan Gheorghe,
directorul general al firmei de consultanţă imobiliară Cushman
& Wakefield.
Devalorizarea proiectelor şi problemele privind încasarea chiriilor
au provocat pierderi brute de peste 10 milioane de euro pentru
patru proiecte, în special din devalorizări şi repatrieri de
capital, explică Gheorghe.