Popoviciu şi Adamescu au încasat împreună peste 50 de milioane de euro din centrele comerciale

Autor: Cristi Moga 15.07.2010

Retailerii din cele mai mari zece centre comerciale din Bucureşti au plătit anul trecut chirii cumulate de 140 de milioane de euro, cele mai mari încasări fiind obţinute de proiectele Băneasa Shopping City (deţinut de Gabriel Popoviciu prin intermediul firmei Băneasa Developments) şi Unirea Shopping Center, afacere controlată de familia Adamescu.
Încasările medii în centrele comerciale din Bucureşti au fost anul trecut de circa
30-33 de euro/metrul pătrat, bani în care sunt incluse şi costurile de administrare şi alte venituri, precum cele din publicitate.
Băneasa Developments a avut anul trecut o cifră de afaceri de 31,3 milioane de euro, în timp ce familia Adamescu a încasat din afacerea Unirea (care cuprinde centrele comerciale din Bucureşti şi Braşov) 23 de milioane de euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Gabriel Popoviciu şi Dan Adamescu nu au comentat rezultatele obţinute până la închiderea ediţiei.
În primul an integral de funcţionare, mallul din nordul Capitalei deţinut de Popoviciu a avut încasări mai mari decât primele centre comerciale moderne din oraş - Bucureşti Mall şi Plaza România -, care au avut încasări de circa 19 milioane de euro fiecare.
Cele mai mari malluri din oraş la ora actuală - Cotroceni Park şi Sun Plaza - au fost inaugurate în octombrie 2009, respectiv februarie 2010, astfel că nu au putut fi incluse în analiză.
Încasări de peste 10 milioane de euro au avut anul trecut şi parcurile comerciale Iris Shopping Center din Titan (11 mil. euro) şi Militari Shopping (10,6 mil. euro), deşi o bună parte a proiectului din Militari - magazinul Decathlon şi galeria comercială - au fost inaugurate la începutul lunii aprilie 2009.
Proiectele din sudul oraşului - Liberty Center, Vitantis, Grand Arena şi City Mall - au avut cele mai mici încasări din chirii. Cumulat, cele patru proiecte au avut încasări de 25 de milioane de euro, mai mici decât afacerile proiectului Băneasa Shopping City.
"Competiţia în această situaţie de criză este determinantă şi, probabil, sudul Bucureştiului a fost afectat din cauza competiţiei majore din zonă. Pot spune că retailerii de modă nu sunt tocmai fericiţi în proiectele din sudul oraşului. În schimb, hipermarketurile şi reţelele cash & carry cu unităţi în această zonă au vânzări mulţumitoare", a declarat Răzvan Gheorghe, directorul general al firmei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
Devalorizarea proiectelor şi problemele privind încasarea chiriilor au provocat pierderi brute de peste 10 milioane de euro pentru patru proiecte, în special din devalorizări şi repatrieri de capital, explică Gheorghe.